|
کدخبر: 187064

پیش بینی قیمت دلار در میان مدت

قیمت دلار در سلیمانیه از قیمت دلار در بازار ارز تهران کمتر شد. این اتفاق نادر علامت کاهشی به بازار ارز است اما این پیش بینی کاهشی برای قیمت دلار در میاند مدت هم برقرار است؟

در بازار ارز یک اتفاق نادر رخ داد قیمت دلار در بازار ارز سلیمانیه از قیمت دلار در بازار ارز تهران پایین تر آمد. معمولا قیمت دلار در سلیمانیه از قیمت دلار در تهران بالاتر است.

به قول معامله گران و دلالان ارز در خیابان منوچهری بردار قیمت دلار در بازار های منطقه ای شرق به غرب است و هر چه از نقطه شرقی به سمت نقطه غربی حرکت کنید قیمت دلار گرانتر می شود. بنابراین قیمت دلار در بازار هرات به عنوان نقطه شرقی بازار پایین تر از قیمت دلار در بازار ارز تهران است. در بازار ارز سلیمانیه قیمت دلار از این دو نقطه بالاتر است.

وقتی از آنها سئوال می شد چرا روند شرقی به غربی قیمت در بازار ارز به هم خورده و قیمت دلار در سلیمانیه از قیمت دلار در تهران کمتر شده است به تعطیلی بازار سلیمانیه و ترکیه به مناسبت عید قربان اشاره می کردند. پس از اینکه قیمت دلار در بازار ارز سلیمانیه از بازار ارز تهران پایین تر آمد شکاف قیمت ها در بازار ارز مجاور به حداقل رسید. معامله گران این سیگنال را اتفاقی برای کاهش قیمت دلار در روزهای آتی عنوان می کردند.

روزهای کساد در بازار ارز تهران

در بازار ارز تهران حجم خرید و فروش دلار بسیار کم شده و بازار کاملا کساد بود، هرچند که در بازار متشکل ارزی حجم معاملات عادی و به حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسیده بود. به‌نظر این حجم از معامله ناشی از اختلاف نرخی است که بین بازار آزاد و بازار متشکل ارزی وجود دارد و به همین خاطر دوباره خرید دلار صرافی برای برخی جذاب شده است.

کاهش قیمت دلار در بازار سلیمانیه بیش از بازار ارز تهران علامت کاهشی در کوتاه مدت بود اما معامله گران در میان مدت چه دیدی دارند.

معامله گران در روز یک شنبه به آمارهای پولی منتشر شده در پایان بهار توجه داشتند. حجم پایه پولی در پایان خرداد ماه امسال مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را شکست. این متغیر پولی تورم ساز در یکسال منتهی به خرداد امسال ۱۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشت.نقدینگی دیگر متغیر پولی نیز در خرداد ماه رقم ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را رد کرد. رشد نقطه به نقطه نقدینگی در خرداد ماه بالغ بر ۳۹ درصد به ثبت رسیده است.

با توجه به اثر گذاری این متغیرهای بر نرخ تورم اکثر معامله گران به این گزارش توجه داشتند و برخی معتقد بودند اگر روند سه ماهه فصل بهار در ادامه نیز تکرار شود شاهد افزایش نرخ تورم در ماه های آینده خواهیم بود. در واقع متغیر اصلی جهت دهنده به قیمت دلار را نرخ تورم و تغییرات نقدینگی عنوان می کردند. از این دید با افزایش نرخ تورم، قیمت دلار هم ممکن است بالا برود. این نظر معامله گران مستند به دیدگاه برخی چهره ها از مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران بود که نسبت به بروز تورم هشدار داده بود. این هشدار بازخورد زیادی داشته و خیلی از معامله‌گران این نظر را جدی گرفته‌اند. از همین رو به نظر این دسته از معامله‌گران بازار در میان مدت و بلندمدت افزایشی خواهد بود.

اما دسته ای از معامله گران هم بودند که تاکید داشتند قیمت دلار در صورتی به افزایش نرخ تورم و آمارهای پولی واکنش نشان می دهد که اتفاق خاصی در وین رخ ندهد از کانال انتظارات تورمی و آزاد سازی منابع ارزی، قیمت دلار می تواند مدیریت و اثر رشد متغیرهای پولی گرفته شود. این گروه بر خلاف گروه اول در میان مدت متغیر سرنوشت ساز را نه نرخ تورم و رشد نقدینگی بلکه توافق هسته ای می دانستند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها