|
کدخبر: 306083 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

ماجرای ناترازی در تولید و مصرف برق / دولت مجبور به اعمال خاموشی می شود؟

افضلی گفت: هزینه‌ها با درآمد‌ها یکسان نیست و چنین چیزی یک چالش اساسی را برای صنعت برق ایجاد می‌کند.

انرژی ماجرای ناترازی در تولید و مصرف برق / دولت مجبور به اعمال خاموشی می شود؟

ناترازی در صنعت برق و مشکلات در این حوزه، همواره وجود داشته است. عده‌ای از کارشناسان بر این باور هستند، که وجود ناترازی در بحث تولید و مصرف، یکی از مهم‌ترین چالش‌های ممکن در صنعت برق است. همچنین نبود سرمایه‌گذار را یکی دیگر از مشکلات در این حوزه معرفی کرده‌اند.

بررسی‌‌‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که به دلیل فقدان رویکرد مشخص در توسعه زیرساخت و جذب سرمایه‌گذاری جدید نیروگاهی، کمبود برق در سال‌های آتی (حداقل طی برنامه ۵ساله هفتم توسعه) برقرار خواهد بود و لازم است که وزارت نیرو با همکاری وزارتخانه‌‌‌های ذی‌‌‌ربط برنامه‌‌‌های جابه‌جایی بار مشترکان و افزایش بهره‌‌‌وری را در دستور کار خود قرار دهد تا میزان خسارت تحمیلی به اقتصاد ملی کاهش یابد.

مصرف-برق11

کارشناسان حوزه انرژی اظهار کرده‌اند که سرمایه‌گذاران بنا بر مشکلاتی که بخش خصوصی دارد، راضی نیستند که در این قسمت سرمایه‌گذاری کنند و عنوان کرده‌اند که دولت، مطالبات بخش خصوصی را با تاخیر زیاد پرداخت می‌کند. در همین راستا، گفت‌وگویی  با حسین افضلی، کارشناس انرژی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

تاثیر بالای کاهش ساعت کاری بر مصرف برق

حسین افضلی کارشناس انرژی در ارتباط با بحث تاثیر کاهش زمان ساعت کاری ادارات بر مصرف برق، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تغییر ساعت کاری ادارات، قطعا تاثیر بسیار بالایی در مصرف برق دارد اما باید عواملی عوامل تاثیرگذار اندازه گیری شود. ساعت پیک مصرف از ساعت ۱۲ ظهر به بعد شروع می‌شود و اگر ادارات در این ساعت تعطیل نشوند و تا ساعت ۴ بعد از ظهر مشغول کار باشند، طبیعاتا یک مصرف مازاد بر حالت عادی، برق را شاهد خواهیم بود.

افضلی ادامه داد: اگر این اتفاق صورت گیرد و جلوی مصرف اضافی برق گرفته نشود، دولت مجبور خواهد شد تا خاموشی هایی را اعمال کند. پس این نکته را نیز باید اعلام کرد که تغییر در ساعت کاری ادارات، قطعا تاثیر بسیار بالایی در کاهش میزان مصرف برق خواهد داشت. قطعا مردم و کارمندان دولت به زحمت خواهند افتاد اما باید در نظر گرفت که این اقدام تاثیر بسیار بالایی در مصرف برق خواهد داشت.

حسین-افضلی

وی افزود: باید گفت که در حوزه برق، شاهد ناترازی هایی هستیم. بحث اقتصاد برق یکی از مهم‌ترین ناترازی هایی است که در این حوزه وجود دارد. هزینه‌ها با درامد‌ها یکسان نیست و چنین چیزی یک چالش اساسی ایجاد می‌کند. در بحث تولید و مصرف نیز باید گفت که میزان تولید و مصرف تفاوت‌های بسیاری دارد که این نکته نیز از دیگر مسائل مهم و چالش زایی است که در بحث ناترازی در حوزه انرژی وجود دارد.

در بحث ناترازی ها راه حل وجود دارد

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: قطعا برای این نکاتی که در بحث ناترازی در حوزه انرژی مطرح شد، راه‌حل هایی وجود دارد اما برای برطرف کردن این مشکلات، همراهی مردم و همچنین حمایت دولت از صنعت برق را می‌طلبد. دولت باید یک سری منابع را در اختیار صنعت برق قرار دهد که این صنعت بتواند ناترازی تولید را به حداقل برساند.

افضلی افزود: شاید اگر از بخش خصوصی حمایت‌هایی شود، بتوان تا حدودی کمک بزرگی به بحث ناترازی برق کرد. همانطور که در جریان هستید بخش خصوصی و شرکت‌های تولید‌کننده برق، گلایه‌های بسیاری را مبنی بر اینکه دولت حمایت اندکی می‌کند، داشته‌اند. این نکته را باید گفت که سرمایه گذارهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند در این بخش، سرمایه‌گذاری کنند؛ اما اگر دولت حمایت‌هایی را در بخش خصوصی انجام دهد، این سرمایه گذاران، با اشتیاق و با اطمینان خاطر بیشتری، اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه برق می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش انرژی‌های نو و انرژی‌های فسیلی، اگر حمایت هایی از سوی دولت صورت گیرد و مطالبات به موقع پرداخت شود، این انگیزه را ایجاد خواهد کرد که سرمایه‌گذار در این بخش سرمایه‌گذاری کند. درکل باید گفت که وجود سرمایه‌گذار در بخش انرژی به ویژه در صنعت برق، به شدت احساس می‌شود. دولت نیز باید برق را به نرخ خریداری کند و قیمتی که پیشنهاد منصفانه باشد. درحال‌حاضر، قیمتی که دولت بابت خرید برق پرداخت کرده خوب بوده و سرمایه‌گذار راضی است اما این مبلغ به موقع پرداخت نمی‌شود و اگر این مطالبات به موقع پرداخت شود، انگیزه سرمایه‌گذار بیشتر خواهد شد. در واقع پرداخت به موقع مطالبات بسیار دارای اهمیت است.

برق-صنایع

این کارشناس انرژی در ارتباط با بحث تاثیر تحریم‌ها و اتکا به نیروهای داخلی به گسترش نیوز گفت: ما کشوری هستیم که افراد نخبه بسیاری داریم که می‌توانند بسیاری از چیزهارا تولید کنند. اما این نکته را باید گفت که چنین چیزی در هیچ کشوری مرسوم نیست که بخواهند بسیاری از چیزها را خودشان تولید کنند و در واقع چنین امری به صرفه نخواهد بود. پس برای یک فرد سرمایه‌گذار چنین چیزی صرف نخواهد داشت که بخواهند خط تولید لوازم و قطعات مورد نیاز برای این صنعت را راه‌اندازی کنند.

افضلی در پایان ضمن اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها گفت: در بحث واردات قطعات مورد نیاز برق، باید گفت که وجود تحریم‌ها بی‌اثر نبوده است.  می‌توان تحریم‌ها را دور زد و این تجهیزات را وارد کشور کرد اما خب حجم آنها مقداری زیاد است و بالا تر از نرخ واقعی به کشور وارد می‌شود. به هرحال ما تحریم هستیم و باید بتوانیم در همین شرایط کارمان را پیش ببریم.

کلام آخر

امید است تا دولت محترم، مطالبات بخش خصوصی در حوزه انرژی به ویژه صنعت برق را به موقع پرداخت کند تا سرمایه‌گذاری هایی در این حوزه صورت گیرد. چراکه این حوزه به شدت نیازمند سرمایه‌گذار است و اگر این اقدام صورت گیرد، وضعیت برق در کشور پایدار خواهد شد و دیگر در هیچ استانی شاهد خاموشی‌ها نخواهیم بود.

  • محمد ارسالی در

    دم دولت محترم گرم بعداز چهل سال تازه راه کار شد چند ساعت خاموشی .خدا قوت خسته نبا شید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها