|
کدخبر: 173004

اختصاصی گسترش نیوز:

همه چیز درباره استخراج رمزارز چیا / سخت افزار مورد نیاز چیست؟

اگر جز افرادی هستید که برای استخراج رمز ارز چیا نیاز به دانش سخت‌افزاری دارید و قصد خرید سخت‌افزارهای موردنیاز برای استخراج چیا را دارید، این گزارش را از دست ندهید.

اقتصاد همه چیز درباره استخراج رمزارز چیا / سخت افزار مورد نیاز چیست؟

هم‌زمان با استقبال فعالان استخراج رمزارز از ارز دیجیتال چیا شاهد کمبود هارد در بازار بودیم. نحوه‌ی کارکرد بلاک چین چیا به این صورت است که هر چه حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشته باشید، شانستان برای برنده شدن بلوک بیشتر خواهد بود. در حقیقت چیا، به جای استفاده از انرژی الکتریکی برای هدایت بلاک چین، با استفاده از فضای سخت‌افزاری به استخراج رمز ارز می‌پردازد؛ و باعث کاهش قابل توجه در مصرف برق می‌شود؛ زیرا درایورهای سخت‌افزاری از انرژی کمتری نسبت به GPU ها استفاده می‌کنند. تمایل ماینرها به رمز ارز چیا مصرف حافظه‌های ذخیره‌سازی را یک اگزابایت افزایش داد. بر اساس آمار، تقاضا برای SSD-های ADATA در عرض یک ماه ۵۰۰ درصد رشد کرد. نکته مهم این هست که تمام مراحل استخراج این رمز ارز با تکیه‌بر هارد و SSD انجام می‌شود و نیازی به کارت گرافیکی ندارد.

سخت‌افزار و منابع موردنیاز برای استخراج رمز ارز چیا

برای استخراج رمز ارز چیا نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری با قدرت پردازنده بالا داریم. در ادامه این سخت‌افزارها را معرفی می‌کنیم.

چه هاردی برای استخراج چیا مناسب هست؟

هارد دیسک‌های SSD یا هارد NVME بهترین گزینه برای این کار هست. این هاردها برای استفاده مداوم و مستمر طراحی شده‌اند. در تازه‌ترین قیمت گذاری‌ها برای خرید هاردهای SSD حدود ۲ ترابایت باید ۱۱¡۵۰۰¡۰۰۰ تومان پرداخت کنید. البته ۲ ترابایت گزینه ایده عالی نیست و هر چه حافظه بیشتری باشد، مصرف انرژی ما کمتر می‌شود و شانس برنده شدن بیشتری نیز داریم.

از کدام سرور برای استخراج چیا استفاده کنیم؟

سرور HP مناسب‌ترین گزینه برای سرور ذخیره‌سازی هست. این سرور با دو cpu و حداقل ۱۶ گیگ رم مناسب کار شما هست. سرورهای HP که در پارت نامبر آن‌ها LFF آمده است، هاردهای با ظرفیت بالا یا همان هارد دیسک HDD با سایز ۳.۵ اینچ را ساپورت می‌کنند. این سخت‌افزار هم حدود ۱۳¡۵۰۰¡۰۰۰ تومان هزینه نیاز دارد.

مادربردی مختص استخراج رمز ارز چیا

شرکت چینی Onda به تازگی محصول جدیدی با عنوان Chia-D۳۲H-D۴ را معرفی کرده است که به صورت ویژه برای استخراج رمز ارز چیا طراحی و تولید شده است. این مادربرد با در اختیار داشتن انبوهی از پورت های SATA و همچنین چند قابلیت عجیب دیگر قادر است، سرعت بهتری را در هنگام استخراج این رمز ارز فراهم کند.

جالب بدانید که مادربرد Chia-D۳۲H-D۴ به گونه ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت هم‌زمان از انبوهی از حافظه های ذخیره‌سازی پشتیبانی کند. این مادربرد ابعادی در حدود ۵۳۰ در ۳۱۰ میلی‌متر دارد و قاعدتاً با این ابعاد در کیس جا نخواهد شد. نگران این مشکل نباشید، شرکت تولیدکننده یک کیس مخصوص و یک منبع انرژی تولید کرده است. این مادربرد تازه وارد را در بازار ایران با قیمت حدود ۳۵۰۰۰۰۰۰ تومان می‌توانید خریداری کنید.

ضربه چیا به هارد دیسک‌ها

ماینرها تمایل به استخراج ارز دیجیتال چیا پیدا کرده‌اند و این روند موجب کمبود هارد در دنیا شده است. در ایران نیز حدود ۲ هفته هست که شاهد کمبود هارد در بازار هستیم. شاید برای شما جالب باشد که بر اساس آمار، استخراج رمز ارز چیا عمر اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی را در ۴۰ روز به پایان برساند. درایوی این‌چنینی در حالت عادی پنج تا ۱۰ سال کار می‌کند. با استخراج چیا، اس اس دی یک ترابایتی حدود ۸۰ روز دوام می‌آورد و درایو دو ترابایتی عمرش به ۱۶۰ روز می‌رسد. همچنین به واسطه ارز دیجیتال چیا قیمت پردازنده‌های پرچمدار و High End به صورت تصاعدی بالا رفته است. نکته جالب دیگر این هست که استفاده از پردازنده‌های رده بالا نیاز به مادربرد‌های رده بالا دارد، بنابراین مادربرد‌های High End نیز تقریبا کمیاب شده اند و احتمالا خبر‌هایی هم از کمبود شدید مانیتور در آینده نزدیک شنیده خواهد شد که به زودی دامن گیر بازار کامپیوتر خواهد شد. در نهایت این که محبوبیت چیا به نفع تولیدکنندگان حافظه‌ی ذخیره‌سازی هست. البته تعدادی از تولیدکنندگان نظیر گلکس تاکید کرده‌اند که استفاده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی با هدف کشت چیا باعث ابطال گارانتی می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها