|
کدخبر: 277236

بهترین روش افزایش سرمایه برای شرکت های سهامی

افزایش سرمایه از طرق متعددی صورت می گیرد لذا بهترین روش افزایش سرمایه برای شرکت های سهامی برحسب مورد متفاوت می باشد. تامین نیازهای مالی و کمبودها در فعالیت و بهبود ساختارهای مالی از مهم ترین دلایل افزایش سرمایه در شرکت ها می باشد. از جمله اقدامات حائز اهمیت در افزایش سرمایه، تنظیم صورتجلسه می باشد که بدین ترتیب باید قوانین و ضوابط مربوطه در آن رعایت شده باشد. برای آشنایی با انواع افزایش سرمایه، ضوابط و مراحل آن تا انتهای مطلب را مطالعه نمایید و اینجا مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که آگاهی در زمینه انواع روش های افزایش سرمایه و جزئیات انجام این خدمات می تواند تا حد چشمگیری باعث کاهش زمان انجام آن شود. علاوه بر این تجربه های پیشین می تواند هزینه های انجام این پروسه ها را کاهش دهد. بی شک نمی توان این امور را به صورت داخلی و به کارمندان اداری واگذار کرد. زیرا پیگیری تنها بخشی از انجام کار می باشد و تخصص و تجربه نکته ای است که می تواند پروسه افزایش سرمایه را تسهیل نماید.

انواع افزایش سرمایه برای شرکت های سهامی

همانطور که ذکر شد افزایش سرمایه انواع متعددی دارد که متناسب با موقعیت و گستره فعالیتی متقاضی باید یکی از انواع آن مشخص گردد. لازم به ذکر است اختیار تغییر در سرمایه شرکت در مجمع عمومی فوق العاده است به این معنا که افزایش سرمایه در حالت کلی در مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد.

در مجموع افزایش سرمایه از چهار روش اصلی من جمله مطالبات حال شده، نقدی، حق تقدم و ارزیابی اموال و دارایی صورت می پذیرد که به شرح ذیل است:

  • افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

    افزایش سرمایه از طریق مذکور در مجمع عمومی فوق العاده صورت می پذیرد به این شکل که سهامداران به نسبت میزان سهمی که به شرکت می آورند، طلب کار می شوند.

  • افزایش سرمایه نقدی

    این نوع سرمایه به صورت مستقیم و نقدی در حساب شرکت واریز می گردد. در این شرایط در صورتجلسه اطلاعات مندرج در نامه بانکی نیز باید ذکر شود.

  • افزایش سرمایه از طریق ارزیابی دارایی

    گاهی افزایش سرمایه با اضافه شدن ماشین آلات و دستگاه ها به اموال شرکت عملی می شود. در این حالت مال مربوطه توسط کارشناس رسمی دادگستری مورد ارزیابی قرار می گیرد. با توجه به ارزش گذاری اموال شرکت می تواند به همان اندازه افزایش سرمایه خود را ثبت کند.

  • افزایش سرمایه از طریق حق تقدم

    در افزایش سرمایه از طریق حق تقدم به علت غیبت برخی سهامداران، آگهی دعوت در دو نوبت باید تنظیم گردد.

    دستور جلسه در آگهی اول و دوم متفاوت است و ضوابط و اصول مختص به خود را دارد که برای اقدام از این طریق باید کاملاً با اصول آن آشنا باشید. می توانید با مراجعه به نمونه دستور العمل های آماده تا حدی با این امور آشنا شوید اما در نهایت برای شخصی سازی و اصلاح به موسسات حقوقی معتبر مراجعه کنید.

افزایش-سرمایه-گذاری

مدارک افزایش سرمایه برای شرکت های سهامی

مدارک مورد نیاز افزایش سرمایه بر حسب مورد تفاوت هایی با یکدیگر دارند لیکن به طور کلی مدارک مورد نیاز برای اقدام به این امر به شرح دیل می باشد:

  • مدارک هویتی اعضاء هیئت مدیره و سهامداران جدید مانند کارت ملی و شناسنامه
  • روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • تنظیم اظهارنامه افزایش سرمایه شرکت سهامی
  • تنظیم صورتجلسه بر حسب مورد متناسب با نوع افزایش سرمایه
  • امضاء ذیل وکالتنامه وکیل در حالتی که قصد دارید امور مربوطه توسط وکیل صورت بگیرد.

در افزایش سرمایه از طریق ارزیابی اموال باید مدارک مربوط به ارزیابی اموال توسط کارشناس رسمی ضمیمه پرونده گردد.

در افزایش سرمایه نقدی باید فیش بانکی به همراه سایر ضمائم به مرجع ثبت مربوطه تسلیم شود.

مراحل افزایش سرمایه برای شرکت های سهامی

در وهله اول متقاضی باید اقدام به تکمیل مدارک مورد نظر و تنظیم صورتجلسه بر حسب مورد نماید. به دلیل جزئیات قانونی این مسئله، پیشنهاد می شود این امر را به متخصصین این حوزه بسپارید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید. لازم به ذکر است با توجه به اصلاحات و تغییراتی که هر ساله به جهت بهبود سامانه و روند امور ثبتی صورت می گیرد، متقاضیان باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند.

پس از تکمیل مدارک، باید به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعه نمایید. اطلاعاتی من جمله نوع مجمع صورتجلسه، تصمیمات اتخاذ شده، اطلاعات هویت و مواردی از این قبیل باید در سامانه تکمیل گردد تا مورد بررسی اولیه کارشناسان قرار گیرد.

تمامی مدارک و ضمائم مربوطه را باید در پوشه مخصوص خود به مرجع ثبت یعنی اداره ثبت شرکت ها از طریق پست تسلیم نمایید. پس از بررسی کارشناسان اداره در این حالت سه وضعیت رخ خواهد داد که من جمله آن رد پرونده، نقص پرونده و یا تایید پرونده می باشد. با فرض بر اینکه نقصی نداشته است و مورد تایید واقع شده است، متقاضی یا وکیل با در دست داشتن پیش نویس، آگهی را از مرجع اتخاذ خواهد نمود.

 

 

نویسنده: رپورتاژ
  • المیرا صدقی ارسالی در

    درود بر شما
    ما توی کارخونه هم سول ه های جدید اضافه کردیم هم سهامدارانی به ما اضافه شدن که آورده نقدی داشتن، به نظر شما در حال حاضر بهترین روش افزایش سرمای ه برای ما چیه؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها