|
کدخبر: 255515 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه:

ایران جایگزین اروپا در تامین کالاهای اساسی روسیه می شود؟

تیزهوش تابان گفت: کدام صادرکننده در شرایط کنونی که هر روز یک بخشنامه و دستورالعمل جدید صادر می شود جرات صادرات دارد؟

تجارت ایران جایگزین اروپا در تامین کالاهای اساسی روسیه می شود؟

روز گذشته علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت از انعقاد توافق بلند مدت با روسیه برای تأمین کالاهای اساسی این کشور خبر داد. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون کم و کیف این توافق و مسائل جانبی آن با هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفتگو کرده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

ایران؛ بهترین جایگزین اتحادیه اروپا

تیزهوش تابان در این گفتگو اظهار داشت:  بررسی اجمالی تجارت فی مابین فدراسیون روسیه با اتحادیه اروپا و همچنین آمار اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کلیه بازارهای هدف،‌ بیانگر آن است که محصولات مشترک زیادی در بین دو لیست مذکور وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران، در بسیاری از اقلام مورد نیاز روسیه که تا پیش از این توسط اروپا تامین می شد، توان تولید و صادرات را داشته است. اما از سوی دیگر این به آن معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران می تواند به سادگی جایگزین اتحادیه اروپا در تامین اقلام مورد نیاز فدراسیون روسیه شود و شاید این اتفاق در درصد بسیار اندکی از اقلام موجود رخ دهد.

هادی-تیزهوش-تابان

وی افزود: زیرا بازارهای هدف استانداردها، الزامات و سلایق خاص خود را دارند و ما برای آنکه بتوانیم در بخشی از بازار خاص روسیه جایگزین اتحادیه اروپا گردیم، نیاز است تا با برگزاری نشست های مشترک این استانداردها، الزامات، سلایق را شناسایی نماییم و نتایج آن را به تولیدکنندگان ابلاغ کنیم تا در نهایت تولید محصولات بر اساس خواست بازار هدف (فدراسیون روسیه) صورت پذیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدام به طور حتم بلند مدت خواهد بود اما در نهایت موجب رشد تولید ملی و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد. در این مسیر بهره مندی از توان و دانش مجموعه های دانش بنیان، صنایع های تک و نوآور می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. در کنار این موضوع ضرورت دارد تا زیرساخت های حمل و نقلی (زمینی، دریایی، ریلی و هوایی) نیز تقویت شود تا در ارسال کالاهای صادراتی دچار وقفه و مشکل نشویم.

توافق بلند مدت با روسیه برای تامین کالاهای اساسی

تیزهوش تابان در بخش دیگری از صحبت های خود به صحبت های روز گذشته رییس سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر انعقاد توافق بلند مدت با روسیه برای تامین کالاهای اساسی این کشور اشاره کرد و گفت: کدام صادرکننده در شرایط کنونی که هر روز یک بخشنامه و دستورالعمل جدید صادر می شود جرات صادرات دارد؟ صادرکنندگان امروزه قادر به برنامه ریزی برای یک ماه آینده خود نیز نیستند؛ حال چگونه می توان از قراردادهای بلندمدت صحبت به میان آورد؟

وی همچنین ادامه داد: سازمان توسعه تجارت باید به صادرکنندگان اطمینان دهد که به مدت طولانی هیچ تغییری در سیاست ها اعمال نخواهد کرد و بخشنامه ای بر ضد منافع فعالان تجاری کشور صادر نخواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح چشم انداز تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: تا مادامی که زیرساخت های مورد نیاز توسعه تجارت کشور فراهم نباشد نمی توان به رشد و توسعه تجارت خارجی امیدوار بود و ما ناچار خواهیم بود که صادرات خود را در حد آب باریکه ادامه دهیم.

  • ناشناس ارسالی در

    با این اقتصاد سرطانی آن وقت سیب زمینی و پیاز دانه ای بخریم هر چه داریم بدهیم روس ها آن وقت مردم از گرسنگی بمیرند .

ارسال نظر