|
کدخبر: 231026

پیشتازی بانک ایران زمین در حوزه محیط زیست

در سال‌های اخیر بانک‌ها به عنوان تسهیل‌گر و محرک چرخ‌های اقتصاد و تجارت توجهی فزاینده نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی داشته‌اند. مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه‌های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگ‌تر است و در عین حال تاثیر مستقیم بر عملکرد مسئولانه سایر بنگاهها دارد. بانک ایران زمین نیز در زمینه مسئولیت اجتماعی گام‌های مثبتی برداشته و با تمرکز بر حوزه محیط زیست همسو با فعالان و سازمان‌های این حوزه، اقدام به راه‌اندازی پویش‌هایی برای حفظ محیط زیست کرده است.

بانک و بیمه پیشتازی بانک ایران زمین در حوزه محیط زیست

مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی، روابط کلی سازمان با تمامی ذینفعان از جمله مشتریان، کارکنان، افراد ‌جامعه، سهامداران و سرمایه گذاران و رقبا می باشد که انعکاس دهنده رفتار سازمان ها در قبال جامعه، تعهد آنها به رعایت مسئولیت‌های اجتماعی در کسب و کار، کمک به توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی آحاد جامعه می باشد. عملکرد بانک‌ها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی، تاثیر و نقش مهمی بر کل جامعه دارد. به همین دلیل مسئولیت‌های اجتماعی برای بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است.

موسسات مالی علاوه بر نقشی که از طریق مدیریت ارزیابی اثرات عملکرد خود بر جامعه دارند، نقشی حیاتی در تشویق و انگیزش مشتریان حقیقی و شرکتی خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند. به همین دلیل در سال های اخیر، موسسات مالی به وسعت دامنه فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی قابل اجرا در موسسات خود پی برده اند. از آنجا که موسسات مالی نظارت و کنترل جریان سرمایه، وام دهی، تامین مالی پروژه ها و سیاست ها و اقدامات بیمه ای را بر عهده دارند، می‌توانند در نحوۀ عملکرد کسب و کارهای تحت حمایت خود اعمال نفوذ نمایند. بانک ها قادر هستند بنگاه ها را وادار به پاسخگویی در قبال مسائل و معضلات اجتماعی و زیست محیطی نمایند که ناشی از کسب و کار آنها است.

بانک ایران زمین در مسیری سبز

بانک ایران‌زمین از یک‌سو به ‌عنوان یکی از بانک‌های بزرگ خصوصی و یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های فعال کشور و از سوی دیگر در مقام یک بانک و سازمان مردم‌نهاد، نقش بسزایی در توسعه فرهنگ مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی در جامعه، هم در ابعاد اقتصادی و هم در زمینه‌های اجتماعی دارد. در سال‌های اخیر حمایت از سازمان‌های مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی؛ همچنین حفظ منابع آب، جنگل‌ها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب‌دیده از سیل و زلزله و راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی، به‌صورت جدی و در راستای اجرای مسؤولیت اجتماعی بخشی از اقداماتی است که از سوی بانک ایران‌زمین در دستور کار قرارگرفته است. در حال حاضر بانک ایران ‌زمین تعداد ۱۰۰۰ نفر از کودکان این نهاد را در سراسر کشور مورد حمایت قرار داده است.

تمرکز اصلی مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین در ۵ سال گذشته بر حوزه محیط زیست بوده و در همین راستا توانسته فعالان این حوزه و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها،‌ با راه اندازی پویش‌های محیط زیستی، همکاران و مشتریان خود را نیز با خود همراه کند.

این بانک با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از دخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و... اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست انجام داده است. همچنین در مسیر اصلاح برخی الگوهای اشتباه مصرف با راهنمایی‌های صحیح، قدم های عملی برای کاهش مصرف انرژی برداشته و با دریافت ایده‌های خلاق از همکاران بانک ایران ‌زمین و انتقال آن به سایر همکاران، این موضوع را به عنوان یک دانش در مجموعه خود گسترش داده است.

بانک ایران زمین در راستای احترام به منابع طبیعی، اجرای مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست و سرعت بخشیدن به پیگیری امور اداری با تکمیل فرایند اتوماسیون، کاغذ را از مکاتبات اداری خود حذف کرده و همچنین برای گسترش فرهنگ محیط زیستی و کاهش مصرف کاغذ، از تقویم دیجیتال خود رونمایی کرده است.

کمپین‌های محیط‌زیستی « همین یک زمین» و « یک قطره کمتر»، پویش‌ محیط‌زیستی بلوط ایران‌زمین، پویش محیط‌زیستی پیک زمین،‌ پویش محیط‌زیستی آلرژی به مصرف انرژی،‌ حمایت از پویش من هم یک جنگلبانم و پویش سهم من برای تالاب، حمایت از جایزه یحیی بخشی از فعالیت‌های این بانک در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

بانک ها از طریق ارتباط با مشتریان، کارکنان، دولت ها، سازمان های غیر دولتی و سایر ذینفعان، نقش مهمی در فرهنگ سازی و نفوذ در افکار و رفتار سایرین در رابطه با دو معضل جهانی توسعه پایدار و حفظ محیط زیست ایفا می نمایند.

ارسال نظر