|
کدخبر: 182982

امروز در بازارهای مالی چه گذشت؟ + نمودار

امروز ۹ تیرماه ۱۴۰۰ مانند دیروز با وجود افزایش قیمت دلار، حجم عرضه آن افزایش معناداری نداشت و نرخ دلار متشکل و سنا نیز متناسب با بازار آزاد رشد کرد، این امر این شبهه را به وجود می‌آورد که قیمت دلار بازگشت نخواهد داشت.

بانک و بیمه امروز در بازارهای مالی چه گذشت؟ + نمودار

دیروز قیمت دلار در طول معاملات مسیر صعودی را دنبال کرد و در آخرین ساعات معاملات روی ۲۵ هزار و ۱۳۰ تومان قرار گرفت. دلار آمریکا معاملات امروز را با قیمت ۲۵ هزار تومان آغاز کرد و مانند روز گذشته در طول معاملات روند صعودی را پیمود. روند حرکت دلار نوسانی نبود بلکه به طور اکید صعودی بود. قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات روی ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان قرار داشت. تحلیل‌گران مرز ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را برای دلار مهم می‌دانند و معتقدند در صورتی که دلار بالای این سطح پایدار بماند می‌تواند به سمت کانال ۲۶ هزار تومان حرکت کند.

قیمت درهم امارات روز گذشته از مرز ۶ هزار و ۹۰۰ تومان عبور کرد اما بالای آن پایدار نماند و معاملات روز گذشته را با قیمت ۶ هزار و ۸۸۵ تومان به پایان رساند. نرخ درهم در شروع معاملات امروز ۶ هزار و ۹۰۰ تومان بود، درهم تا ۶ هزار و ۹۲۰ تومان نیز بالا رفت، اما در پایان معاملات روی ۶ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت.

اثرکاهش قیمت طلای جهانی بر قیمت دلار و سکه

قیمت طلای جهانی در ساعت ۱۵ و ۴۲ دقیقه عصر به وقت ایران روی ۱۷۵۹ دلار قرار داشت و نسبت به روز گذشته افت کرده بود. (تغییرات قیمت طلای جهانی در روز گذشته نیز منفی بود). افت قیمت طلای جهانی باعث شد سکه نتواند رشد زیادی داشته باشد و همراه با دلار حرکت کند. قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قرار داشت. سکه در شروع معاملات امروز روی ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قرار گرفته و مرز حساس را از دست داده بود. سکه در آخرین ساعات معاملات امروز روی ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قرار داشت، در نتیجه برایند اثر رشد دلار و افت طلای جهانی سکه را به بالای مرز حساس سوق دارد.

عرضه دلار متشکل

قیمت دلار بازار آزاد در حال افزایش است و به سطوح ابتدای سال بازگشته است، اما حجم عرضه دلار متشکل تغییر چندانی نداشت. عرضه دلار متشکل نسبت به روز گذشته تنها ۳ درصد رشد کرد و روی ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار قرار گرفت. این حجم عرضه زیر متوسطی است که از ۷ فروردین تا به امروز به دست می‌آید. قیمت‌ دلار در سامانه سنا و بازار متشکل نیز تقریبا متناسب با بازار آزاد افزایش یافت و نشانه‌ای از بزرگ شدن شکاف بین نرخ بازار آزاد با متشکل و سنا دیده نشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت قیمت دلار در سطوح بالایی قرار دارد و مرز حساس ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را نیز پشت سرگذاشته است، روند قیمتی طول روز، در امروز و روز گذشته اکیدا صعودی بود اما حجم عرضه دلار متشکل افزایش معناداری نداشت و قیمت دلار متشکل نیز متناسب با دلار آزاد در حال افزایش است، این روندها این شبهه را به ذهن می‌آورد که افزایش قیمت دلار نه مقطعی بلکه پایدار باشد و دلار در مسیر حرکت میان مدت و بلند مدت قرار گرفته باشد. افزایش قیمت دلار مانند یک نیروی صعودی و افت قیمت طلای جهانی مانند یک نیروی نزولی بر قیمت سکه اثر گذاشتند و قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات روی ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و بالای مرز حساس کار خود را به پایان رساند.

بازدهی+نمودار

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها