|
کدخبر: 278674

شرایط استفاده از بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱

زنان خانه دار

نیمی ‌از افراد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند که هر یک ممکن است مشغول فعالیتی باشند و مطابق با آن کار مشمول دریافت حقوق و بیمه شوند. اما از طرف دیگر تعداد زیادی از زنان هم هستند که مشغول خانه داری بوده و در هیچ سازمان یا شرکتی فعالیت نمی‌کنند. از این رو بیمه تامین اجتماعی طرحی را برای این افراد در نظر گرفته با نام بیمه زنان خانه دار که شرایط بازنشستگی و دریافت حقوق را برای زنان خانه دار فراهم کرده است. اگر شما هم جزو زنانی هستید که در هیچ یک از سازمان‌ها و مراکز دولتی یا خصوصی مشغول فعالیت نیست، توصیه می‌کنیم که تا انتهای متن همراه ما باشید تا با شرایط و نحوه پرداخت حق بیمه زنان خانه دار بیشتر آشنا شوید.

بیمه تامین اجتماعی ارائه کننده بیمه زنان خانه دار

به طور حتم شما هم می‌دانید که سازمان تامین اجتماعی شرایطی را برای تمام اقشار جامعه در نظر می‌گیرد که نگرانی برای تامین هزینه‌های آینده خود نداشته باشند. مهم‌ترین حمایتی که بیمه تامین اجتماعی در دوران کهنسالی و پیری دارد استفاده از شرایط بازنشستگی است. از آنجایی که بیشتر افراد به دنبال تضمین و امنیت شغلی و مالی برای خود هستند، بهتر است که از خدمات سازمان تامین اجتماعی استفاده کرد و با پرداخت حق بیمه مشمول پوشش‌ها، استفاده از دفترچه درمانی و خدمات بازنشستگی شد.

همچنین این سازمان طرح بیمه زنان خانه دار را هم برای حمایت از زنان ارائه کرده تا زنانی که مشغول کار نیستند و کارفرمایی ندارند، بتوانند از خدمات و پوشش‌های این بیمه نامه بهره‌مند شوند. همچنین این بیمه نامه شرایط خاصی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

طرح بیمه نامه زنان خانه دار

سوالی که پیش می‌آید این است که زنان خانه دار چگونه از بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ برخوردار شوند؟ در حقیقت این بیمه نامه یکی از زیر مجموعه‌های بیمه صاحبان مشاغل آزاد است و به صورت اختیاری در طرح‌های بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌شود. این بیمه نامه از سال 1387 برای زنان خانه دار در نظر گرفته شد و تا الان افراد زیادی از آن استقبال کرده و تحت پوشش این بیمه نامه هستند. زنانی که این بیمه نامه را تهیه می‌کنند می‌توانند از خدماتی مانند: بازنشستگی، از کار افتادگی، خدمات فوت و خدمات درمانی بهره‌مند شوند و با پرداخت مبلغی کمی ‌به عنوان حق بیمه، تحت پوشش بیمه نامه زنان خانه دار باشند.

بیمه زنان خانه دار

چه افرادی مشمول بیمه زنان خانه دار می‌شوند؟

هر بیمه نامه‌ای هنگام طراحی و اجرا یکسری شرایط و ریسک دارد که میزان پوشش‌ها و سقف تعهدات را مشخص می‌کند. اینکه بیمه نامه برای چه افرادی هم طراحی می‌شود جزو شرایطی است که قبل از ارائه بیمه نامه بررسی خواهد شد.

همانطور که می‌دانید بیشتر افرادی که در سازمان یا مجموعه‌ای فعالیت می‌کنند، تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی خواهند بود، اما برای زنان خانه دار این بیمه نامه قابل استفاده نیست. در حقیقت بیمه زنان خانه دار برای افرادی مناسب است که شرایط زیر را داشته باشند:

  • زنان خانه دار که در هیچ سازمان یا مجموعه‌ای استخدام و مشغول به کار نیستند.

  • خانم‌هایی که در سال‌های گذشته در سازمان یا کارگاهی فعالیت ‌می‌کردند و سابقه بیمه دارند، اما در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه ‌تامین اجتماعی نبوده و مشغول خانه داری هستند.

  • زنانی که در کارگاه‌هایی فعالیت داشته‌اند که مشمول قوانین بیمه ‌تامین اجتماعی نبوده است.

اگر شما هم مشمول یکی از سه شرط گفته شده هستید، می‌توانید از بیمه نامه زنان خانه دار استفاده کنید و از مزیت‌های آن استفاده کنید.

شرایط سنی در بیمه زنان خانه دار

زنانی که می‌خواهند مشمول بیمه نامه زنان خانه دار باشند باید بدانند که شرایط سنی در این بیمه نامه اهمیت دارد. اگر شما خانم مجرد یا متاهل باشید که شرایط سنی 18 تا 50 سال دارند می‌توانند به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و تحت پوشش این بیمه نامه قرا گرفت. البته خانم‌هایی که سن بیشتر از 50 سال دارند هم می‌توانند از این بیمه نامه بهره‌مند شوند. شرایط استفاده از بیمه نامه زنان خانه دار برای خانم‌های بالای 50 سال بدین گونه است که باید حق بیمه سال‌های گذشته را پرداخت کرد تا از خدمات این بیمه نامه استفاده کرد.

مثال: اگر خانمی‌ با سن 55 سال درخواست بیمه زنان خانه دار را داشته باشد، باید 5 سال حق بیمه پرداخت کند تا شرایط بازنشستگی و استفاده از بیمه نامه برای او مهیا شود.

شرایط کلی زنان خانه دار برای بازنشستگی در بیمه نامه زنان خانه دار

همانطور که اشاره شد تمام زنان نمی‌توانند تحت پوشش بیمه نامه زنان خانه دار باشند. افراد ابتدا باید شرایط سنی و شرایط کلی بیمه نامه را در نظر گیرند و بعد از آن برای تهیه این بیمه نامه اقدام کنند.

پ

خرید بیمه زنان خانه دار

همچنین تمام خانم‌هایی که شرایط سنی مناسب بیمه نامه را دارند باید شرایط گفته شده برای بیمه نامه را هم داشته باشند. به طور کلی قوانینی که برای خرید بیمه نامه زنان خانه دار در نظر گرفته شده به شرح زیر است:

  • زنانی که ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی ‌دارند، می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری کنند.

  • زنانی که ۴۵ سال سن دارند و سابقه آن‌ها حداقل 30 سال است.

  • زنانی که حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن دارند. (برای معلولان عادی)

  • داشتن ۵۵ سال سن و حداقل ۵ سال سابقه که متناسب با سنوات پرداخت بیمه باشد.

  • زنانی که ۵۵ سال سن داشته و حداقل ۲۰ سال سابقه دارند.

  • افرادی که دارای سن ۴۲ برای مشمولیت قانون کار با حداقل ۲0 سال سابقه کار داشته باشند.

  • زنانی که دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب و در شرایط سخت و زیان آور مشغول به کار هستند.

  • خانم‌های دارای ۲۰ سال سابقه، بدون شرط سنی بازنشستگی برای جانبازان در نظر گرفته شده است.

همچنین دو نکته برای خانم‌ها با شرایط 55 سال وجود دارد که به شرح زیر است:

  • بانوان دارای ۵۵ سال سن با سابقه زیر 10 سال با پرداخت حق بیمه سال‌های باقی‌ مانده تا ۱۰ سال شرایط بازنشستگی با دریافت 10 روز حقوق را خواهند داشت. نکته مهم این است که بدانید در این شرایط، میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کمتر خواهد بود و افزایش آن امکان‌پذیر نیست.

  • خانم‌های دارای ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت بیمه بین ۱۰ الی ۲۰ سال ‌می‌توانند بازنشسته شوند اما میزان حقوق دریافتی آن‌ها بین 10 تا 20 روز است و ‌می‌توانند از شرایط بازنشستگی استفاده کنند و اگر هم حقوق وی از مقدار حداقل پایین‌تر باشد، افزایش حقوق امکان‌پذیر نیست.

پرداخت حق بیمه

سازمان تامین اجتماعی در طرح بیمه زنان خانه دار سه نوع حق بیمه را تعریف کرده است که افراد با توجه به شرایط خود بتوانند از شرایط بازنشستگی آن بهره‌مند شوند.

حق بیمه ۱۲ درصدی

اگر بیمه شده در پرداخت حق بیمه 12 درصدی قبل از بازنشستگی فوت کند، مستمری به خانواده وی تعلق نمی‌گیرد. اگر بیمه شده بعد از بازنشستگی فوت کند، شرایط دریافت مستمری برای خانواده مهیا است.

حق بیمه ۱۴ درصدی

اگر بیمه شده در پایان قرارداد یا بعد از بازنشستگی فوت کند، در این شرایط مستمری به خانواده وی تعلق خواهد گرفت.

حق بیمه ۱۸ درصدی

در شرایط حق بیمه 18 درصدی، بیمه شده علاوه بر تحت پوشش بودن برای بازنشستگی می‌تواند برای ازکارافتاگی و خدمات درمانی هم تحت پوشش قرار گیرد. در پرداخت حق بیمه 18 درصدی اگر بیمه شده قبل از بازنشستگی یا بعد از آن فوت کند، مستمری به خانواده او تعلق خواهد گرفت.

اهمیت بیمه تامین اجتماعی

به طور حتم هر فردی برای اینکه بتواند آینده خود را تضمین کند به فکر یک حمایتگر مالی خواهد بود. بیمه زنان خانه دار هم یکی از طرح‌های بیمه تامین اجتماعی است که برای زنان خانه دار شرایط استفاده از پوشش‌های ازکارافتادگی، خدمات درمانی و بازنشستگی را فراهم کرده است. اگر شما جزو بانوانی هستید که در هیچ یک از سازمان یا کارگاهی مشغول فعالیت نیست، می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط سنی، از مزیت‌های این بیمه نامه استفاده کنید. همچنین اگر سوال یا ابهامی ‌دارید که به آن پاسخ داده نشده می‌توانید در مجله بیمه دات کام اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها