|
کدخبر: 288188

در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی انجام شد

تجلیل از شرکت‌های سرآمد ایرانی

با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و جمعی از مدیران ارشد و فرهیختگان کشور از شرکت‌های سرآمد ایرانی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی تجلیل به عمل آمد.

صنعت تجلیل از شرکت‌های سرآمد ایرانی

 جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۸۲ و با هدف ایجاد فضای رقابتی در تعالی سازمان‌ها، ایجاد زمینه تبادل اطلاعات موفق و الگوبرداری دیگر سازمان ها ایجاد شده است.  میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در این همایش که با محوریت تعالی سازمانی و تحول دیجیتال بود، مهم‌ترین موانع بهره‌وری در کشور را به صرفه نبودن و ضعف در اجرای قوانین توصیف کرد. ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی هم در این همایش با اشاره به تاثیرگذاری تحولات دیجیتال در تعالی سازمانی خاطرنشان کرد: ۳ مولفه تکنولوژی و فناوری، داشتن نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و پذیرش روابط که مقوله فرهنگی است، از مولفه‌های حرکت به سوی تحول دیجیتال در عرصه کشور است.

اضافه شدن ۶ شرکت به برترینها

مدیر مرکز تعالی سازمانی گفت: در بیستمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی، ۵۵ شرکت برگزیده شدند که نسبت به سال گذشته، ۶ شرکت به جمع شرکت‌های برتر اضافه شده‌اند. حمیدرضا بابایی، مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: در ابتدا از شرکت‌هایی که در زمینه جایزه تعالی داوطلب بودند تشکر می‌کنم چراکه این شرکت‌ها در زمینه تعالی تلاش می‌کنند تا سازمان خود را به نتیجه های مطلوب برسانند. این دوره با محوریت تعالی سازمانی و تحول دیجیتال در حال برگزاری است. 

وی گفت: آموزش و تبادل تجربیات در مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریتی یکی از امور مهمی است که در سال‌های گذشته انجام شده که علاوه بر آن جایزه ملی تعالی سازمانی نیز به شرکت‌های متعالی اهدا می‌شود. البته در زمینه توانمندسازی، آموزش و تبادل تجربیات گواهینامه‌هایی نیز به شرکت‌کنندگان در دوره‌ها اعطا می‌شود.  بابایی ادامه داد: در این زمینه تورهای تعالی سازمانی نیز برگزار می‌شود که در این راستا سال گذشته نیز فعالیت های خوبی شاهد بودیم. همچنین در مرکز تعالی سازمانی مدل‌هایی براساس نیازهای سازمان‌های خاص نیز طراحی شده و ویرایش‌هایی در این قوانین نیز در حال تالیف بوده که بخشی از آن به نتیجه رسیده است. مدیر مرکز تعالی سازمانی تصریح کرد: امسال تلاش کردیم گزارش‌ها را سه ماه زودتر از سال‌های گذشته ارائه کنیم تا شرکت‌ها بتوانند اقدامات بهبود را انجام دهند. در همین راستا، جلساتی برای مدیران صنایع برگزار کردیم تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود. همچنین از سازمان‌ها دعوت می‌کنیم تا سیستم‌های خودارزیابی را در سازمان خود اجرا کنند. بابایی بیان کرد: در این دوره جایزه، ۵۵ شرکت برگزیده شدند که نسبت به سال گذشته، ۶ شرکت به جمع شرکت‌های برتر اضافه شده‌اند. حضور سازمان‌ها از نظر ابعاد سازمانی شامل ۷۰ درصد و سازمان‌های کوچک حدود ۷ درصد و شرکت‌های متوسط حدود ۲۲ درصد در این جایزه شرکت کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: تعداد ثبت نام متقاضیان در کل دوره‌ها ۱۴۷۱ شرکت بوده‌اند که ۱۲۷۹ ارزیاب آموزش‌دیده آماده ارزیابی فرآیندهای شرکت‌ها بوده‌اند.

تحول دیجیتال با تغییر در استراتژی

تحول دیجیتال لزوما به معنای تحول در فناوری‌ها نیست، بلکه درباره روش‌های جدید فکر کردن و استراتژی و تحول در فعالیت‌ها، شایستگی‌ها، مدل‌های کسب‌وکار و... است. ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: تربیت ۱۴۰۰ ارزیاب ارشد در ۲۰ سال گذشته از دستاوردهای همایش ملی تعالی سازمانی است که با شناسایی نقاط ضعف، راهکارهای بهبود را در سازمان‌ها تعریف می‌کنند و موجب توسعه سازمان‌ها می‌شوند. همچنین رقابت‌پذیر کردن سازمان‌ها یکی از رخدادهای دیگری است که در سال‌های گذشته با برگزاری این همایش انجام شده است.  مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: تحول دیجیتال لزوما به معنای تحول در فناوری‌ها نیست، بلکه در مورد روش‌های جدید فکر کردن و استراتژی است. حال سؤال اینجاست که این موضوعات قبلا وجود داشته است پس چرا تحول دیجیتال نامیده شده است. نکته این است که در دوره‌های مختلف، جوامع به شکار، صنعت و... نامگذاری شده‌اند اما جامعه چهارم را میتوان جامعه اطلاعات نامگذاری کرد و همه تحولاتی که در این دوره اتفاق می‌افتد، تحولات دوره دیجیتال است که به همین خاطر تحول در فعالیت‌ها، شایستگی‌ها، مدل‌های کسب‌وکار و... را شامل می‌شود.  کیانی‌بختیاری ادامه داد: تحول دیجیتال به معنای کمک تیم‌های منتورینگ برای نهادینه کردن فرهنگ تغییر در سازمان کمک می‌کند. این تحول، تحول در شایستگی‌های سازمانی را نیز شامل می‌شود که نیروهای انسانی در این موضوع بسیار نقش دارند. سرریز منابع دیگران باید استفاده شود نباید واحدهای تحقیق و توسعه دوباره از اول شروع کنند.

وی خاطرنشان کرد: پارادایم حکمرانی در عصر دیجیتال متفاوت است و به سمت اقتصاد چرخشی حرکت می کند. در اقتصاد هیچ چیزی اتلاف ندارد و باید از همه منابع استفاده شود. همچنین در پارادایم عصر دیجیتال انقلاب صنعتی چهارم به‌وجود آمده که برنامه‌ریزی‌هایی در لحظه با استفاده از فضای سایبر انجام می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: اقتصاد اشتراکی با پلتفرم‌ها یکی از مواردی دیگری است که در انقلاب صنعتی چهارم اتفاق افتاده که اقتصاد دیجیتال در این زمینه بسیار مهم است و در عصر تحول دیجیتال این اتفاقات با کمک استراتژی، فناوری را در کل سازمان رسوخ می‌دهد و باعث چابکی و افزایش بهره‌وری می شود. کیانی‌بختیاری در ادامه اظهار کرد: تحول دیجیتال سازمان‌ها را به توان می‌رساند. سازمان‌های نمایی یا تصاعدی که واکنش سریع دارند در حقیقت در عصر تحول دیجیتال رشدی پر شتاب را تجربه کرده‌اند. در فرچون ۵۰۰، بسیاری از شرکت‌ها نظیر تسلا به سرعت و کمتر از ۸ سال رشد کردند این یعنی سازمان دیجیتالی رشدی چشمگیر دارد. همچنین محصولات و خدمات نوآورانه در این سازمان‌ها با خدمت‌افزایی و قابلیت عملیاتی جدید می‌توانند در این زمینه با سرعت به بلوغ برسند.

وی گفت: سازمان‌های دیجیتال در مسیر تعالی قرار می‌گیرند که مدل‌های تعالی سازمانی در همین مسیر به‌وجود آمده و به همین خاطر ارزیابی‌هایی نیز با استفاده از همین مدل‌ها اتفاق می‌افتد که در همین راستا مدل‌های مختلفی در سراسر دنیا تعریف شده است.

فعالیت ۱۶۴ ارزیاب و ۱۳۰ سرارزیاب

عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی گفت: بانک ارزیابان غنی برای ارزیابی جایزه تعالی سازمانی ایجاد شد که ۱۶۴ ارزیاب در این دوره با ما همکاری داشتند که ۱۳۰ سرارزیاب نیز بر این ارزیابی‌ها نظارت داشتند و در نهایت امسال ۲ تندیس زرین در این زمینه به شرکت‌های متعالی اهدا شد.  سیدمسعود همایونفر، عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: رهبران آینده علاوه بر نگاه به گذشته، باید آینده را نیز مدنظر قرار دهند و تفکر کوتاه‌مدت و بلندمدت طبق مدل موجود باید هم‌زمان استفاده شود که به همین خاطر باید علاوه بر برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌های بلندمدت نیز در دستور کار قرار بگیرد. عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی افزود: باید از فناوری‌ها و پلتفرم‌های نوین نیز در سازمان‌ها استفاده شود تا سازمان دچار عقب‌ماندگی نشود که در این راستا، تیم‌های ارزیابی تلاش می‌کنند از بین مفاهیم مدل تعالی سازمانی به دو مفهوم برتر در سازمان‌ها اشاره کنند و به‌طورکلی ۱۰ مفهوم بنیادی در مدل وجود دارد که برای استقرار این مفاهیم سازمان‌ها رویکردهایی را مدنظر دارند. همایونفر تصریح کرد: مشتری‌مداری و ارزش‌آفرینی دو مفهومی است که در سازمان‌های بزرگ و موفق وجود دارد و سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا با قابلیت‌های مکمل و منابع خود ارزش را خلق کنند. وی در ادامه افزود: مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بسیاری از سازمان‌های برتر به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته که به لطف خدا دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است. همچنین یادگیری، بهبود و نوآوری نیز از مفاهیم دیگری است که در سازمان‌های برتر وجود دارد. عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی گفت: امروزه در سازمان‌ها، چالش‌هایی نظیر مدیریت انرژی، حفظ پایداری تولید و دستیابی پایدار به شاخص‌های تولید، شاخص‌هایی مانند کیفیت و بهره‌وری، مدیریت منابع و مصارف مالی از جمله نقدینگی، جذب و نگهداشت استعداد مدیران و مدیریت فناوری مشاهده می‌شود. همایونفر بیان کرد: بانک ارزیابان غنی برای ارزیابی جایزه تعالی سازمانی ایجاد شد که ۱۶۴ ارزیاب در این دوره با ما همکاری داشتند که ۱۳۰ سرارزیاب نیز بر این ارزیابی‌ها نظارت داشتند و در نهایت امسال ۲ تندیس زرین در این زمینه به شرکت‌های متعالی اهدا شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها