|
کدخبر: 198656

راهکاری برای کنترل نرخ ارز

رادپور، کارشناس مسائل ارزی با اشاره به اینکه نظر دولت نسبت به نظام بین‌الملل باید تغییر کند، گفت: قیمت ارز با فشار دولت پایین نمی‌آید و در کوتاه مدت می‌توان از طریق عرضه، قیمت‌ها را کنترل کرد.

میثم رادپور، کارشناس مسائل ارزی در خصوص کنترل نرخ ارز و تورم با اقدامات فوری و سازمان یافته که از سوی ریاست‌جمهوری اعلام شد، گفت: کنترل نرخ ارز و تورم با اقدامات فوری و سازمان یافته امکان‌پذیر نیست، زیرا امکان شنا در جهت مخالت وجود ندارد، حتی در صورت تحقق هم عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت زیرا در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای تورم ۴۰ درصدی، اقتصادی کوچک، تولیدی کم و مخارج زیاد دولت نسبت به درآمد آن است.

رادپور

وی در ادامه اضافه کرد: انجام کارجدی در کشور با چنین ویژگی‌هایی نیاز به تلاش‌های اساسی‌تر از دستور رییس‌جمهور دارد. هر زمان این دستورها را می‌بینم‌ با این سوال روبرو می‌شوم که پس از این دستور بنا است چه اتفاقی روی دهد؟ حداکثر تغییری که تحقق آن وجود دارد، این است که ارز در سامانه نیما یا صرافی‌ها مورد توجه قرار گیرد و در مدت بسیار کوتاهی قیمت پایین آید، اما تاثیر بالا رفتن قیمت‌ها بر جای خود باقی است.

این کارشناس مسائل ارزی در این رابطه یادآور شد: تردیدی وجود ندارد که اثرات چنین تصمیماتی کوتاه خواهد بود. وقتی در بازار ارز، عرضه افزایش می‌یابد از آنجا که منابع دولت محدود است و بانک مرکزی هم به دلیل تحریم‌ها بسیاری از کارهایی که قادر به انجام آن بوده را نمی‌تواند انجام دهد، به نتیجه دلخواه دست پیدا نخواهیم کرد.

رادپور در ادامه تاکید کرد: حل مشکلات فوق به اقدامات فراوانی نیاز دارد و برای شروع آن هم باید رویکرد دولت در حکمرانی به طور کلی تغییر کند. اکنون شاهدیم که نظر بسیاری از وزرا جدید بر قیمت‌ گذاری از سوی دولت است، یعنی همان اعتقادی که مسئله تولید را تا به امروز ضعیف کرده است. تردیدی بر وجود مشکلاتی در داخل کشور به خاطر مسئله تحریم وجود ندارد، اما در کنار آن دولت هم دست به کارهایی می‌زند که به کمک این شرایط می‌آید که در نهایت به ضرر اقتصاد تمام می‌شود.

وی در این خصوص توضیح داد: سوالی که در این رابطه پیش می‌آید، این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که تولید ناخالص داخلی طی ۱۰ سال گذشته به طور دائم منفی بوده، بنابراین به کدام دلیل دولت باید دست به قیمت‌گذاری برای ارز بزند؟

این کارشناس مسائل ارزی در این رابطه که دولت باید برای مهار راهکاری در اختیار گیرد، ابراز کرد: کارهایی که صورت می‌گیرد از هیچ بهتراست، اما نباید کلید حرکتی را بزنند که نتیجه آن به ضرر اقتصاد کشور تمام شود. نظر دولت نسبت به نظام بین‌الملل باید تغییر کند و محدود به مسائلی مانند گوشت، آب، برق و... نباشد زیرا تا زمانی که فاقپ توانایی داشتن سیاست‌های نرمال بین‌المللی باشیم، سیاست نرمال اقتصادی را هم نمی‌توان به دست آورد.

رادپور در ادامه افزود: چند سال باید تجربه کنیم تا به این نتیجه قطعی برسیم که قیمت ارز با فشار دولت پایین نمی‌آید؟ وظیفه دولت این است که محیط را برای تولید فراهم آورد، بازار را آزاد بگذارد و نقش داوری ایفا کند. دولت به چه دلیل درباره قیمت مسکن تا این اندازه حساسیت به خرج نمی‌دهد؟ مگر کمتر از دلار افزایش داشته است؟ بیشتر اقلام در کشور بیش از دلار افزایش قیمت داشتند و علت اینکه از دولت انتظار می‌رود تا درباره دلار دست به کاری زند، به این خاطر است که این اطمینان وجود دارد یک راهکاری می‌یابد، اما بر فرض درباره مسکن از آنجا که امکان حرکتی وجود ندارد زیرا باید عرضه شود که کار بسیار سختی است، این دستورات داده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل ارزی در این خصوص تصریح کرد: کنترل دلار فقط با عرضه آن امکان‌پذیر است که در کوتاه مدت هم جواب می‌دهد، اما در طولانی مدت بر مشکلات می‌افزاید.  

 

منبع: ایبنا
  • ناشناس ارسالی در

    یکی ازمعضلات سفرهای تفریحی وعیاشی بعضی ه ا به ترکیه وحاشیه خلیج فارس است،که باعث مصرف بخشی از ارز شده

ارسال نظر