|
کدخبر: 217976

از بازار فلزات گرانبها چه خبر؟

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده پس از دستیابی به بالاترین سطح پنج ماهه نسبتا کاهش یافت. نقره هم که هفته گذشته بالاترین سطح سه ماهه را به دست آورده بود، همگام با طلا عقب نشست.

فلزات گرانبها با توجه به سودهای قابل توجه معاملات اخیر، اندکی عقب نشستند. در این میان دستیابی شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح ۱۵ ماه گذشته هم بر روند عقب نشینی فلزات گرانبها تاثیرگذار بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱۰.۲۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۵۶.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۴ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۹۶ دلار در هر اونس معامله شد.

داده‌های اقتصادی ایالات متحده بیانگر آن است که خرده فروشی در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر ۱.۷ درصد افزایش یافته که پیش‌بینی‌ها میزان افزایش را ۱.۵ درصد برآورد کرده بودند. این در حالی است که خرده فروشی در ماه سپتامبر نسبت به آگوست ۰.۷ درصد افزایش یافته بود. تولید صنعتی ماه اکتبر نیز در حالی که در پیش‌بینی‌ها ۰.۸ درصد برآورد شده بود به ۱.۶ درصد رسید. اگرچه انتشار این گزارش‌ها تاثیر چندانی بر بازار فلزات گرانبها بر جای نگذاشت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. در ایالات متحده با انتشار گزارش خرده فروشی هر سه شاخص اصلی روند صعودی در پیش گرفتند. این در حالی است که در روزهای اخیر با توجه به افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ در آسیا و بخش‌هایی از اروپا و ایالات متحده بازارها روند کاهشی در پیش گرفته بودند.

جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات متحده و شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین روز سه شنبه در یک نشست مجازی با یکدیگر به گفت‌وگو پرداخته و هر دو طرف دیدار را خوش‌بینانه ارزیابی کرده‌اند.

در دیگر اخبار روز گذشته تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه سوم سال ۲.۲ درصد نسبت به سه ماهه دوم و ۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. آمارهای منتشر شده مطابق با انتظارات بازار بوده است.

گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی IEA حاکی از آن است که با وجود پیش‌بینی برخی از تاجران و تولیدکنندگان نفت، پایان افزایش قیمت نفت خام در پیش است. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، رشد تقاضا همچنان قوی است اما در عین حال عرضه نیز افزایش می‌یابد و تغییرات ماه اکتبر در ذخایر نفتی نشان دهنده آن است که «ممکن است موج کنونی رو به تغییر باشد.» آژانس همچنین چشم انداز خود را برای رشد تقاضای نفت تا حدود زیادی در ۵.۵ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۱ و ۳.۴ میلیون بشکه در روز در سال آینده حفظ کرده است.

در بازار ارزهای دیجیتال هم قیمت بیت‌کوین علیرغم روند اصلاحی در روز دوشنبه، دیروز افزایش ۵ درصدی به ثبت رساند.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در ۱۵ ماه گذشته رسید و هر بشکه نفت خام نیمکس به قیمت ۸۰.۵۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۶۰۹ درصدی معامله شد، بازده اوراق قرضه در روزهای اخیر روند صعودی داشته است.

 از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای دسامبر پس از دستیابی به بالاترین سطح پنج ماهه در اوایل معاملات روز گذشته، کاهشی شد. با این وجود همچنان روند صعودی این معاملات از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه در یک روند صعودی شش هفته‌ای قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۷۹.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۸۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۴۵.۱۰ دلار در  هر اونس عنوان شده است.

قیمت‌های معاملات آتی نقره دسامبر روز گذشته به بالاترین سطح سه ماه گذشته خود رسید. روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶.۱۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۴۹ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۵.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۴.۶۴۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر