|
کدخبر: 266078

استعلام خلافی و جبران آسیب به بدنه؛ بهترین راه برای خاطرجمعی از این دو چیست؟

بانک و بیمه استعلام خلافی و جبران آسیب به بدنه؛ بهترین راه برای خاطرجمعی از این دو چیست؟

پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و مقررات، یکسری قوانین را وضع کرده تا همه افراد بتوانند بدون نگرانی در سطح شهر‌ها تردد داشته باشند. در صورتی که راننده‌ای دچار تخلف شود به طور حتم با برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه خواهد شد و جریمه می‌شود. همچنین در صورتی که جریمه‌ها به موقع پرداخت نشود، میزان خلافی خودرو افزایش پیدا کرده و ممکن است که خودرو توسط پلیس متوقف شود. از طرفی‌ام بهتر است که مدارک مورد نیاز بیمه‌ای مانند: بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و کارت ماشین همراه راننده باشد تا در صورت دستور توقف خودرو نهایت همکاری با پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود. با پیشرفت تکنولوژی و برای کاهش تصادف‌ها و ثبت دقیق تخلف راننده‌ها، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا به طور دقیق راننده متخلف شناسایی شده و جریمه شود. نصب دوربین‌های ثبت خلافی و کنترل سرعت جزو امکاناتی است که باعث شده راننده‌های متخلف که قوانین را نقض می‌کنند با احتیاط بیشتر رانندگی کنند. سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا شرایط استعلام خلافی خودرو و انواع بیمه نامه مانند: بیمه بدنه مهیا شده یا خیر؟ آیا باید جریمه‌ها را در زمان مشخص پرداخت کرد؟ آیا برای خرید بیمه بدنه فرهنگسازی شده است؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای متن همراه ما باشید.

جرائم رانندگی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

جریمه‌های رانندگی با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف و برای کاهش تصادف‌ها به 4 دسته اصلی تقسیم شده است. دقت کنید که پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند در شرایط خاص قوانینی را به مفاد اصلی جریمه‌ها و مقررات اضافه کند. به طور مثال با شیوع کرونا، گشت شبانه و تردد از ساعت 9 شب به بعد با جریمه همراه بود. اما در نهایت به طور کلی جریمه‌های به دسته بندی زیر تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است.

جریمه تسلیمی

در روش جریمه تسلیمی، پلیس راهنمایی و رانندگی برگ جریمه را با مشخصات کامل افسر، گواهینامه، نوع تخلف، مکان و زمان تخلف ثبت کرده و برگه جریمه را به راننده خودرو تحویل می‌دهد. در این نوع جریمه اگر پرداخت با تعویق انجام شود، جریمه 2 برابر شده و به خلافی خودرو اضافه خواهد شد.

جریمه الصاقی

در صورتی که راننده خودرو حضور نداشته باشد و تخلف رانندگی رخ دهد، پلیس راهنمایی و رانندگی از جریمه الصاقی استفاده خواهد کرد. این نوع جریمه بدین صورت است که راننده‌ای خودروی خود را در زیر تابلوی مطلقا ممنوع پارک کند، پلیس راهنمایی و رانندگی برگ جریمه را به خودرو الصاق خواهد کرد.

جریمه دوبرگی

هنگامی ‌جریمه دوبرگی صادر می‌شود که در صورت دستور توقف خودرو، راننده توجه‌ای به این هشدار نداشته باشد و به صورت سهوی یا عمدی از این ایست سرپیچی کند. در این شرایط افسر راهنمایی و رانندگی دو برگ جریمه را برای راننده خاطی صادر خواهد کرد که اولی برای جریمه تخلف رانندگی است و برگ دوم برای عدم توجه به ایست پلیس صادر می‌شود.

جریمه دوربینی

از دوربین‌های مدار بسته کنترل سرعت برای ثبت تخلف در خیابان‌ها و اتوبان‌ها استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها در تمام لحظه‌های شبانه روز می‌توانند ثبت تخلف کند. همچنین این روش جدیدترین نوع جریمه با کمترین خطا است.

به طور کلی تمام این جریمه‌ها مهلت پرداخت دارند و در صورت عدم پرداخت با خلافی خودرو مواجه خواهید شد. همچنین توجه داشته باشید که  با قانون جدید اگر خلافی خودرویی بیش از 1 میلیون تومان باشد با توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه خواهید شد.

برای اینکه بدانید وضعیت خلافی شما به چه صورت است می‌توانید از روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده کنید تا در صورت فراموشی پرداخت جریمه، با هشدار پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه نشوید. از طریق روش‌های زیر می‌توان استعلام خلافی خودرو را انجام داد:

  • استعلام از طریق سایت پلیس راهور
  • خلافی خودرو از طریق پیامک
  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی
  • مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+
  • پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌‌های موبایلی

همچنین از طریق روش‌های دیگر هم می‌توان استعلام انواع بیمه نامه مانند: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خود را دریافت کنید.

با استعلام خلافی خودرو دیگر مقدار خلافی ها انباشته نمی شود

 

اهمیت خرید بیمه بدنه

بیمه بدنه یکی از مهم‌ترین بیمه نامه‌هایی است که در سال‌های اخیر با فرهنگسازی مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است و دلیل آن هم می‌تواند مزیت‌ها و پوشش‌های این بیمه نامه باشد. با توجه به قانون بیمه شخص ثالث، این بیمه نامه تنها خسارت‌های وارد شده به شخص ثالث را پرداخت می‌کند و در قبال خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر تعهدی ندارد. از این رو بیمه بدنه با پوشش‌های اصلی و اضافی به جبران خسارت‌ها می‌پردازد.

پوشش‌های بیمه بدنه

همانطور که گفته شد، بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و فرعی دارد که با پرداخت حق بیمه می‌توان از مزیت‌های آن استفاده کرد و جبران خسارت داشت.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

این پوشش‌ها جزو موارد لاینکف بیمه بدنه است و با پرداخت حق بیمه تحت پوشش بیمه‌گر خواهد بود. این پوشش‌ها به شرح زیر است:

  • اگر خودرو به دلیل واژگونی، آتش سوزی، سقوط یا انفجار دچار حادثه و خسارت شود، تمام خسارت‌های وارد شده تا سقف تعهدات بیمه‌گر جزو پوشش‌ها اصلی بوده و جبران خسارت خواهد شد.
  • در صورتی که پس از حادثه و هنگام انتقال خودرو به تعمیرگاه یا پارکینگ، خساراتی به بدنه خودرو وارد شود، بیمه‌گر جبران خسارت خواهد کرد.
  • اگر خودروی بیمه شده با جسمی ‌‌ثابت یا متحرک برخورد کند و خسارت بر آن وارد شود، بیمه‌گر جبران خسارت خواهد کرد.
  • سرقت خودرو دو نوع کلی و جزئی دارد که در پوشش اصلی در صورت سرقت کلی خودرو، خسارت وارد شده به خودرو، تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خواهد بود.

پوشش های فرعی بیمه بدنه

پوشش‌های فرعی یا اضافی جزو مواردی است که با پرداخت حق بیمه بیشتر و الویت بیمه‌گزار خریداری می‌شود. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • خسارات ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله
  • سرقت جزئی خودرو (سرقت لوازم و قطعات خودرو)
  • خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو
  • زیان‌های وارد شده به خودرو در مسابقات اتومبیلرانی یا تست‌های سرعت
  • هزینه رفت و آمد، هنگام‌ در دسترس نبودن خودرو (این پوشش در طول سال حداکثر تا 30 روز قابل استفاده است که 3 روز اول حادثه به عنوان فرانشیز محاسبه خواهد شد.)
  • شکست شیشه خودرو بر اثر تراکم هوای داخل خودرو
  • نوسانات قیمت
  • خسارت‌های ناشی از حمل مواد اسیدی و مواد منفجره

بیمه بدنه خساراتی مانند واژگونی را پوشش می دهد

 

چه مواردی در محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو تاثیرگزار است؟

همانطور که گفته شد، برای تحت پوشش قرار گرفتن خسارت‌های اضافی باید حق بیمه بیشتر پرداخت کرد. علاوه بر این موارد دیگر هم وجود دارد که باعث افزایش یا کاهش قیمت خرید بیمه بدنه خودرو و ماشین می‌شود که به شرح زیر است:

  • پوشش‌های اضافی

انتخاب پوشش‌های اضافی با درخواست بیمه‌گزار انجام می‌شود و حق بیمه بیشتری باید پرداخت شود.

  • ویژگی‌های خودرو

از دیگر مواردی که در محاسبه بیمه نامه تاثیر دارد فاکتورهایی مانند: سال ساخت، نوع خودرو و کاربری خودرو است که هر کدام از این عوامل به طور مستقیم بر روی قیمت بیمه بدنه تاثیر می‌گذارد.

  • تخفیف‌های بیمه

از دیگر مواردی که می‌تواند بر روی محاسبه قیمت بیمه بدنه تاثیرگزار باشد، میزان تخفیف‌های بیمه نامه است. تخفیف عدم خسارت، خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو و تخفیف خودروی صفر کیلومتر همگی جزو مواردی است که برای تخفیف‌ها در نظر گرفته می‌شود.

البته برخی از شرکت‌های بیمه تخفیف‌های دیگری هم در نظر می‌گیرند تا استقابل از بیمه بدنه بیشتر شود. این تخفیف‌های عبارتند از:

  • تخفیف‌های گروهی
  • خودروهای وارداتی
  • برخی از مشاغل
  • طرح‌های تشویقی برای اعیاد و مناسبت‌های خاص

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر