|
کدخبر: 275694

صنعت برق در آستانه خبری بزرگ و جدی!

صنعت برق در شرایط فعلی دچار خاموشی در تدبیر شده است و می شود گفت با این وضعیت آینده صنعت برق دچار مخاطره جدی خواهد شد.

انرژی صنعت برق در آستانه خبری بزرگ و جدی!

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در خصوص تشریح شرایط فعلی صنعت برق و انرژی کشور گفت: تاب آوری این شبکه دچار مسائلی است و مسئولین در وزارت نیرو دچار فرسودگی و روزمرگی شده اند و بیش از آنکه به مسائل جدی بپردازند و با راهبردهای موثر در فعال کردن دیپلماسی انرژی به بهبود اقتصاد و تقویت امنیت کشور بکوشند، به حواشی بهره مندی از سفره انتصابات و امتیازات مشغول شده اند.

مهدی عرب صادق گفت: وزارت نیرو بر اساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۶ دستورالعمل خرید تضمینی برق وزارت نیرو مکلف بوده است با تعیین ضوابط سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار عمده فروشی را تدوین و تصویب نماید ولی در این مسئله ضمن تعلل زیاد به صورت موردی به تعیین نرخ پرداخته اند و با کاهش شدید در جذابیت سرمایه گذای، حدود یک سوم از امکان توسعه ظرفیت تولیدی نیروگاه ها را پس زده است.

وی با اشاره به قراردادهای خرید تضمینی گفت: علاوه بر این در ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه ترک فعل هایی صورت گرفته است و با تحمیل آثار تورمی بر دوش سرمایه گذاران آن ها را از سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی دلسرد کرده اند.

وی گفت: شرکت توانیر که این روزها از سوء مدیریت جدی رنج می برد و در مسیر ناپایداری قرار گرفته بار مالی سنگینی به صنعت و اقتصاد کشور تحمیل کرده است و باعث زیان جدی به شبکه برق و سرمایه گذاران شده است.

عرب صادق گفت: در حوزه نیروگاه های تجدیدپذیر خوب است تفاوت ادعای وزارت نیرو و عمل محقق شده را بررسی و تحلیل کنید و چرا این وزارتخانه مهم و کلیدی کشور را در مسیری قرار داده است که این چنین در موضوع گاز دچار محدودیت بویژه در فصل زمستان باشیم؟

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی نیز گفت: ارتباط صنعت برق با حوزه اقتصاد در این صنعت ناکارآمد و یا بیگانه است و شرکت توانیر همواره کوشیده برخلاف سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حرکت نماید و به جای پرداخت به نقش پدرانه و حاکمیتی خود در صنعت برق، با تصدی گری و افزایش سهم مشارکت بیشتر در بنگاه های اقتصادی فرصت ها را از بخش غیردولتی سلب نماید که هم اکنون حدود ۳۸ درصد نیروگاه ها در اختیار این بخش است.

عرب صادق در ادامه گفت: تعداد قابل توجهی از مسئولین منتصب شده در وزارت نیرو، غالبا با صنعت برق و حوزه های ساختاری انرژی و مسائل دیپلماسی انرژی نامأنوس و نا آشنا هستند و گزارش‌های ویترینی و نمادین برای خوشایند حوزه های بالادستی نه فقط صنعت برق که به پیکره اقتصاد و صنعت لطمات جدی وارد کرده است.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر