|
کدخبر: 184849

پیش بینی روند بازارهای مالی در هفته پیش رو

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

اقتصاد پیش بینی روند بازارهای مالی در هفته پیش رو

سومین هفته مثبت بورس

نمودار+سهام

بازار سهام در دو روز ابتدایی هفته گذشته بر مدار نزولی حرکت کرد، البته این افت در روز میانی هفته جای خود را به رشد داد و سرانجام در آخرین روز معاملات شاخص کل در کانال یک‌میلیون و ۲۸۲هزار واحد قرار گرفت و سومین رشد هفتگی بورس با رشد حدود۲درصد رقم خورد. بحران برق در روزهای اخیر به معضل بزرگی برای همه اصناف تبدیل شده است که بازار سهام نیز از این امر مستثنا نیست. خبر‌های ناشی از قطعی برق سبب افزایش عرضه برخی صنایع مانند سیمان و فولاد شد که کند شدن روند صعودی شاخص را در روز انتهایی معاملات به همراه داشت. با استمرار رونق بازار سرمایه، ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه به ۴هزار و ۴۲۷میلیارد تومان رسید که طی آن شاهد جا‌به‌جایی حدود ۴۳میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم.

افت هفتگی سکه

نمودار+سکه

سکه در معاملات هفته گذشته روند پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. بهای این فلز گرانبها در روزهایی تحت‌الشعاع نرخ دلار در بازار داخلی قرار گرفت و گاهی افزایش اونس طلای جهانی محرک صعودی سکه شد. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی در معاملات روز پنج‌شنبه با افزایش ۷۰هزار تومانی به ۱۰میلیون و ۷۲۰هزار تومان رسید، اما با این افزایش هم نتوانست به رشد هفتگی دست یابد و افت ۴/ ۰درصد را به ثبت رساند. با توجه به محدودیت‌های کرونایی دادوستد و تقاضا در هفته گذشته کاهش یافت و در پی آن حباب سکه در بازار نیز افت محسوسی را تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد بازار طلا و سکه در هفته پیش رو با نوسانات شدید قیمتی همراه نباشد که این امر منوط به نبود اتفاقات مهم اقتصادی در روزهای آتی است.

 رشد کم‌رمق طلا

نمودار+طلا

قیمت طلا در معاملات روز جمعه تغییر چشمگیری نداشت، اما تحت‌تاثیر نگرانی‌ها از شیوع سریع نوع دلتای ویروس کرونا و کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا، در مسیر ثبت سومین افزایش هفتگی متوالی قرار گرفت. بهای هر اونس طلا (ساعت ۱۹ روز گذشته به وقت تهران) به ۱۸۰۵دلار رسید، در حالی که اونس طلا روز قبل از آن شاهد نوسان زیادی بود. رشد موارد جدید ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی‌هایی درخصوص رشد اقتصاد جهانی شده و آمار منتشرشده از سوی آمریکا اندکی ضعیف شده و این امر از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. پایین‌بودن نرخ‌های واقعی از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند، اما ارزش دلار قوی مانده و مانع صعود بیشتر طلا شده است. بازده اوراق خزانه ۱۰ساله نزدیک به پایین‌ترین حد خود در بیش از چهار ماه گذشته ایستاد و هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازدهی است کاهش داد.

بازار اوراق مسکن

نمودرا+مسکن

هفته مثبت تسه‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در هفته‌های پیشین روند نزولی را طی می‌کرد، در شروع سومین هفته از تیرماه تغییر مسیر داد و افزایش متوالی قیمت را به ثبت رساند تا جایی که موفق به بازپس‌گیری کانال ۶۰هزار تومانی خود در اواسط هفته شد. اما روند صعودی در «تسه ۹۸۱۲» ادامه‌دار نبود و بار دیگر از مرز یادشده عقب‌نشینی کرد و در نهایت در آخرین روز معاملاتی بازار سهام طی یک رفت و برگشت و سیر نوسانی در قیمت پایانی ۵۹ هزار و ۵۳ تومان بسته شد که نشان‌دهنده افت ۳۵/ ۰درصدی در این نماد است. «تسه ۹۸۱۲» به‌رغم افت در روز چهارشنبه توانست به رشد ۸/ ۱درصد در قیاس هفتگی برسد. در روزهای اخیر حجم معاملات در این دسته از سهام افزایش یافته، اما ارزش معاملات همچنان در رقم کمی قرار دارد.

تداوم نوسان نفت

نمودار+نفت

قیمت نفت روز جمعه به‌دلیل ابهامات درباره عرضه جهانی ناشی از بن‌بست مذاکرات اوپک‌پلاس و کاهش ذخایر نفت و بنزین آمریکا، به ۷۳ دلار و ۷۰سنت در هر بشکه افزایش یافت. به گفته کارشناسان بازارها به‌دلیل ابهام درباره روند تولید نفت گروه اوپک‌پلاس در ماه آگوست، جهت مشخصی ندارند. کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا عامل مثبتی بود، اما افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و نقاط دیگر، تا حدودی از اثر این مورد کاست. قرنطینه‌های جدیدی که برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ ایجاد می‌شود، ممکن است روند احیای سفرهای هوایی و تقاضا برای سوخت جت را ضعیف کند، با این حال قیمت نفت به‌دلیل این نگرانی که پس از اختلاف میان عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی، اعضای اوپک‌پلاس ممکن است وسوسه شده و محدودیت تولید نفت را رها کنند، از صعود بازمانده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها