|
کدخبر: 267175 فاطمه صفری

کارشناس انرژی در گفت و گو با گسترش‌نیوز عنوان کرد؛

نفت ایران در نفت‌کش های امریکایی

مرادی گفت: در صورتی که ایران بخواهد چهار چوب‌های تحریم‌ها را رعایت کند نباید هیچ گونه صادراتی داشته باشد. اما کشور ما نیز مانند کشورهای دیگر با نادیده گرفتن تحریم‌ها ما نیز می‌توانیم حرکت هایی انجام دهیم.

انرژی نفت ایران در نفت‌کش های امریکایی

 سال گذشته بود که واگذارای میدان گازی چالوس به روس‌ها خبر ساز شد خبری که بلافاصله تکذیب شد و سیدعماد حسینی رئیس هیأت مدیره شرکت نفت خزر گفت: مقرر گردیده دو پروژه با عنوان "حفاری و اکتشاف ساختار عظیم چالوس" و "حفاری اکتشافی آب‌های کم‌عمق دریایی در ساختار رودسر" به دلیل اهمیت موضوع پس از بررسی در جلسات بعدی هیأت مدیره شرکت ملی نفت به تصویب برسد. یکی از اهداف شرکت نفت خزر طی دو سال آینده حفاری و اکتشاف در ساختار چالوس است که این ساختار پس از ساختار البرز بزرگترین ساختار دریای خزر می‌باشد.

به گفته رئیس هیأت مدیره شرکت نفت خزر بر اساس مطالعه طرح توسعه استراتژیک میادین هیدروکربنی حوضه خزر جنوبی توسط گروه مطالعاتی SCSG و همچنین نتایج عملیاتی ناشی از حفاری اکتشافی چاه‌های میدان سردار جنگل، ساختار چالوس دارای «ظرفیت» وجود ذخائر عظیم گازی به حجم TCF ۱۲۰ گاز درجا است که این میزان ذخائر گازی تقریبا برابر با یک چهارم حجم میدان گازی پارس جنوبی می‌باشد موضوعی که عملا این ساختار را در جایگاه دهمین مخزن گازی بزرگ دنیا قرار خواهد داد. اما این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا کار به جایی رسیده است یا خیر؟

حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: دلیلی برای عدم موفقیت ایران در پژوه مشترک با روسیه وجود ندارد. متاسفانه درحال‌حاضر اطلاعات کاملی از آن در دست برسی نیست که نشان دهنده آن باشد، اکنون در چه وضعیتی است. اما باید در نظر داشت که روسیه بد قولی هایی داشته است که در نیروگاه اتمی بوشهر شاهد کم لطفی هایی از سمت این کشور بوده‌ایم. اما تداوم پیدا نکرد و و شرایط تغیر کرد که همین امر موجب شد تا این قرارداد از نو شکل بگیرد.

حسن مرادی

ایران جایگزین مناسبِ روسیه

حالا هم کشور های غربی یک روز قیمت گاز را بالا میبرند و روز دیگر قیمت برق  را با چنین رویه ای که در پیش گرفته اند معلوم نیست چه سرانجامی در انتظار داشته باشند . این کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع می گوید: اکنون شرایطی وجود دارد که ایران می‌تواند جایگزین مناسبی برای انتقال انرژی به کشور غربی باشد. اما نیازمند برسی عواملی است، به عنوان مثال حجم صادرات چقدر است آیا تکنولوژی و فناوری طوری است که امکان صادرات وجود داشته باشد؟ در صورتی که کارشناسان ما چنین توانایایی داشته باشد امکان جایگزینی نیز وجود دارد. البته در این جایگزینی باید دید نظر طرف مقابل چیست و بند‌های قرار داد را مورد برسی قرار داد. اگرچه امریکا همواره چالش هایی با ایران داشته است اما در صورت برداشته شدن تحریم‌ها دلیلی ندارد چنین جایگزینی وجود نداشته باشد ضمن آنکه ایران یکی از کشور هایی که از مناطق طبیعی بالایی برخوردار است.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین باید در نظر داشت که ما از فناوری لازم برخورداریم اما در بعضی از موارد نیاز به مداخله بیشتری داریم تا بتوانیم در این راستا موفق عمل کنیم. به طوری که دقت و موشکافی بیشتری وجود داشته باشد و کارشناسان ما ببینند آیا می‌توانند به آن جامه عمل بپوشانند یا خیر. چنین صادراتی بستگی به پروژه دارد ابتدا باید برسی شود که توان ما چقدر است؟ و متخصصان خارجی چه انتظاراتی از ما دارند.

صادرات با دور زدن تحریم ها

مرادی در خاتمه با اشاره به اینکه در جای جای دنیا دور زدن تحریم‌ها امری مرسوم است و برای درآمد زایی رویه‌ای  معمول است در این زمینه توضیح داد: در صورتی که ایران بخواهد چهار چوب‌های تحریم‌ها را رعایت کند نباید هیچ گونه صادراتی داشته باشد. اما کشور ما نیز مانند کشورهای دیگر با نادیده گرفتن تحریم‌ها ما نیز می‌توانیم حرکت هایی انجام دهیم. همانطور که پیش از این اعلام کردند در نفت کش‌های امریکایی نفت جمهوری اسلامی ایران از طریق کشور واسط ریخته شده است. البته کشور‌های آسیای شرقی کشور‌های مقصدی هستند که بیشترین خرید انرژی از ما را داشته‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها