|
کدخبر: 200488

استخراج خانگی ارزهای‌دیجیتال نیازمند قانون‌گذاری است؟

محمدرضا شرفی - کارشناس استخراج رمز ارز

استخراج به فرآیندی اطلاق می‌شود که اشخاص با صرف هزینه شخصی و تهیه تجهیزات فنی مورد نیاز در یک زنجیره بلاک چین برای ادامه و پیشرفت زنجیره کمک می‌کنند. استخراج مدل‌های متفاوتی دارد و از مدل استخراج به شیوه توان پردازشی و سخت‌افزارهای پردازنده تا حدودی فاصله گرفته است. ذخیره‌سازی داده‌ها و اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی نوعی دیگر از صنعت استخراج است.

همچنین زنجیره‌هایی از فناوری آی او تی استفاده می‌کند، در نتیجه بیش از یک مدل صنعت استخراج در حال حاضر داریم. صنعت استخراج قدیمی و سنتی که هنوز در ذهن ما باقی مانده است، استخراج با پردازنده‌ها هست. همه ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌های موجود قابلیت استخراج ندارند. بستگی به مکانیسم و ساختاری دارد که برای اجماع زنجیره تعیین شده است. زنجیره‌هایی که بر اساس مکانیسم‌های ساختار اثبات کار طراحی شده‌اند، قابلیت استخراج را دارند.

شرفی

شیوه‌های استخراج ارزهای دیجیتال

فرایند و بحث عملیات شدن صنعت استخراج در گذشته تعریف متفاوتی داشت اما در شرایط فعلی تغییر کرده است. تعریف گذشته استخراج، مشارکت اشخاص همراه با تهیه و فراهم کردن سخت‌افزارهای خواص و پردازشی در بحث مکانیسم مجموعه یک زنجیره بلاک چین است؛ به عبارت دیگر از مشارکت در امنیت و پایداری زنجیره با صرف هزینه و بهره‌گیری از سخت‌افزارهای خاص که تعریف قدیمی استخراج است. در حالی که در حال حاضر بحث امنیت زنجیره بلاک چین و مشارکت مکانیسم طراحی شده قدیمی مطرح نیست. صنعت استخراج در حال حاضر مشارکت‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد و نیازمند صرف هزینه برای تهیه سخت‌افزار و مشارکت در کار جمعی است. به صورت کلی مشارکت در مکانیسم اجماع و ثبت بلاک‌ها و مشارکت در به اشتراک گذاشتن حجم ذخیره‌سازی دیتا در زنجیره (شیوه قدیمی)، مشارکت در تحت پوشش قرار دادن فضای عمومی جامعه در بحث زنجیره‌های ای او تی است. ممکن تعاریف جدیدی نیز به این موضوع اضافه شود.

مثال‌هایی برای مدل‌های استخراج

به مدل‌های استخراج اگر بخواهیم اشاره کنیم، می‌توانیم به سه مدل اشاره کنیم. یکی از این مدل‌ها به شیوه سخت‌افزاری و پردازشی است که بیت کوین و اتریوم شناخته شده ترین زنجیره‌ها هستند. در بحث مدل اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی دیتا می‌توانیم به رمز ارز چیا اشاره کنیم. همچنین در مدل تحت پوشش قرار دادن فضای عمومی می‌توانیم به ارز دیجیتال هلیوم اشاره کنیم که تقریباً این سه مدل فراگیرترین مدل‌ها در صنعت استخراج هستند.

کاهش مصرف انرژی در ماینرهای خانگی

بحث استخراج خانگی به این صورت تعریف می‌شود که با بهره‌گیری از انشعابات برق مسکونی اشخاص اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند. باید به این نکته توجه شود که همه مدل‌های استخراج انرژی بر نیستند و مصرف انرژی بالایی ندارند. در برخی از زنجیره‌های بلاک چین در زمینه آی‌ او تی، مصرف دستگاه استخراج برابر با یک مودم است. در نتیجه استخراج خوانندگی در حال حاضر متفاوت از گذشته است و مصرف سخت‌افزاری که در این زمینه طراحی شده است، بسیار کاهش پیدا کرده است. رمز ارز هلیوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که به این صورت عرضه شده است و متفاوت با شیوه‌های قدیمی هست. به صورت کلی بخش عمده استخراج رمزارزها به شیوه پردازشگرهای ASIC و اGPU هستند. حجم برق مصرفی بالا به نسبت مصرف برق خانوارها دارند اما نباید مصرف برق صنعتی را با خانگی مقایسه کرد.

قانون‌گذاری استخراج در منازل

استخراجی که الان مطرح هست و مصرف برق نامتعارف نسبت به مصرف برق خانگی دارد، منطقی نیست که در منازل فعالیت قانونی داشته باشد. البته مدل‌های دیگر استخراج مصرف برق کمتری دارند که در خصوص آن می‌توان قانون‌گذاری کرد. اگر تعریف کلی صنعت استخراج در نظر بگیریم غیرمنطقی است که در منازل استخراج فرصت باشد. در دو سال گذشته راهکارهایی پیرامون این موضوع به وزارت نیرو و متولیان ارائه شد البته متأسفانه هیچ‌کدام از این پیشنهاد‌ها متوجه توجه قرار نگرفت. با توجه به مخاطراتی که دارد و آسیب‌های که به شبکه توزیع وارد خواهد کرد و مصرف برق برای این صنعت در منازل منطقی نیست.

ریشه‌یابی استخراج خانگی رمزارز

البته باید این موضوع ریشه‌یابی شود چرا استخراج به سمت منازل سوق پیدا کرده است، اگر ساختار درست و صحیحی از سوی وزارت نیرو و متولیان امر توجه می‌کردند، سرمایه‌گذاران به راحتی ورود می‌کردند و کسب سود می‌کردند. این امکان وجود ندارد که همه موارد دستور پیش برود. باید در عرصه عملیاتی و اجرایی کاری انجام شود تا مسیر درستی شکل بگیرد.

تأثیر تعرفه گذاری وزارت نیرو بر شکل‌گیری استخراج خانگی

تعرفه انرژی در ایران شامل یارانه می‌شود و خیلی از بهره‌برداران به دنبال بهره‌مندی از این شرایط می‌شوند. یارانه که در حال حاضر به انرژی در کشور تعلق می‌گیرد، برای همه مردم است. اگر شاهد هستیم که قسمتی از مردم مثل صنایع منتفع می‌شوند، باید برای سایر مردم این حق را قائل شویم تا این یارانه به همه مردم کشور برسد. نوع نگاه و سیستمی که ایجاد می‌کنیم، منجر به مصرف درست یا غیرمتعارف می‌شود. نوع تعرفه گذاری وزارت نیرو بسیار در این زمینه تأثیرگذار است، تعرفه‌های نامتعارف و نامتوازن شهروندان کشور را به سمت این موارد سوق می‌دهد. پیش از این در خصوص این موارد نیز اخطار لازم ارائه شده است اما توجه به موارد نشده است. مصرف برق مسکونی برای صنعت استخراج متعارف نیست، باید بررسی شود که به چه دلیل این موضوع شکل گرفته است. در صورتی که این موضوع ریشه‌یابی شود، شرایط بهتری برای نتیجه‌گیری ایجاد خواهد شد. با دستور و بگیروببند و برخوردهایی که اخیراً شاهد بودیم، نتیجه خاصی به دست نخواهیم آورد، باید مسیر بازنگری شود. دانش و سخت‌افزار استخراج پیچیده نیست و همه اقشار جامعه اگر با علم آی تی آشنا باشند، می‌توانند با آزمون‌وخطا، دستورالعمل‌های مشخص و آموزش‌های جزئی اقدام به استخراج خواهند کرد.

 

نویسنده: محمدرضا شرفی

ارسال نظر