|
کدخبر: 275143

تورم نان در اروپا ۶ برابر شد

آمارهای یورواستات نشان می‌دهد تورم نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته ۶ برابر شده و قیمت نان در کشورهای عضو این اتحادیه از ۳.۹ درصد تا ۶۵.۵ درصد افزایش یافته است.

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد متوسط قیمت نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته یعنی از اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸ درصد افزایش یافته است.

در دوره اوت ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ قیمت نان در این اتحادیه تنها ۳ درصد افزایش یافته بود. بر این اساس تورم یک ساله نان در اروپا طی دوره اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶ برابر شده است.

به‌جز چهار کشور سوئیس، نروژ، فرانسه و هلند سایر اعضای اتحادیه اروپا با رشد دورقمی قیمت نان طی ۱۲ ماهه منتهی به اوت ۲۰۲۲ مواجه شده‌اند.

بیشترین نرخ تورم نان در این اتحادیه مربوط به مجارستان بوده که با رشد ۶۵.۵ درصدی قیمت نان طی این مدت مواجه شده است. کمترین رشد قیمت نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته نیز مربوط به سوئیس بوده است. قیمت نان در این کشور ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

میزان افزایش قیمت نان در برخی کشورهای دیگر اروپایی طی یک ساله منتهی به اوت ۲۰۲۲ عبارت بوده است از: لیتوانی ۳۳.۳ درصد، استونی ۳۲.۲ درصد، لهستان ۳۰.۴ درصد، یونان ۲۲.۸ درصد، آلمان ۱۷.۵ درصد، اسپانیا ۱۵.۲ درصد، سوئد ۱۴.۳ درصد، ایتالیا ۱۳.۵ درصد، فرانسه ۸.۲ درصد، اتریش ۱۱.۳ درصد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر