|
کدخبر: 288907

با همت ایدرو و افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی محقق می‌شود

مهاجرت معکوس گاز از قطر به ایران

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، یکشنبه ۱۴ اسفند در نشست خبری اتمام پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر اظهار کرد: این مگاپروژه با ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی سبب شد ایران از رقیب قطری خود، پیشی گرفته و بیش از آنها گاز تولید کنیم.

انرژی مهاجرت معکوس گاز از قطر به ایران

به‌گزارش صمت، حمید بازارگان خاطرنشان کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی، آخرین برگ از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی کشور بعد از انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود. پارس جنوبی یک ابرپروژه صنعتی و حاصل تلاش و زحمتی ۲۰ ساله است. وی در ادامه به توقف پنج‌ساله این پروژه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل نیمه‌کاره ماندن فاز ۱۴ پارس جنوبی، قرار گرفتن مخزن آن در کنار خط مرزی با قطر بود.

بازرگان با اشاره به ارزش فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: ارزش این پروژه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و یکی از موانع مهم پیش‌روی توقف آن، اعتبارات مالی بود، اما در مدت کوتاهی حدود ۳ سال، با تلاش فراوان مسائل مالی آن حل‌وفصل شد و توانستیم پروژه را در سال جاری به پایان برسانیم.

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان ایدرو، فاز ۱۴ پارس جنوبی را بزرگ‌ترین پروژه توسعه کشور در موضوع ساخت داخل پس از تحریم‌ها دانست و افزود: در این پروژه، ۷ شرکت ایرانی در کنار ایدرو ایفای نقش می‌کردند و با همکاری خوب وزارتخانه‌های صمت و نفت، تلاش کردیم در این زمینه برای شرکت‌های داخلی توانمندی ایجاد کنیم.

بازرگان درباره نقش سازمان گسترش در اجرای پروژه‌های فاز ۱۴ خاطرنشان کرد: نقش ایدرو در پروژه‌های این فاز در دو بخش تعریف می‌شد، یکی مربوط به مدیریت این مگاپروژه برمی‌گردد اینکه بتوانیم این پروژه ۶ میلیارد دلاری را مدیریت کنیم. نقش دوم ایدرو این بود که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و ریسک خرید بار اول از برخی از این شرکت‌های داخلی را بپذیرد تا علاوه بر توانمندسازی این شرکت‌ها، درنهایت محصولات داخلی در پروژه به‌کار گرفته شود.

بازارگان در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار صمت درباره وضعیت اشتغال‌آفرینی این پروژه و نگرانی که بابت ریزش بخشی از نیروها پس از اتمام این پروژه در منطقه وجود دارد، اظهار کرد: در اجرای این پروژه فقط در بخش خشکی بیش از ۶ هزار نفر دخیل بودند و این نگرانی بجاست، اما با تعریف فازهای توسعه‌ای جدید از سوی وزارت نفت و اینکه تعداد زیادی پروژه پتروشیمی در منطقه تعریف شده که جذب نیروی بسیار بالایی خواهند داشت، تا حدودی این نگرانی برطرف خواهد شد. در ادامه این نشست مدیرعامل مدیریت طرح های صنعتی ایران بر توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی بدون مشارکت خارجی تاکید کرد و گفت: همه ظرفیت فاز ۱۴ پارس جنوبی بدون مشارکت خارجی و با استفاده از نیروی ایرانی راه اندازی شد. به گفته محمدرضا ناصح همه ظرفیت فاز ۱۴ بدون حضور نماینده و سوپروایزر خارجی راه اندازی و این فرایند با استفاده از نیروی ایرانی انجام شده است.گفتنی است در این نشست خبری حمید بازارگان معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، محمدرضا ناصح مدیرعامل مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، سلمان ضربی مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، رضا سرائی مدیرعامل ماشین‌سازی اراک، حجت توکلی مدیر پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی و محمدعلی شفیع مدیر کنسرسیوم فاز ۱۴ پارس جنوبی حضور داشتند و علاوه بر ارائه گزارش از روند پروژه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند که مشروح آن در شماره بعدی روزنامه صمت منتشر خواهد شد.

خبرنگار: شهناز صفایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها