|
کدخبر: 267841

شرط روسیه برای صادرات گاز به اروپا چیست؟

اگر توربین ضروری برای خط لوله گازی نورد استریم۱ که در کانادا در دست تعمیر است برگردانده شود، روسیه عرضه گاز به اروپا را افزایش خواهد داد.

انرژی شرط روسیه برای صادرات گاز به اروپا چیست؟

اوکراین از کانادا خواسته است توربین‌های گازی را به شرکت گازپروم برنگرداند و مدعی شده است این غول روسی، توربین‌های کافی برای حفظ جریان گاز به اروپا با ظرفیت کامل دارد.

رویترز به نقل از یک مقام دولت اوکراین گزارش کرد: اگر کانادا توربین‌ها را به گازپروم برگرداند، تحریمهای خود را نقض کرده است.

این تحریمها انتقال هر گونه تجهیزات مربوط به گاز را ممنوع می‌کند. اگر چنین تصمیمی تایید شود، بدون شک اوکراین از همکاران اروپایی خود خواهد خواست در رویکردشان بازبینی کنند. زیرا اگر کشورها تصمیماتی که موافقت کرده اند درباره تحریمها بگیرند را دنبال نکنند، چگونه می‌توانیم درباره همبستگی صحبت کنیم.

در این بین، رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، از کانادا خواست این توربین‌ها را برگرداند. وی به بلومبرگ گفت: من اولین فردی هستیم که برای بسته تحریم اروپایی قوی‌تر مبارزه خواهم کرد اما هدف از تحریمهای قوی، آسیب رساندن شدیدتر به روسیه و پوتین است تا به اقتصاد خودمان. بنابراین می خواهم درک کنید که ما باید بهانه توربین را از پوتین بگیریم.

مسئله توربین ماه گذشته آغاز شد که شرکت گازپروم، عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ را کاهش داد. این شرکت دولتی کاهش جریان گاز را به عدم وجود توربین‌هایی نسبت داده که هنوز از تعمیرات در کانادا، برنگشته‌اند.

شرکت "زیمنس انرژی" آلمان توضیح داد که به دلیل تحریمهای وضع شده از سوی کانادا، برای این شرکت تحویل توربین‌های گازی تعمیر شده به مشتری، غیرممکن است. این شرکت به دولتهای کانادا و آلمان اطلاع داده و سرگرم کار روی یک راه‌کار مناسب است.

در نتیجه تاخیر در تحویل این توربین‌ها، جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ اکنون ۴۰ درصد ظرفیت آن است و آلمان آماده توقف کامل جریان گاز برای تعمیرات برنامه ریزی شده می‌شود که قرار است از ۱۱ ژوییه آغاز شود.

اگرچه گازپروم معمولا جریان گاز را به خطوط لوله دیگر هدایت می کند اما اکنون این واهمه وجود دارد که چنین کاری را انجام ندهد زیرا روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا به رکورد تاریخی پایینی تنزل پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، کانادا اعلام کرده که قصد ندارد توربین‌ها  را برگرداند. با این حال، یک منبع آگاه در وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد آنها اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد کانادا آماده انتقال این تجهیزات می شود. یک منبع دیگر گفت: ‌تصمیم گرفته شده است و کانادا و آلمان نمی‌خواهند دست روسیه بهانه برای عدم عرضه گاز به آلمان دهند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر