|
کدخبر: 284738

اعمال محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها

افت فشار گاز ۵ استان به مرز هشدار رسید

به گفته وزیر نفت تاکنون شبکه گازرسانی در بخش خانگی در هیچ نقطه‌ای از کشور دچار قطعی نشده و شبکه پایدار بوده است.

این اظهارات درحالی عنوان شده که عباس اعظمی سخنگوی شرکت ملی گاز از اعمال محدودیت برای نیروگاه‌ها، صنایع عمده و پتروشیمی‌ها خبر می‌دهد. همچنین وضعیت افت فشار گاز در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و شرق مازندران و گلستان به مرز هشدار رسیده است.

هنوز گازخانگی هیچ استانی قطع نشده است

جواد اوجی، وزیر نفت در برنامه خبری سیما درباره قطع و مصرف گاز در کشور گفت: میانگین دمای نزدیک به ۲۰ استان کشور منهای ۱۰ درجه است و این سرما کم‌سابقه تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت. به گزارش مهر، وزیر نفت ادامه داد: خوشبختانه تا کنون شبکه گازرسانی در هیچ نقطه‌ای از کشور در بخش خانگی دچار قطعی نشده و شبکه پایدار بوده است. وزیر نفت اظهار کرد: وضعیت تولید گاز با حداکثر ظرفیت در حال انجام است به طوری که در این حوزه شاهد رکورد جدید هستیم.

قطع گاز صادراتی از ترکمنستان

اوجی با بیان اینکه از صبح پنج‌شنبه واردات گاز از ترکمنستان دچار مشکل شده است، بیان کرد: گزارش‌های ارسال شده از سفارت ترکمنستان حاکی از قطعی گاز در استان عشق‌آباد دارد به همین دلیل صادرات گاز از این کشور به جمهوری اسلامی ایران قطع شده است. از این رو در مرکز راهبری گاز با تغییر خطوط انتقال و تغییر آرایش شبکه اجازه ندادیم شبکه گازرسانی در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و گلستان دچار مشکل شوند.

محدودیت نیروگاهها، صنایع و پتروشیمیها

صمتسخنگوی شرکت ملی گاز گفت: تا کنون هیچگونه قطع گاز در هیچ‌کدام از مناطق کشور نداشته‌ایم، افت فشار در برخی استان‌ها ادامه دارد و با توجه به اینکه اولویت تامین بخش خانگی است محدودیت‌هایی را برای نیروگاه‌ها، صنایع عمده و پتروشیمی‌ها اعمال کرده‌ایم.

عباس اعظمی، افزود: شبکه گاز تا کنون پایدار بوده ولی از این به بعد به شدت نیازمند کمک مشترکان هستیم تا بتوانیم شرایط پیش رو را پشت سر بگذاریم.

شرایط هشدار برای ۴ استان

اعظمی با اشاره به وضعیت افت فشار گاز در کشور گفت: وضعیت افت فشار گاز در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی وشرق مازندران در مرز هشدار است و در این بین درخراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان نیازمند همکاری بیشتر مردم هستیم.

وی با اشاره به وضعیت تامین گاز پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، اظهار کرد: به نیروگاه‌ها، صنایع عمده، فولادی‌ها، سیمانی‌ها و پتروشیمی‌ها گاز تحویل داده می‌شود و اینگونه نیست که گازرسانی به تمام واحد‌ها قطع شده باشد.

 نیروگاهها با محدودیت سوخت مواجهاند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو نیز گفت: در شرایط فعلی با محدودیت شدید سوخت برای نیروگاه‌ها مواجه هستیم، در حوزه برق رسانی مشکل جدی وجود ندارد، در حوزه آب نیز در برخی مناطق با یخ‌زدگی لوله‌های داخلی واحدهای مسکونی مواجه هستیم که در حال برطرف شدن است.

سید اعتضاد مقیمی، با اشاره به آخرین وضعیت تامین آب و برق در کل کشور، اظهار کرد: در حوزه برق‌رسانی با مشکل مواجه نیستیم مگر اینکه به صورت موردی شبکه با حوادث روبه‌رو باشد، اما در کل در شرایط فعلی مشکل جدی وجود ندارد، مشکل استان کهگیلویه و بویراحمد نیز برطرف شده و اکنون با مشکل خاصی در این استان مواجه نیستیم. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با بیان اینکه در خراسان با مشکل یخ‌زدگی لوله‌ها  مواجه هستیم اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد دربخشی از غرب خراسان شمالی که به گلستان منتهی می‌شود به دلیل مشکل گاز، با مشکل سوخت‌رسانی و برق‌رسانی مواجه شویم که خوشبختانه تا کنون گزارشی در این راستا اعلام نشده است. مقیمی با بیان اینکه اواخر این هفته با ورود جبهه سرد به سمت ایران مواجه خواهیم بود درباره وضعیت نیروگاه‌ها نیز گفت: در نیروگاه‌ها با محدودیت شدید سوخت مواجه هستیم.   به دلیل مشکلی که در حوزه تامین گاز ایجاد شده نیروگاه‌ها خیلی محدود شدند و بیشتر سوخت مایع تحویل نیروگا‌ه‌ها می‌شود که این سوخت نیز به دلیل برودت هوا و بارش برف تردد را سخت کرده است. بنابراین در این استان‌ها به سوخت نیاز داریم تا نیروگاه‌ها بتوانند فعالیت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها