|
کدخبر: 269725

نحوه شکایت از تامین اجتماعی

بانک و بیمه نحوه شکایت از تامین اجتماعی

یکی از سازمان هایی که در زمینه حفظ سلامت و امنیت مردم فعالیت می کند، سازمان تامین اجتماعی است. این نهاد با برنامه ریزی ها و اهداف سازمانی خاصی که در پیش گرفته، سعی در کاهش میزان فقر در جامعه دارد.

 گاهی اوقات به دلیل آگاه نبودن کارمندان تامین اجتماعی از ضوابط و قوانین، مشکلاتی در خدمات رسانی به بیمه شدگان به وجود می آید که در چنین شرایطی افراد می توانند به روش هایی اقدام به شکایت از تامین اجتماعی کنند. برای آشنایی بیشتر با این سازمان و نحوه شکایت از آن در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی معتبرترین و بزرگ ترین سازمان درمانی است که در گروه نهادهای غیردولتی قرار می گیرد. هدف و تمرکز اصلی این سازمان، بیمه کردن و پوشش دهی مشاغل آزاد و کارگران است. از جمله خدماتی که سازمان بیمه تامین اجتماعی به افراد تحت پوشش ارائه می کند عبارتند از:

  • حامی افراد در برابر بیماری ها، حوادث و همچنین دوران بارداری
  • در نظر گرفتن مستمری برای بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان
  • بیمه مخصوص بیکاری
  • غرامت دستمزد برای ایام بیماری افراد
  • تقبل هزینه برای تهیه وسایل و تجهیزات کمک پزشکی
  • تقبل هزینه فوت
  • ارائه کمک هزینه ازدواج

سازمان بیمه تامین اجتماعی در قبال حق بیمه ای که از افراد تحت پوشش می گیرد، تعهدات و وظایفی در قبال آن ها دارد. به عنوان مثال با ارائه دفترچه بیمه تامین اجتماعی به بیمه شدگان، امکان دریافت خدمات درمانی را برای آن ها فراهم می کند. زمانی که این سازمان در ارائه خدمات، کوتاهی کرده یا از جانب آن تخلفی صورت گیرد، افراد می توانند اقدام به ثبت شکایت از تامین اجتماعی کنند. برای این کار نیز می توان از وکیل تامین اجتماعی که به صورت تخصصی در این حوزه دانش کسب کرده است کمک گرفت.

در چه صورت می توان از تامین اجتماعی شکایت کرد؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی اختیارات گسترده ای دارد. روزانه بر تعداد افراد تحت پوشش این بیمه افزوده شده و روابط سازمان با مردم بزرگ و بزرگ تر می شود. این گستردگی روابط می تواند باعث افزایش و سیر صعودی تعداد شکایات از سوی بیمه شدگان شود. حال می خواهیم ببینیم در چه صورت می توان از تامین اجتماعی شکایت کرد؟ درواقع چه خطاهایی از سوی این سازمان رخ می دهد که باعث شکایت از تامین اجتماعی می شود؟

  • زمانی که تامین اجتماعی تعهدات خود را درقبال بیمه شدگان با تاخیر انجام دهد
  • داشتن قوانینی خلاف قوانین جمهوری اسلامی و درنتیجه ضایع شدن حقوق افراد
  • عدم آگاهی کارمندان سازمان تامین اجتماعی از ضوابط و قوانین
  • عدم اجرا و رعایت قوانین سازمان از سوی کارمندان
  • عدم هماهنگی بین سازمان تامین اجتماعی با اداره کار و در نهایت بی توجهی به قوانین مربوط به بیمه بیکاری
  • مبهم بودن بخشنامه های سازمان و ناهماهنگی در اجرای قانون
  • گرفتن امتیاز از افراد تحت پوشش بیمه بدون علت قانونی
  • اجرا نکردن احکام صادر شده از سوی مراجع قضایی و...

زمانی که بیمه شدگان از این موارد به خوبی مطلع باشند، می توانند در صورت مشاهده اهمال کاری از سوی این مرکز، اقدام به شکایت از تامین اجتماعی کنند. درخصوص نحوه شکایت از تامین اجتماعی در بخش های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

در این بخش با نحوه شکایت از تامین اجتماعی از طریق دیوان عدالت اداری آشنا می شویم. به طور کل، تمامی اعتراضات و شکایات برعلیه سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری پیگیری و رسیدگی می شوند. بنابراین در شرایطی که احساس کردید از سوی سازمان تامین اجتماعی در حق شما ظلم یا بی عدالتی صورت گرفته است، می توانید با کمک وکیل تامین اجتماعی، شکایات خود را تنظیم کرده و به دیوان عدالت ارائه کنید. ثبت شکایت علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری به دو روش انجام می شود.

  1. در روش اول، این بیمه شدگان سازمان هستند که به دلایلی همچون رعایت نکردن قوانین، بی عدالتی در حقوق افراد و... نسبت به سازمان تامین اجتماعی شکایت و اعتراض دارند. تمامی این شکایات به صورت پرونده ای درآمده و جهت پیگیری و رسیدگی به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شوند.
  2. در روش دوم، شکایت علیه سازمان، به دلیل بخشنامه های غیرقانونی و مبهمی است که از سوی این سازمان به مرحله اجرایی می رسند. در صورت مشاهده آیین نامه های خلاف قانون که به حقوق افراد نیز لطمه می زند، می توان شکایتی بر علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری ثبت کرد.

بیمه

بهترین وکیل برای شکایت از تامین اجتماعی

حضور وکیل تامین اجتماعی که از دانش، تخصص و تجربه کافی در این حوزه برخوردار باشد می تواند روند ثبت شکایت و رسیدگی به پرونده شما را تا حد زیادی سرعت ببخشد. بنابراین بسیاری از افراد برای تنظیم شکایت به دنبال بهترین وکیل هستند. وکلای درجه یک و معتبر با دریافت وکالت از شما تمامی پروسه شکایت علیه تامین اجتماعی را به طور دقیق انجام می دهند و پیچیدگی های کار را کمی آسان می کنند. بنابراین یک وکیل معتبر به نوعی نماینده قانونی شما در دیوان عدالت اداری است. از همین رو می بایست در انتخاب این شخص دقت زیادی داشته باشید. سایت های مختلفی در کشور وجود دارند که به صورت آنلاین لیستی از معتبرترین وکلای تامین اجتماعی را در اختیارتان قرار می دهند. شما می توانید از طریق این سایت ها و کمی تحقیق به گزینه های مناسب خود دست پیدا کنید.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا در خصوص شکایت از تامین اجتماعی

موسسه حقوقی دادیستا با در اختیار داشتن وکلای مجرب و متخصص در خصوص شکایت از تامین اجتماعی ، می توانند در انواع پرونده های مرتبط به این موضوع اقدام به دعوی بر علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری نموده و در اکثر موارد بخاطر تجربه در این قبیل پرونده ها ، در نهایت با موفقیت پرونده های شکایت از تامین اجتماعی را به سرانجام برسانند. توجه داشته باشید که در اینگونه پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و در خصوص شکایت از سازمان های حکومتی است، مشورت و کمک گرفتن از وکیل باتجربه بسیار حائز اهمیت است.

منبع: موسسه حقوقی دادیستا

https://www.dadista.org/social-security

نویسنده: رپورتاژ
  • ناشناس ارسالی در

    سلام خسته نباشید پدرمن سال ۹۹ بازنشته شده بعد از این همه مدت امروز با پدرم تماس گرفتن گفتن به بیمه بدهکارین بعد از مراجعه به شعبه میگن چهار میلیون نهصد بدهکارین درصورتی که موقع بازنشتگی کارمند خود شعبه مهر امضا کرده که هیچ بدهی ندارین الان بعد از سه سال میگن ۸ ماه بدهکاری درصورتی که من اطلاعی نداشتم کارمند خودشون اشتباه کرده حتی راضی به پرداختم شدم ولی وقتی برگه دیدم یک میلیون پانصدش جریمه دیر کردشه درصورتی که ما اصلا اطلاعی نداشتم و مشکل از کارمند تامین اجتماعی بوده میشه راهنمایم کنین که من باید چه کار کنم و برای شکایت به کجا مراجعه کنم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها