|
کدخبر: 216182

پیش بینی جذاب از قیمت دلار فردا ۲۲ آبان

در روزهای پرنوسان قیمت دلار خبر رسیده است که ۳٫۵ میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران آزاد شده است. آیا این منابع به بازار ارز رسیده یا قرار است برسد؟

قیمت دلار به نرخ‌های عجیبی رسیده است. آن طور که رسانه‌های مختلف گزارش داده قیمت دلار تا مرز ۲۸۴۰۰ تومان افزایش یافته که این رقم از ابتدای سال تاکنون سابقه نداشته است.

در همین حال شب گذشته  علی نادری، عضو تیم رسانه‌ای دولت خبر داد که «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.»

با این حال هنوز بازار ارز واکنش قابل توجهی در چند وقت اخیر نسبت به این اتفاق نداشته و حتی روند قیمت دلار صعودی شده است.

پیش از این، حسن روحانی، رئیس جمهور سابق گفته بود در صورت آزادسازی هفت میلیارد دلار پول‌های ایران در کره جنوبی قیمت دلار تا مرز ۱۵ هزار تومان هم کاهش می‌یابد اما معلوم نیست چرا این بار با وجود آزادسازی مبلغی معادل نصف آن رقم بازار ارز هیچ واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت قبل نیز اخیرا در پست اینستاگرامی خود توضیح داده بود که چاپ پول در دولت قبل بدون پشتوانه نبوده بلکه با اتکا به دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر بوده است.

پس از این برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با این اقدام دولت سابق حتی در صورت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، تاثیر این اتفاق بر قیمت دلار چندان نباشد. چرا که قبلا بانک مرکزی از چنین پشتوانه‌ای بهره برده بود.

با این حال باید دید قیمت دلار در روز شنبه چه واکنشی به این خبر مهم نشان خواهد داد؟ تجربه‌های قبلی نشان داده که واکنش مقطعی از سوی بازار ارز چندان دور از ذهن نیست اما رشد پایه پولی و نقدینگی که اکنون از چهار هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده ثبات در بازار ارز را کمی سخت کرده است. باید دید پس از واکنش احتمالی مقطعی در فردا، روند قیمت دلار چه خواهد شد؟ آیا نسبت به مذاکرات آذر ماه همچنان بی‌تفاوت خواهد بود؟

منبع: تجارت‌نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    هرکی به دروغ های شما گوش دهدفقط دارایی خود را از دست داده من تا اخر عمرم به ش ما اعتماد ندارم از نظر من شما فقط با کل ک دارایی مردم می گیرد فقیرشان می کنید

ارسال نظر