|
کدخبر: 250701

بهره بانکی سر به فلک کشید

بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره بین بانکی را در سایه افزایش نرخ تورم در این کشور، افزایش داد.

کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس برای سومین بار متوالی تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را که دوسال پیش برای کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۰.۱ درصد کاهش داده بود، افزایش و به ۰.۷۵ درصد برساند.

این درحالیست که نرخ تورم در انگلیس بر اثر پیامدهای ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همه‌گیری کرونا و افزایش بهای سوخت در هفته‌های اخیر، از میانگین ۲ درصد در سال گذشته به ۵.۴ درصد رسیده است.

بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است که نرخ تورم در ماه آینده میلادی به ۷.۲۵ درصد می‌رسد. اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند.

در گزارش بانک مرکزی انگلیس آمده است: "اقتصاد کشور اخیراً در معرض شوک های بسیار بزرگ قرار گرفته و حمله روسیه به اوکراین یکی از این شوک ها بود." در این گزارش، افزایش بیشتر بهره بین بانکی در ماه‌های آینده اقدامی مناسب تعبیر شده است.

در همین حال ارزش پوند انگلیس در بازار مبادلات ارزی عصر پنجشنبه با یک سنت کاهش ۱.۱۸۷۸ معامله شد.

 پیامدهای جنگ در اوکراین باعث افزایش کم سابقه هزینه‌های زندگی در انگلیس شده که از قبل به دلیل خروج از اتحادیه اروپا و همه‌گیری کرونا تحت فشار اقتصادی زیادی قرار داشت.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر