|
کدخبر: 272083 فاطمه صفری

یک کارشناس انرژی در گفت و گو با گسترش‌نیوز عنوان کرد؛

اروپایی ها می خواهند به منابع ایران دست درازی کنند / کاسبان تحریم نمی خواهند برجام به ثمر بنشیند

در شرایطی به سر می‌بریم که گاز سرنوشت بازار را به‌دست گرفته البته در گذشته کسانی که برنامه‌های سوم و چهارم را می‌نوشتند متوجه این موضوع بودند. به عبارتی مجلس هفتم اجازه نداد بخش عمده‌ای از آن برنامه‌ها به ثمر برسد.

انرژی اروپایی ها می خواهند به منابع ایران دست درازی کنند / کاسبان تحریم نمی خواهند برجام به ثمر بنشیند

گفته می‌شود این روزها اروپاییان در انتظار احیای برجام به سر میبرند و برای آن در تلاش هستند. برخی از کارشناسان امر بر این باورند که اروپاییان ایران را جایگزین مناسبی برای روسیه می‌دانند، همین امر موجب شده تا برای توافق نهایی تلاش کنند یا به قولی گره گشایی کنند. محمود خاقانی کارشناس نفت و انرژی در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: نزدیک به ۲۰ سال پیش نفت در بازار سرنوشت ساز بود، اما به‌تدریج جای خود را به گاز داد.

وی ادامه داد: در شرایطی به سر می‌بریم که گاز سرنوشت بازار را به‌دست گرفته است، البته در گذشته کسانی که در حال تدوین برنامه‌های سوم و چهارم بودند از این موضوع نیز آگاه بودند. به عبارتی مجلس هفتم اجازه نداد بخش عمده‌ای از آن برنامه‌ها به ثمر برسد. پس از آن مجالس دیگر هم اجازه ندادند در صنعت گاز پیشرفت داشته باشیم که این مسئله به نفع روسیه تمام شد.

محمود_خاقانی

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در دولت احمدی نژاد قرار بر آن بود که پروژه پارس جنوبی تکمیل شود اما این اتفاق محقق نشد در این زمینه توضیح داد: در دولت دولت احمدی نژاد سی و پنج میلیارد دلار برای تکمیل پارس جنوبی در سی و پنج ماه  نقدا پرداخت شد. اما پس از سی و پنج ماه کسی نپرسید چرا این فاز ها تکمیل نشده و  سی و پنج میلیارد دلار در کجا سرمایه‌گذاری و هزینه شد. نه تنها این موضوع مورد پرسش قرار نگرفت بلکه ما به تولید هم نرسیدیم.

جایگزین انرژی شدن ایران جوک است

خاقانی تاکید کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم زمانی که برجام به امضا رسید، قراردادهای جدیدی را تعریف کردند؛ توتال با سینوپک چین در فاز یازده که یکی از فازهای خیلی مشکل از نظر نیاز به تکنولوژی است؛ آمدند مشارکت کردند. اما زمانی که ترامپ از برجام خارج شد،  فاز یازده از توتال بیرون رفت و اوپک چین هم از سرمایه‌گذاری منصرف شد.

وی تاکید کرد: اگر کشور ما بخواهد برای اروپا امیدی در کوتاه مدت باشد به مثابه یک جوک است. زیرا درحال‌حاضر تولید و مصرف ما در کشور به یک میزان است. کشوری که وزیر نفت دولت سیزدهم آن گفته  در صورت رفع کسری گاز و تامین داخلی آن  دست کم به ۸۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری برای تولید گاز نیاز است. بنابراین ایران گازی برای صادرات ندارد و در شرایط فعلی نمی تواند روزنه امیدی برای اروپاییان باشد. اما شاید این سوال وجود داشته باشد که چرا اروپا به دنبال به ثمررسیده برجام است و پیشنهاد‌های جدیدی را ارائه کرده است؟ در شرایط فعلی اروپا به ازای هر متر مکعب گازی که مصرف می‌کند مبالغ هنگفتی  می‌پردازد و اخیرا گفته شده پول گازی که اروپا بابت گاز مصرفی‌ می‌پردازد  معادل نفت خام بشکه‌ای ۴۱۰ دلار است.

تحریم ها ایران را از صادرات نفت محروم کرد

این کارشناس انرژی تصریح کرد: تحریم‌ها و دور زدن تحریم‌ها در شرایطی که ایران می توانست صادرات گاز خود را داشته باشد محروم کرد. اکنون که اروپا این مسئله را اینگونه واکاوی می‌کند که در مناطق خاورمیانه، خلیج‌فارس، قفقاز و دریای کاسپین به آرامش و ثبات باشد و عزم جایگزینی نفت خام ایران را دارند تا از این طریق از وابستگی خود به روسیه کاهش داده که خود منجر به کاهش هزینه‌های گزاف انرژی در اروپا باشد. با نگاهی به روزنامه کیهان متوجه می شوید  مخالفت ها با برجام در دولت سیزدهم کاسبان تحریم و دورزنندگان تحریم را متضرر می کند و عده ای نمی خواهنند برجام به احیا شود. چرا؟  برای انکه کاسبان تحریم اکنون  با چین و روسیه در پشت پرده معامله و تجارت می کنند و  منافع اقتصادی و دلارهایشان را در کانادا ، امریکا و انگلیس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یعنی با شرق و غرب در پشت پرده تعامل دارند. اما درظاهر می‌گویند غرب بد است.

وی افزود: کاسبان تحریم در ازای منافع اقتصادی که به‌دست می‌آورند، هیچ کدام را در روسیه و چین سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و سرمایه‌های خود را در بانک‌های اروپا و امریکا می‌برند، بنابراین ما با این معضل مواجه هستیم که دور زنندگان تحریم منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برایشان مهم نیست. بلکه منافع اقتصادی خود را در نظر دارند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد کلان کشور ما شفاف نشود، چنین وضعیتی ادامه دارد. اگر امریکا می‌گوید پاسخ ایران گنگ است. از طرفی برخی می‌گویند اروپا گفته است یک هفته دیگر دوباره جلسه برگزار میشود، این امر نشان می‌دهد کاسبان تحریم در واشنگتن و اروپا با کاسبان تحریم در تهران متحد هستند، نمی‌خواهند برجام به زودی به ثمر برسد. به همین دلیل با این مسئله بازی می‌کنند تا مردم ایران گرسنه‌تر، بدبخت تر، فقیر تر و مریض تر شوند. راهی که انگلیس‌ها در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ راه انداخته بودند. تا بتوانند از این طریق بتوانند بر منابع زیر زمینی، نفت، گاز و طلا و اورانیوم ایران مسلط شوند.

ضد و نقیض برداشته شدن تحریم ها

خاقانی در پاسخ به این سوال که با وجود این مقولات و شرایط موجود یک سوال وجود دارد، آنکه برای گریز از چنین وضعیتی چه راهکاری وجود دارد؟ گفت: تنها راه گریز از چنین وضعیتی بازگشت به قانون اساسی است. بر این اساس بازگشت به قانون اساسی و اجازه دادن به مردم برای انتخاب دولتی باشند که مردم از آن حمایت کنند؛ اکثریت آرا مردمی، آزادی بیان کرده باشند. درحال‌حاضر جو امنیتی برقرار می‌کنند. به گفته یکی از نمایندگان مجلس  مردم فکر نکنند که اگر تحریم‌ها برداشته شد وضعیت خوب می‌شود. اگر تحریم‌ها تنها راه نجات کشور این است که به مردم پاسخ گو باشند و نمایندگان مجلس حساب و کتابشان شفاف باشد چون بیشترین فساد وجود دارد و نیاز به قانون گذاری داریم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها