|
کدخبر: 232671

اقدامات بانک ایران زمین در زمینه بانکداری دیجیتال

بانک ایران زمین با تفکر یک جهش بزرگ در شیوه ارائه خدمات به مشتریان، پروژه بانکداری دیجیتال را آغاز کرده و با تلاش کارکنان و مدیران بانک، تنها چند گام با اجرایی شدن این پروژه فاصله دارد.

جهان دیجیتال امروزی آنچنان ارتباطات انسانی و اقتصادی را گسترش داده که تحولی در نقش فضا و مکان ایجاد کرده است. به تبع پیشرفت‌های تکنولوژی و ارتباطات دیجیتال، سیستم بانکداری در جهان، خود را به سمت بانکداری دیجیتال برده و با حداکثر بهینه‌سازی، نه تنها برای مشتری مزایایی مثل در دسترس بودن و سودآوری داشته، بلکه بانک‌ها را در مسیر کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری شدن از خطا، خدمات بهبود یافته و حضور هوش مصنوعی راهی کرده است. بانکداری دیجیتال، استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش‌ها یا عملیات بانکی است.

بانک-ایران-زمین

یکی از مزایای بانکداری دیجیتال این است که با بررسی اطلاعات آنها و تحلیل داده‌ها می‌توان خدمات بهتر و جامع‌تری ارائه کرد و در مواقعی که مشتریان از ارائه خدمات راضی نیستند به سرعت آنها را اصلاح کرد و بهبود بخشید. در حالی که در سیستم بانکداری سنتی دنبال کردن رفتار تعداد زیادی از مشتریان کار بسیار دشواری است.

با این حال ارائه تعریف واحدی از بانکداری دیجیتال مشکل است. اما به هر صورت می‌توان گفت بانکداری دیجتال فراتر از بانکداری بدون کاغذ یا بانکداری الکترونیک است. گرچه هنوز بسیاری از مباحث مطرح در بانکداری دیجیتال به شکلی قانونی در نیامده تا در اختیار بانک‌ها و استفاده کنندگان از خدمات آنها قرار دهد، اما بانک ایران زمین در ۵ سال گذشته گام‌های مهم و موثری در این مسیر برداشته است.

بانک ایران زمین با تفکر یک جهش بزرگ در شیوه ارائه خدمات به مشتریان، پروژه بانکداری دیجیتال را آغاز کرده و با تلاش کارکنان و مدیران بانک، تنها چند گام با اجرایی شدن این پروژه فاصله دارد. امر مسلم است که دیگر بانکداری سنتی نمی‌تواند پاسخگوی شرایط امروز کسب‌ و کارها و مشتریان باشد. همچنین همه‌گیری کرونا در ۲ سال گذشته، به ایجاد بانکداری‌های دیجیتال ضرورت بیشتری بخشیده است.

در بانکداری سنتی نمی‌توان تمایزی در ارائه خدمات توسط بانک‌ها مشاهده کرد، در واقع این قابلیت در این سبک از بانکداری وجود ندارد و تمامی بانک‌ها تقریبا مشابه یکدیگر هستند، آنچه تفاوت دارد نوع خدمات‌دهی و سرویس‌دهی توسط کاربران است. در بانکداری دیجیتال سرویس‌ها شخصی‌سازی می‌شود و به افراد مختلف و گروه‌های مختلف خدمات متمایزی ارائه می‌شود. همچنین در بانکداری دیجیتال نیاز مشتری در مرکز قرار دارد، بنابراین بانک‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم این امکان را برای شرکت‌های فناوری مالی فراهم می‌کنند که خدماتی متنوع و متمایز برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.

به تازگی اولین پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین به نامه فراز " فناوری روز ایران زمین" به صورت آزمایشی شروع به کار کرده تا با تکمیل آن و نیز با دریافت تجربه مشتریان در این خصوص به عنوان پلتفرمی تاثیر گذار در بانکداری دیجیتال از سوی بانک ایران زمین به صورت کامل در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

بانک ایران زمین زیرساخت‌های لازم برای طراحی و تولید محصولات و خدمات نوین را فراهم کرده است و این بانک با راه‌اندازی مرکز نوآوری ایران‌زمین و مشارکت فعالانه و ارائه خدمات بانکی متنوع به فین تک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان درحال‌ توسعه فعالیت‌های خود، در مسیر نوآوری است.

یکی دیگر از نوآوری‌های بانک ایران زمین در مسیر بانکداری دیجیتال، راه اندازی «بلیت امنیتی» در پرداختهای اینترنتی و موبایلی بانک ایران زمین است. این نوآوری با هدف ارتقای امنیت کاربران سامانه های همراه بانک و بانکداری الکترونیکی خود و به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از سپرده های مشتریان راه اندازی شده است. به این ترتیب که یک کد امنیتی با عنوان «بلیت امنیتی» به شماره تلفن ثبت شده مشتریان در بانک ارسال می شود و کاربران اینترنت بانک و همراه بانک باید در زمان استفاده از سرویس انتقال وجه به صورت داخلی، پایا، پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق سپرده، این کد را در قسمت مربوط به «بلیت امنیتی» وارد کنند و صرفا در صورت صحیح بودن کد، انتقال وجه انجام می شود.

در کنار این موارد زیرساختی، بانک ایران زمین همواره بر سهولت استفاده از خدمات دیجیتالی خود نیز تاکید ویژه داشته است.

نشانه این تأکید رتبه برتر همراه بانک ایران زمین در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل است. همراه بانک ایران زمین توانست در بخش بانک و بیمه سیزدهمین جشنواره وب و موبایل با رای مردم رتبه برترین اپلیکیشن از نگاه مردمی را به خود اختصاص دهد.

یکی دیگر از راهبردهای قابل تأمل بانک ایران زمین حمایت از کسب و کارهای نوآورانه است و در همین راستا مرکز نوآوری ایران زمین همواره در تلاش است جایگاه خود را به عنوان مرکز ارائه دهنده خدمات برای کسب و کارهای نوآور تثبیت کند. ارتباط با استارتاپ‌ها و کسب و کارهای این حوزه جایگاه ویژه‌ای نزد بانک ایران زمین دارد.

به همین منظور مرکز نوآوری ایران زمین در نیمه دوم فصل زمستان ۱۳۹۹، سومین فراخوان جذب طرح کسب و کار و محصولات نوآورانه را برای دوره های پیش شتابدهی، شتابدهی و سرمایه گذاری در زمینه های "فین تک (فناوری مالی)، سرگرمی، سلامت، امنیت و شهر هوشمند" آغاز کرده است.

یکی از گرایش‌های جدید بانکداری دیجیتال در جهان بانکداری باز (Open Banking) است. پیدایش و حضور کسب‌وکارهای دیجیتال به صورت مرسوم در جامعه است که باعث شده بانک‌ها برای تغییر مدل، تحت فشار قرار بگیرند و این نیاز وجود داشته باشد. به همین جهت است که بانک‌ها به سوی بانکداری باز حرکت کرده‌اند.

عدم تغییرپذیری بانک‌ها در برابر درخواست تغییرات در خدمات توسط مشتریان، باعث شده تا بانکداری باز بانک‌محور نباشد و عمدتا مشتری‌محور و با توجه به کسب‌وکارهای دیجیتال باشد ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری‌سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک‌ها و استارت‌آپ‌ها و‌... از مواردی است که امروز در بانک ایران‌زمین تحقق یافته است.

تحول، فرهنگ‌سازی و مدرن سازی در تمام لایه‌های مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری ملزومات بانکداری دیجیتال است. تحقق این امر نیازمند گذر از یک دیدگاه محصول‌گرا به مشتری‌گرا و خدمت محور می‌باشد. بانک ایران زمین با گام نهادن در این مسیر و درک الزام حرکت به سوی بانکداری باز، پیدایش و حضور کسب و کارهای دیجیتال را دلیل اصلی برای پیاده‌سازی هرچه سریعتر بانکداری باز در ایران می‌داند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها