|
کدخبر: 196661

قیمت دلار به کدام سو می رود؟

یک کارشناس امور بانکی گفت: وعده‌ و وعیدهای جورواجور اعضای تیم اقتصادی رئیسی وقتی عملی نشود، اولین پیامدش کاهش چشمگیر ارزش پول ملی است.

بانک و بیمه قیمت دلار به کدام سو می رود؟

دلار که به تازگی قله ۲۸ هزار تومانی را فتح کرده بود از دیروز شروع به نوسانات کاهشی کرده است.

اسکناس آمریکایی دیروز برای لحظاتی در بازار آزاد حتی به کانال ۲۶ هزار تومان هم پا گذاشت و در حال حاضر در ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی معامله می‌شود.

سیگنال کاهشی نرخ دلار سلیمانیه، افزایش احتمال بهبود روابط ایران و عربستان و البته اولین واکنش رئیس‌ جمهور جدید به نرخ ارز از جمله مهم‌ترین عواملی بوده که در دو روز اخیر برای نوسان کاهشی ذکر شده است.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی، درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار می‌کند: در حال حاضر بازار در میانه تعویض دولت‌ها هنوز به نقطه ثبات نرسیده است.

او می‌گوید: بازیگران بازار هنوز از سیاست‌ های جدید ارزی دولت رئیسی، شکل تخصیص منابع ارزی یا سایر برنامه‌های آنان شناختی ندارند. بنابراین بیش از همیشه تحت تاثیر اخبار و سیگنال‌های خبری روزمره قرار می‌گیرند.

حسینی‌هاشمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بانک ‌مرکزی مقداری ارز را برای خرید واکسن اختصاص داده است که می‌تواند بازار را کمی دچار کمبود کند. از طرف دیگر نیز درباره مسئله fatf و برجام حرف‌هایی از دولتمردان شنیده می‌شود که نگرانی‌هایی ایجاد کرده. همه این‌ها طبیعی است چون دولت جدید هنوز نتوانستند بازار را تحت کنترل قرار دهند.

به گفته او این نوسانات ادامه دارد تا وقتی مردم و بازیگران بازار با سیاست‌های دولت جدید آشنا شوند.

بازار ارز تحت فشار رفتارهای پوپولیستی

اما با توجه به سوابق اجرایی دولتمردان اقتصادی باید منتظر چه سیاست‌ها و اتفاقاتی در بازار ارز باشیم؟

حسینی‌هاشمی اینطور به این سوال پاسخ می‌دهد: «متاسفانه دولت رئیسی یک سخنگوی اقتصادی واحد ندارد. افرادی که مصارف دستشان است به مردم وعده‌وعیدهای عجیب می‌دهند مثل افزایش یارانه‌ها یا ساخت گسترده مسکن و ایجاد اشتغال.

اما در طرف مقابل بخش منابع اعلام نمی‌کند که چقدر منابع در دست دارد و چطور قرار است به این وعده‌ها جامه عمل پوشانند؟ آن هم وقتی ما میدانیم حتی بودجه ۱۴۰۰ هم با حدود ۵۰ درصد کسری مواجه است و اگر دولت بتواند همین وضع موجود را هم حفظ کند خیلی هنر کرده است.

این وعده‌ها توقعات و انتظارات مردم را بالا می‌برد اما چون در نهایت نمی‌توانند کاری کنند، مردم سرخورده و بی‌اعتماد می‌شوند که نتیجه‌ای ندارد جز اختلال در بازار و کاهش ارزش پول ملی».

لااین کارشناس تاکید می‌کند که لازم است تیم اقتصادی دولت جدید تدبیر بیشتری به خرج دهند تا جلوی این اتفاق گرفته شود وسوداگرهای بازار ارز شروع به فعالیت بر مبنای این وعده‌هایشان نکنند.

پرونده fatf مختومه است؟

با توجه به حضور مخالفان سرسخت fatf در تیم اقتصادی دولت جدید برخی پرونده fatf را مختومه می‌دانند و منتظر هستند تا دیر یا زود تبعات این مساله دامن بازار ارز را بگیرد.

اما ظاهرا حسینی‌هاشمی هم به جریان مذاکرات و هم به پذیرش دو لایحه باقی‌مانده fatfخوشبین است.

او می‌گوید: با توجه به سوابق تاریخی، مذاکرات پیش‌خواهد رفت و احتمالا به نتیجه‌ای هم برسند. چون همانطقدر که ما به آن نتیجه نیاز داریم کشورهای خارجی هم به آن نیاز دارند. هرچند که حرف‌های غیرمسئولانه برخی در داخل درباره قبول نداشتن fatf یا لزوم کنار زدن برجام در معاملات داخلی تاثیر منفی می‌گذارد و نرخ ارز را بالا می‌برد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: برخی از اعضای تیم اقتصادی اظهار مخالفت‌هایی با مذاکرات یا fatf می‌کنند که بیشتر برای راضی‌ترین گروه خاص طرفدارانشان است. در حالی که خودشان هم در باطن می‌دانند در شرایط فعلی اقتصاد راهی جز تعامل با دنیا نداریم.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر