|
کدخبر: 277374

سرمایه گذاری سازمانی با پیاده سازی مدیریت انرژی و دریافت گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱

استاندارد ایزو 50001یک استاندارد بین المللی سیستم مدیریت انرژی است که به سازمان ها با هر اندازه ابزاری برای بهینه سازی سیستماتیک عملکرد انرژی و ارتقای مدیریت کارآمدتر انرژی می دهد.

انرژی سرمایه گذاری سازمانی با پیاده سازی مدیریت انرژی و دریافت گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱

استاندارد ایزو 50001یک استاندارد بین المللی سیستم مدیریت انرژی است که به سازمان ها با هر اندازه ابزاری برای بهینه سازی سیستماتیک عملکرد انرژی و ارتقای مدیریت کارآمدتر انرژی می دهد. ISO 50001:2018استانداردی متشکل از پاره ای الزامات است که به تأثیر انرژی سازمان شما از جمله تمام جنبه های تهیه و استفاده از انرژی می پردازد. گواهینامه ISO 50001چارچوبی برای استفاده از تکنیک های داده محور مربوط به برنامه ریزی انرژی، کنترل عملیاتی، پایش و اندازه گیری در اختیار شما قرار می دهد.

استاندارد مدیریت انرژی اولین بار در سال 2011منتشر شد، همچنین جدیدترین ویرایش از استاندارد در آگوست 2018منتشر شد. ISO 50001:2018با ساختار استانداردهای سیستم مدیریت ISOمانند مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001و مدیریت ایمنی مواد غذاییISO 22000هماهنگ شده است. استفاده از یک ساختار مشترک یا سطح بالا (HLS) برای سهولت ادغام سیستم های مدیریتی که قبلاً در یک سازمان ایجاد شده اند انجام می شود. علاوه بر این، نسخه به روز شده شامل تاکید قوی تری بر مسئولیت های مدیریت ارشد است تا تغییر فرهنگی را در سازمان القا کند.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 50001

صدور گواهینامه سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ایزو 50001ممکن است از بسیاری جهات برای سازمان شما مفید باشد. گواهینامه ایزو 50001چارچوبی را فراهم می کند که سازمان شما بتواند مصرف انرژی و ردپای کربن خود را از طریق نظارت دقیق بر هر جنبه انرژی از سازمان شما کاهش دهد. انرژی می تواند یک هزینه عمده برای هر سازمانی باشد و باید با نهایت دقت مدیریت شود تا تاثیر مصرف انرژی شما کاهش یابد. تأثیر اجتماعی بر مصرف انرژی اکنون یک مشکل واقعی است. منابع طبیعی تحلیل رفته و اثرات زیست محیطی جهانی به این معنی است که پایش و مدیریت مصرف انرژی حیاتی است. همراه با اهمیت اخلاقی، پیامدهای مالی مرتبط با مدیریت موثر انرژی می‌تواند کاملاً قابل توجه باشد.

مزایای گواهینامه ISO 50001 می تواند شامل موارد زیر باشد:

ISO 50001مبتنی بر مدل سیستم مدیریت بهبود مستمر است که برای سایر استانداردهای شناخته شده مانند ایزو 9001یا ایزو 13485مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی نیز استفاده می شود. این امر به شما کمک می کند تا مدیریت انرژی را در تلاش های کلی خود برای بهبود کیفیت و مدیریت زیست محیطی ادغام کنید.

2

  • بهبود عملکرد انرژی، از جمله بهره وری انرژی، استفاده و مصرف انرژی.
  • کاهش اثرات زیست محیطی، از جمله انتشار گازهای گلخانه ای بدون تأثیر بر عملیات و افزایش همزمان سودآوری.
  • بهبود مستمر سیستم های مدیریت انرژی.
  • حصول اطمینان از اندازه گیری، مستندسازی، گزارش دهی و محک زدن مصرف انرژی.
  • ارتباطات بازار معتبر در مورد تلاش های عملکرد انرژی.

عناصر کلیدی ISO 50001 چیست؟

8بند اصلی برای ISO 50001:2018وجود دارد که عبارتند از:

  1. دامنه
  2. مراجع الزامی
  3. اصطلاحات و تعاریف
  4. بافت سازمان
  5. رهبری
  6. طرح ریزی
  7. پشتیبانی
  8. عملیات.

3

ISO 50001 چگونه پیاده سازی می شود؟

شرکت‌ها از یک سیستم مدیریت انرژی (EnMS) برای ایجاد سیاست‌ها و رویه‌ها برای ردیابی، تجزیه و تحلیل و بهبود بهره‌وری انرژی استفاده می‌کنند. ایزو 50001، استاندارد جهانی سیستم های مدیریت انرژی، الزامات ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود EnMSرا مشخص می کند. این استاندارد بر اساس سیستم مدیریت Plan-Do-Check-Actاست که برای بسیاری از کارخانه های تولیدی که استانداردهای ISOدیگر را پیاده سازی کرده اند آشنا است.

برای پیاده سازی استاندارد ایزو 50001بایستی:

برنامه و طرح:

شرح وظایف مدیریت به همراه تعهد و مشارکت مدیریت ارشد برای موفقیت EnMSحیاتی است. مشارکت مدیریت در ابتدای فرآیند به تشویق پیشرفت کمک می کند.

دامنه کاربرد را تعریف کنید. محدوده و مرزهای تعریف شده EnMSبه تمرکز تلاش ها و منابع کمک می کند. محدوده ممکن است یک ساختمان، کارخانه، تأسیسات، سایت، شرکت یا ترکیبی از اینها باشد، اما باید فعالیت ها، امکانات و تصمیمات مرتبط با منابع انرژی را پوشش دهد.

5

یک تیم مدیریت انرژی ایجاد کنید. برای به دست آوردن مهارت ها، دانش و تخصص مربوطه، یک پروژه مدیریت انرژی بر رویکرد تیمی تکیه دارد. یک تیم دیدگاه‌های متنوعی را ارائه می‌کند، حجم کار را توزیع می‌کند، پیاده‌سازی را آسان می‌کند، پذیرش گسترده‌تر را ترویج می‌کند و پتانسیل پایداری سیستم را بهبود می‌بخشد. این تیم باید شامل اعضایی از تمام مناطق تأسیسات مربوط به انتخاب، تهیه، مصرف، قابلیت اطمینان، دفع یا اثرات زیست محیطی سوخت و سیستم های انرژی باشد.

خط مشی انرژی را تنظیم کنید. یک خط مشی انرژی تعهد مدیریت ارشد به بهبود عملکرد انرژی را ایجاد می کند. خط مشی باید اولویت های انرژی شرکت را بیان کند. ممکن است از چند جمله تا چند پاراگراف متغیر باشد و باید برای همه کارمندان مستند و درک شود.

مصرف انرژی بارز را شناسایی کنید. برای دستیابی به بیشترین بهبود عملکرد با کمترین منابع، تأسیسات باید تمام مصارف انرژی قابل توجه خود (SEU) را شناسایی کنند. SEUباید در هنگام تعیین اهداف انرژی، اهداف و برنامه های اقدام، در طول آموزش و ارزیابی شایستگی پرسنل مربوطه، هنگام برنامه ریزی برای بهره برداری و نگهداری موثر، و هنگام نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تعیین شاخص های عملکرد انرژی شاخص‌های عملکرد انرژی (EnPI) پارامترها، نسبت‌ها یا مدل‌هایی هستند که به کمیت کردن مصرف انرژی و بهبود کارایی در سطح سازمان، تأسیسات، سیستم، فرآیند یا تجهیزات کمک می‌کنند. هنگامی که با مقادیر پایه مقایسه می شوند، به سنجش عملکرد و پیشرفت ها کمک می کنند.

اهداف و اهداف انرژی را تعیین کنید. هنگامی که فرصت‌های بهبود انرژی شناسایی و سازماندهی شد، اهداف و اهداف انرژی برای برآوردن سیاست انرژی یا تعهد عملکرد باید تعیین شوند. اهداف انرژی باید اهداف سطح بالا یا نتایج مشخصی باشند که توسعه استراتژی ها و فعالیت ها را هدایت کنند. برای هر هدف، اهداف دستیابی خاص و قابل سنجش باید برای کمک به رسیدن به هدف کلی مشخص شود.

یک برنامه عملیاتی تهیه کنید. برنامه اقدام مدیریت انرژی یک راهنمای پروژه جامع است که باید به همه طرف های مسئول ابلاغ شود. باید فعالیت هایی را که باید تکمیل شوند، منابع مورد نیاز، مسئولیت های پرسنل و روش های تأیید نتایج را تعریف کند.

اجرا

مدیریت و کنترل اسناد یک EnMSبه دو نوع اطلاعات برای کنترل نیاز دارد: اسنادی که انتظارات را برای اقدامات و رفتارهای مدیریت انرژی نشان می‌دهند. و سوابق، که شواهدی از نتایج این تلاش ها ارائه می دهد. کنترل اسناد تضمین می کند که اطلاعات صحیح در دسترس است و به مدیریت اطلاعات خارجی و منسوخ کمک می کند. سوابق دقیق و قابل دسترس برای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و برای تأیید فرآیندها و نتایج سیستم ضروری است.

برقراری ارتباط. ارتباطات داخلی برای مدیریت تغییرات ضروری است. پرسنل را در جریان فعالیت‌ها، مشوق‌ها و موفقیت‌های مدیریت انرژی نگه می‌دارد، که تعهد و مشارکت را تقویت می‌کند. طرح ارتباطی باید شامل مسیرهای متعددی برای انتشار اطلاعات باشد.

شایستگی، آموزش و آگاهی را بررسی کنید. ISO 50001مستلزم موقعیت های مرتبط با مصرف انرژی قابل توجه است که دارای شایستگی های تعریف شده باشد، و همچنین شواهدی مبنی بر اینکه شخص مسئول SEUدارای آن شایستگی ها است. بنابراین، تیم باید شایستگی‌های مورد نیاز را تعریف کند، پرسنل را ارزیابی کند، و برنامه‌ای برای رفع هر گونه نیاز آموزشی ایجاد کند.

مشخصات تامین انرژی را تعریف کنید. برای رعایت استاندارد ISO 50001، یک سازمان باید مشخصاتی را برای خرید انرژی تعریف کند. مشخصات ممکن است شامل الزامات کیفیت و کمیت، ویژگی ها (به عنوان مثال، ترکیب سوخت، رطوبت، و محتوای انرژی)، هزینه تقریبی، برنامه تحویل، قابلیت اطمینان منابع، و زمان اوج ولتاژ، جریان و/یا برق باشد. برای اطمینان از منسجم بودن طرح تدارکات و EnMS، کارکنان درگیر با تدارکات انرژی باید SEUو کنترل‌های مرتبط را درک کنند. اهداف انرژی، اهداف، و برنامه های اقدام؛ EnPIs؛ کنترل های عملیاتی برای حفظ پیشرفت های انجام شده توسط پروژه های انرژی قبلی حیاتی است. و موارد کلیدی تعمیر و نگهداری مربوط به سیستم های انرژی (به عنوان مثال، هوای فشرده، بخار، و غیره).

بررسی

الزامات قانونی و سایر موارد را بررسی کنید. نمایه ای از تعهدات انرژی سازمان باید جمع آوری شود و باید شامل هر گونه تعهد قانونی یا داوطلبانه باشد. فرآیندهایی باید برای شناسایی، ارزیابی و ارزیابی آن الزامات ایجاد شود.

اجرای طرح پایش، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل. الزام اولیه ایزو 50001این است که سازمان یک برنامه پایش، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل انرژی را ایجاد کند. اجزای طرح به اندازه و پیچیدگی سازمان و تجهیزات نظارتی موجود بستگی دارد. به طور معمول، این طرح شامل مشخصات سیستم، فرآیندها یا تجهیزات مورد نظارت، روش ها و تعداد دفعات جمع آوری داده ها، فرآیندهای تجزیه و تحلیل داده ها و الزامات کالیبراسیون است.

انجام ممیزی داخلی ممیزی یک فرآیند سیستماتیک و مستند است که تأیید می کند که EnMSمعیارهای سازمان را برآورده می کند، به طور موثر اجرا و نگهداری می شود، از اهداف و اهداف انرژی پشتیبانی می کند و عملکرد انرژی را بهبود می بخشد. در طول ممیزی، ممیزان با پرسنل مصاحبه می کنند، فعالیت ها را مشاهده می کنند، اسناد را بررسی می کنند و سوابق و داده ها را بررسی می کنند. بسیاری از تاسیسات سالانه ممیزی انجام می دهند.

اقدام

یک بازنگری مدیریتی انجام دهید. سازمان باید به طور دوره ای فعالیت ها و عملکرد انرژی خود را بررسی و ارزیابی کند تا فرصت های بهبود را شناسایی کند. به طور معمول، یک نماینده مدیریت اطمینان می دهد که اطلاعات مناسب جمع آوری، سازماندهی و ارائه شده است تا مدیریت را قادر به انجام ارزیابی ها و تصمیم گیری آگاهانه کند.

6

برای اخذ گواهینامه ایزو 50001 از کجا شروع کنیم؟

BRSMیک مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر است که تحت اعتبار مراجع ملی و بین المللی معتبر از جمله مرکز ملی تایید صلاحیت استاندارد naciقرار دارد و می تواند خدمات آموزشی و صدور گواهینامه مربوطه را برای سیستم مدیریت انرژی شما به صورت داخلی یا جهانی ارائه دهد. همانند تمامی استانداردهای سیستم مدیریت، اجرای موفقیت آمیز ایزو50001به تعهد تمامی سطوح و عملکردهای سازمان بستگی دارد.

درباره نحوه شروع در مسیر صدور گواهینامه ایزو 50001و اطلاع از هزینه گواهینامه و قیمت تمام شده گواهینامه مدیریت انرژی می توانید به وب سایت www.BRS.irمراجعه کنید و یا با شماره تماس 02192001320تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها