|
کدخبر: 209656

پیش بینی کوتاه مدت و بلند مدت بازارهای مالی

در شرایطی که اقتصاد ایران همچنان با چالش تورم دست به گریبان است، بسیاری از افراد به دنبال بهترین راه برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند. مجتبی دیبا و میلاد صادقی، کارشناسان بازارهای مالی، هم‌اکنون در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، به این پرسش پاسخ می‌دهند که با سرمایه خود چه کنیم؟

نرخ تورم سالانه در شهریور١۴٠٠، به ۴۵,٨ درصد رسید و نسبت به ماه قبل، ٠.۶ واحد درصد افزایش را نشان می‌داد. این در حالی است که هیچ کدام از بازارهای مالی به این اندازه بازدهی نداشتند. در چنین شرایطی بسیاری از مردم به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی خود هستند. حال سوال این است که با سرمایه خود چه کنیم؟

مجتبی دیبا ، کارشناس بازارهای مالی و میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی، امروز در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، ضمن پیش‌بینی کوتاه‌مدت و بلندمدت بازارها، به این پرسش نیز پاسخ می‌دهند که با سرمایه خود چه می‌توانیم کنیم؟

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

با سرمایه خود چه کنیم؟

نمی‌توان نسخه واحدی رو پیچید اما تجربه نشان داده است که دارایی‌محوری، تنوع سبد دارایی و استفاده از بازار بدهی توصیه می‌شود.

بازار ارز

موضوع دلار به مذاکرات گره خورده است. به هر حال مذاکرات انجام می‌شود اما با توجه به سیاست‌های دولت جدید احتمالا فرسایشی خواهد بود.

ارزش ذاتی دلار اکنون به اندازه‌ای رسیده است که نمی‌تواند به کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد. خود سیاست‌گذار هم تلاش می‌کند همین محدوده را نگه دارد. حتی انتشار گزارش منتسب به سازمان برنامه و بودجه بیشتر از اینکه واقعیت باشد، به نوعی آماده‌سازی ذهنی بازار بود.

احتمالا رقم دلار بین ۲۵ و ۳۰ هزار تومان باشد. البته اگر کلا مذاکره شکست بخورد ممکن است شرایط فرق کند که بعید است.

ارزش واقعی ارز حدود ۲۸ هزار تومان است. اگر دولت بخواهد با سیاست‌هایی قیمت آن را کاهش دهد، شاید فرصت خوبی برای فعالان بازار باشد که ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. با توجه به یکدست شدن دولت منابع ارزی را دولت می‌تواند تامین کند برای کنترل بازار.

ارقام بالای ۲۸ هزار تومان موقت است و احتمال ریزش هم وجود دارد.

بازار طلا

طلا یکی از دارایی‌هایی که می‌تواند در سبد افراد باشد. دلار تابعی است از قیمت دلار و اونس جهانی.

اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های فدروال رزور آمریکا در مورد تورم قرار دارد که اکنون نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد و بازارها را تورمی کرده است.

در بازار داخلی اما قیمت دلار بیشتر از اونس موثر است. هر زمانی که دلار و اونس هر دو افزایشی بود، طلا افزایش بوده است ولی اگر اونس کاهشی و دلار افزایشی باشد، دلار تاثیر بیشتر بیشتری دارد.

در ایران رفتار بازار طلا شباهت زیادی به بازار دلار دارد. ارزش طلا با توجه به ارقام اقتصاد کلان، حدود گرمی ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در پایان سال ۱۴۰۰ است اما انتظارات تورمی می‌تواند روی عملی شدن این رقم تاثیر بگذارد.

حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد میانگین تورم ایران در سال‌های گذشته بوده و می‌توان به آن بازگشت اما اقدام موثری نیست. در صورت توافق در مذاکرات و بازگشت دلارهای بلوکه شده امکان آن وجود دارد.

با کاهش سرعت گردش پول می‌توان تورم را کنترل کرد؛ برای مثال با کاهش نرخ بهره که فقط تورم را به تاخیر می‌اندازد و به رکود دامن می‌زند.

چشم‌انداز تورم در پایان سال حدود ۴۰ درصد است.

در اقتصاد، صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اهمیت زیادی دارد و انتظارات تورمی را می‌تواند کاهش دهد اما اقتصاد در نهایت راه خود را می‌رود.

اکنون باید سیاست‌های بانک مرکزی در مورد حکمرانی اقتصادی مشخص شود.

چشم‌انداز تورم در پایان سال میانگینی از ۲۵ تا ۳۵ درصد است.

بازار سرمایه

بازار سهام جزئی از کیک اقتصادی کشور است. اگر رشد واقعی اقتصاد رخ دهد، باید رشد تولید کالا و خدمات را شاهد باشیم.

فروش اوراق دولتی، شاید در کوتاه مدت به ضرر بورس باشد اما در درازمدت می‌تواند کسری بودجه را تامین کند.

نقطه تعادل شاخص کل تا پایان سال یک میلیون و ۴۰۰ واحد است اما تا ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هم می‌تواند رشد کند. احتمالا می‌تواند تا یک میلیون و ۷۰۰ هم برسد اما در نهایت با یک میلیون و ۵۰۰، سال را به پایان می‌رساند.

فروش اوراق بر ریزش‌های بورس موثر است اما این کار یکی از روش‌های مدرن دولت‌های در جهان برای جبران کسری بودجه است.

البته اگر فروش اوراق، در کل سال پخش شود مشکل کمتری ایجاد می‌کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها