|
کدخبر: 277101

صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از امضای قرارداد صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه خبر داد و اعلام کرد که تولید گاز ایران در دوران تحریم دو برابر شده است.

انرژی صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه

رضا نوشادی به تبیین پیشرفت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت گاز پرداخت و گفت: موفقیت‌های صنعتی کشور منحصر به زمینه‌های موشکی و پهپادی نیست و اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به کشور روسیه امضا شده است.

وی از بهره‌گیری از سیستم کنترل تمام‌ایرانی در ایستگاه تقویت فشار گاز خورمورج برای نخستین‌ بار در کشور خبر داد و تصریح کرد: جوانان بااستعداد ایرانی پس از انتقال موفق فناوری ساخت توربین از کشورهای اروپای شرقی و غربی به تلاش مقدس خود برای استقلال صنعتی ادامه دادند و اکنون کشور به جایگاهی رسیده که توربین ملی از بازدهی بیشتری نسبت به انواع مشابه خارجی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر اینکه دستاوردهای درخشان صنعت گاز در دوره تحریم به‌دست آمده است، به مقایسه تاب‌آوری صنعت نفت ایران و ونزوئلا در برابر تحریم پرداخت و یادآور شد: با آغاز تحریم ونزوئلا، مقدار تولید نفت این کشور آمریکای لاتین، سقوط آزاد را تجربه کرد، به‌نحوی که ونزوئلا در مدت زمان کوتاهی از دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان به یک واردکننده تبدیل شد و این در حالی است که تولید گاز ایران در دوران تحریم به دو برابر افزایش یافته است.

نوشادی با اشاره به توطئه قدرت‌های سلطه‌گر به‌منظور خنثی‌ کردن تلاش کشورهای مستقل برای دستیابی به خودکفایی، توضیح داد: آقای اوباما در سال ۲۰۰۳ دکترین جدید آمریکا مبنی بر بی‌نیازی این کشور از واردات نفت را ارائه کرد و همه دیدند کشوری که در آن زمان روزانه ۶ تا ۷ میلیون بشکه نفت وارد می‌کرد، اکنون به‌همین مقدار صادرات دارد و دستیابی به این هدف، با تحریم ناجوانمردانه صاحبان ۵۰ درصد مخازن نفتی دنیا یعنی عراق، لیبی، ایران، ونزوئلا و روسیه محقق شده است.

کارشکنی آمریکا در عرصه تجارت جهانی گاز

وی با تحلیل کارشکنی آمریکایی‌ها در عرصه تجارت جهانی گاز گفت: در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا به‌طور گسترده به راه‌اندازی کارخانه‌های تولید ال‌ان‌جی اقدام و به‌تازگی نیز با تحریم همه‌جانبه روسیه و سپس وقوع انفجار در خط لوله گاز نورداستریم، عملاً یکی از بزرگ‌ترین رقبای خود در صادرات گاز را از عرصه خارج کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این اقدام‌های خباثت‌آمیز از سوی مدعیان دموکراسی، آزادی و حقوق بشر در حال انجام است، افزود: اکنون نیز دشمنان تلاش می‌کنند دستاوردهای بزرگ کشور را کوچک جلوه دهند و با سیاه‌نمایی وضع موجود و انتشار گسترده اطلاعات گمراه‌کننده نگذارند مسئولان تصمیم‌هایی را که به نفع مصالح ملی است اتخاذ و اجرا کنند.

نوشادی با بیان اینکه قیمت کنونی انرژی به‌هیچ عنوان متناسب با هزینه‌های اکتشاف، استخراج، تولید، پالایش و توزیع نیست، تأکید کرد: هر رویه‌ای که اقتصادی نباشد در درازمدت کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند و پیامدهایی مانند آلودگی محیط زیست و ترافیک دارد.

وی همچنین با بیان اینکه نیروگاه‌ها به‌دلیل ارزان بودن خوراک، تمایلی برای تبدیل سیکل ساده به ترکیبی ندارند، ادامه داد: هر روز معادل ۵,۵ میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می‌شود که با توجه به ورود مخازن گازی کشور به نیمه دوم عمر و کاهش تولید، در سال‌های آینده دیگر ظرفیتی برای پاسخگویی به‌درخواست فزاینده مصرف وجود نخواهد داشت و این در حالی است که ما با صادرات گاز یا تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر می‌توانیم این ثروت خدادادی را در خدمت منافع و رفاه ملی به‌کار ببریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پایان با بیان اینکه این شرکت با اجرای طرح هوشمندسازی شبکه توزیع گاز قصد دارد مصرف را منطقی کند، گفت: با این تدبیر خانواده‌ها می‌توانند از محل صرفه‌جویی، کسب درآمد کنند و افرادی که مصرف بیش از اندازه دارند، مکلف می‌شوند بهای آن را بپردازند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر