|
کدخبر: 246047

تحریم های بانکی چه زمانی رفع می شود؟

انتشار خبر نهایی شدن پیش نویس توافق ایران با کشورهای ۱+۴ باعث شد تا گمانه زنی ها پیرامون مفاد این پیش نویس بیش از پیش داغ شود. تحلیلگران سیاسی و اقتصادی اعتقاد دارند در صورتی که تحریم های برجامی وضع شده علیه ایران رفع شود ولی تحریم های بانکی به قوت خود باقی بماند نمی توان انتظار گشایشی در زمینه صادرات و واردات و به طور کلی ایجاد رابطه اقتصادی با جهان را داشت.

به باور بسیاری از کارشناسان رفع تحریم های نفتی که در حال حاضر و ظاهرا مهمترین بخش از تحریم های ایران است با فرض پابرجا ماندن تحریم های بانکی و بیمه ای نخواهد توانست دردی از اقتصاد زخم خورده ایران درمان کند.

از همین رو در بسیاری از محافل اقتصادی و سیاسی تاکید ویژه ای روی اهمیت قید شدن رفع تحریم های بانکی در پیش نویس توافق جدید وین مشاهده می شود. بسیاری از تحلیلگران باور دارند در صورت رفع تحریم های بانکی ایران خواهد توانست وجوه بلوکه شده کشور در خارج از کشور را بدون نیاز به استفاده از مسیرهای غیررسمی و صرف هزینه های گزاف، وارد کشور کرده و در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار دهد.

از طرفی هم دولت سیزدهم مدعی شده که میزان صادرات نفت ایران در حال حاضر رشد چشمگیری در مقایسه با نیمه نخست سال جاری داشته است اما به باور کارشناسان این افزایش سطح صادرات نفتی ایران به دلیل وجود تحریم ها و محدودیت های غیرتحریمی در سیستم بانکی کشور نتوانسته منجر به ورود پول حاصل از فروش نفت به کشور شود.

البته نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد مسئله قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه fatf یا همان گروه اقدام مالی است که باعث شده محدودیت هایی علاوه بر آنچه تحریم های بانکی برای ایران ایجاد کرده، گریبان اقتصاد ایران را بگیرد. به عبارتی اگر رفع تحریم های بانکی نیز جایی در توافق جدید وین داشته باشد نیز نمی توان گشایشی را بدون پذیرش لوایح گروه اقدام مالی را متصور بود.

در واقع ایران باید مجموعه ای از اقدامات را سامان دهد تا بتواند در صورت رفع تحریم ها استفاده حداکثری را از فرصت به وجود آمده در پی تلاش های دیپلماتیک را ببرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها