|
کدخبر: 261866

این کشور با ارزان فروشی سود نجومی کرد!

مسکو در ماه‌های پس از تهاجم، سرعت صادرات انرژی خود را حفظ کرد و درآمدی را به ارمغان آورد که کیف می‌گوید بودجه ماشین جنگی کرملین را تامین می‌کند.

اقتصاد این کشور با ارزان فروشی سود نجومی کرد!

حمله روسیه به اوکراین در ماه‌های اخیر و وضع تحریم‌های گسترده از سوی غرب علیه روسیه تنها رقبای روسیه را در بازار انرژی از میدان خارج کرده است و این کشور با فروش زیر قیمت انرژی توانسته است درآمد خود را حفظ کند.

بسیاری از متحدان ایالات متحده محموله های نفت و گاز را از سخت ترین تحریم های خود علیه روسیه مستثنی کرده‌اند؛ واردکنندگان در هند و سایر نقاط برای خرید بشکه‌های ارزان روسی در زمانی که قیمت‌های انرژی به شدت افزایش یافته است، صف کشیدند.

بسیاری انتظار دارند که اروپا در نهایت ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه را تصویب کند، تحریمی که توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهور تازه منتخب فرانسه مطرح شد، اما آلمان و مجارستان و سایر اعضا در برابر آن مقاومت می‌کنند.

درآمد 12 میلیارد دلاری روسیه از صادرات نفت

تحریم‌هایی که از قبل توسط اتحادیه اروپا در اواسط ماه مارس وضع شده و توسط سوئیس نیز تکرار شده‌اند، شرکت‌ها را از فروش مجدد نفت روس‌نفت به خارج از اروپا منع می‌کند. این شامل فروش به بازار بزرگ آسیایی، به ویژه هند است، که از زمان حمله مسکو به اوکراین، بخشی از تقاضای نفت روسیه را جذب کرده است.

بازرگانان همچنان می‌توانند محصولات خام و پالایش شده روس‌نفت را به اتحادیه اروپا و سوئیس وارد کنند که برای تشدید کمبود گازوئیل و سایر سوخت‌ها معاف شدند. اما بسیاری از شرکت ها در اروپا به سرعت در حال یافتن منابع غیر روسی نفت هستند.

اما در حالی که ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا تحریم‌های رسمی دارند، اکثر کشورهای جهان تحریم‌های رسمی ندارند و پالایشگاه‌های نفت از هند تا اسپانیا همچنان نفت خام روسیه را خریداری می‌کنند.

کاهش صادرات نفت روسیه بسیار کم بوده است و ترس از کمبود عرضه که باعث افزایش قیمت‌های اخیر نفت شده است به درآمد این کشور افزوده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، یک گروه تحقیقاتی بین المللی، روسیه از زمان حمله به اوکراین بیش از 12 میلیارد دلار از صادرات نفت درآمد کسب کرده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در مجموع، فروش نفت و گاز روسیه 45 درصد از بودجه فدرال را در سال 2021 تشکیل می‌دهد.

چشم خیره هندی‌ها به زغال سنگ روسی

گرسنگی هند برای زغال سنگ در حال افزایش است. حتی در حالی که جهان از کالاهای روسی دوری می‌کند، غول آسیایی پس از خرید نفت با تخفیف خود، زغال سنگ روسیه را مورد توجه قرار داده است.

بر اساس داده های شرکت اطلاعاتی Kpler، واردات زغال سنگ هند از روسیه در ماه مارس به بالاترین حد خود در بیش از دو سال گذشته رسید.

کمیسیون اروپا هفته گذشته ممنوعیت زغال سنگ روسیه را به عنوان بخشی از دور جدید تحریم ها علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین پیشنهاد کرد و در این بین بازارها گمان می کنند که هند و چین ممکن است واردات زغال سنگ از روسیه را افزایش دهند و برخی از تاثیرات ممنوعیت رسمی اتحادیه اروپا بر واردات زغال سنگ روسیه را جبران کند.

کاخ سفید تا به امروز دو هشدار را صادر کرده است و هند را تحت فشار قرار داده است تا در "سمت درست تاریخ" قرار گیرد و از همسویی با روسیه خودداری کند و اگر این موضوع ادامه یابد، احتمالاً هشدار سومی وجود نخواهد داشت.

بازار فولاد نیز به تصاحب روسیه درآمد

رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، به شرق گفت که روســیه تخفیف های ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای فولاد خود در نظر گرفته و با توجه به وضع عوارض سنگین صادرات فولاد ایران، قیمت فولاد صادراتی این کشور نسبت به ایران ارزان تر شده است و به همین دلیل چین، افغانســتان، تایلند و کره جنوبی که مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند، این بار فولاد مورد نیاز خود را به روسیه ســفارش داده اند. او تأکید می کند که با این اتفاق درآمد ارزی شش میلیارد دلاری ایران به خطر افتاده است.

منبع: قرن نو
  • ناشناس ارسالی در

    بحث یارانه غیر کارشناسی وخام است
    متاسفانه خیلی ا افراد حقوق نجومی دارند وچون مزایا پنهان است و آمار ندارند خیلی ها دارند می گیرند
    متاسفانه وزارت رفاه با اطلاعات قدیمی دارد قشر باشخصیت وکارمند وبازنشسته که حقوق بین 10-20 میل یون تومان در آمد دارند را با افراد سکن ت هران در مناطق مختلف یکدانسته است. هرکدام 2- 3 فرزند بیکار دارند ودانشجو.
    ش هریه هزینه ها بالاست علاوه بر در آمد ثاب ت 10-20 میلیون تومان طلا خانم یا بچه را فروختند که هزینه دانشگاه آزاد را بدهند م ی فرمایند جابجایی پول دارید و... متاسفا نه نظام پرداخت یارانه به خانواده با دو ف رزند وداشتن یک خودروی ایرانی ضربه زد
    با گران شدن سایر وسایل فقرا و فشر مت وط ضربه سنگین خوردند واقیان می گویند جمع یت سالمند می شود همین کارها را کردید و ب ه سرمایه داران رسیدید آنان هم سگ برای شم ا پرورش دادند

ارسال نظر