|
کدخبر: 264367

راهکار وزارت نیرو برای رفع مشکلات برقی صنعت چیست؟

علی اکبر محرابیان گفت: طبق برنامه‌ریزی که در دولت انجام شد، قرار بود شش هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود که تا کنون بخشی از این میزان وارد مدار شده است.

انرژی راهکار وزارت نیرو برای رفع مشکلات برقی صنعت چیست؟

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف برق در کشور گفت: از شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به‌طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند، به ‌گونه‌ای که مصرف برق در روزهای مختلف هفته مدیریت شود.

علی اکبر محرابیان افزود: طبق برنامه‌ریزی که در دولت انجام شد، قرار بود شش هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود که تا کنون بخشی از این میزان وارد مدار شده است.

وی با بیان این‌که تا پایان عملکرد دوره‌ یک ‌ساله دولت، این شش هزار مگاوات تکمیل می‌شود، اضافه کرد: با درنظر گرفتن شش هزار مگاوات افزایش مصرف و پیش‌بینی مصرفی که داریم، همچنان ناترازی قابل توجهی باقی می‌ماند که اگرچه این ناترازی نسبت به سال قبل کمتر شده است، اما با توجه به رشد سالیانه مصرف کماکان با ناترازی مواجه هستیم.

وزیر نیرو ادامه داد: برای مدیریت برق در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی برنامه دقیق و منسجمی داریم که در نشست با استانداران این برنامه‌ها به‌طور دقیق بررسی شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیأت دولت، ادارات مکلف شده‌اند در ساعات اداری ۳۰ درصد و درساعت‌های غیراداری ۶۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

ساعت کاری ادارات از تیر تغییر می‌کند

وی در همین راستا به برنامه تغییر ساعات کاری ادارات اشاره کرد و اظهارکرد: ساعت کاری ادارات در تیر و مرداد تغییر می‌کند و احتمالاً ساعات شروع کار به صبح زود منتقل شود؛ از طرفی ادارات زودتر تعطیل شده و فرصت خوبی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که از وقت خود استفاده کنند.

وزیر نیرو یادآور شد: در این فرآیند، مصارف بخش اداری و ساعت‌های اوج بار مصرف به شدت کاهش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم برق صرفه‌جویی شده را برای سایر مصارف، از جمله بخش خانگی تخصیص دهیم.

محرابیان با اشاره به این‌که برنامه صرفه‌جویی به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: همه ادارات به سامانه کنترل هوشمند مجهز شده‌اند. بنابراین پایش آنها از هفته آینده به‌طور دقیق آغاز می‌شود و گزارش‌های آن به‌طور مداوم ارائه خواهد شد.

به گفته وی، در بخش صنعت نیز برنامه دقیقی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مشارکت خود صنایع پیش‌بینی شده است و اگرچه محدودیت پیش‌بینی شده نسبت به سال قبل بسیار کمتر است، اما ویژگی این برنامه دقیق و منسجم بودن آن است.

برنامه‌های جبرانی برای تولید صنایع

وزیر نیرو افزود: تلاش کرده‌ایم در واحدهای صنعتی بزرگ، محدودیت برق را با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان کنیم تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود. در شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها نیز درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به‌طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند، به ‌گونه‌ای که مصرف برق در روزهای مختلف هفته مدیریت شود.

محرابیان از برنامه‌های جبرانی برای تولید صنایع خبر داد و اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم اگر محدودیتی به صنایع داده می‌شود، در ماه‌های بعد و با اضافه برقی که به آنها تخصیص می‌دهیم، بتوانند برنامه‌های تولید خود را عملی کنند؛ یعنی اگر برنامه تولید صنایع قدری هم در تابستان محدود شود، در ماه‌های آینده این محدودیت را با اختصاص برق اضافی جبران می‌کنیم.

وی ادامه داد: این نکته حائز اهمیت است که اکنون مصرف برق صنایع نه‌تنها محدودیتی ندارد که واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نیز بیشتر از سال قبل برق استفاده می‌کنند و البته این باعث خوشحالی و افتخار ماست، زیرا مصرف بیشتر برق صنایع به معنای اشتغال و رشد اقتصادی و صادرات بیشتر است.

وزیر نیرو تصریح کرد: اکنون صنایع بزرگ درحال پیشبرد احداث نیروگاه‌های اختصاصی خود هستند و تا کنون پنج هزار و ۴۰۰ مگاوات از طرح آنها شروع شده و عملیات اجرایی آن درحال پیشرفت است. باقی نیروگاه‌های صنعت نیز در مرحله اخذ مجوز زمین و به ‌قولی در مرحله ساختگاه است.

محرابیان به مصرف برق در بخش خانگی اشاره و تأکید کرد: نمی‌گویم مردم برق مصرف نکنند، اما این درخواست را داریم که مصرف‌ خود را کاهش دهند؛ مثلاً در ساعات غیرضروری، کولر روشن نکنند و اگر کولر گازی دارند، روی دمای آسایش ۲۴ تا ۲۵ درجه قرار دهند.

وی اظهارکرد: تلاش ما این است با صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌شود، این دوره را با کمترین محدودیت و مشکل پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو گفت: سئوال می‌کنند آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟ پاسخ این است که اگر مردم همکاری کنند، مشکلات در حداقل خواهد بود؛ از این رو امیدواریم مثل همیشه شاهد همکاری مردم باشیم.

درنظر گرفتن پاداش برای مشترکان کم مصرف

محرابیان درباره تفاوت افراد صرفه‌جو با دیگران نیز تصریح کرد: باید بگوییم برای این افراد که در کنار انجام وظایف دینی و اخلاقی خود اقدام به کاهش مصرف می‌کنند، پاداش صرفه‌جویی به میزان هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده که در واقع پنج برابر نرخ خرید انرژی است.

وی افزود: این پاداش در شهرهای عادی می‌تواند منجر به رایگان شدن قبوض و بستانکاری مشترکان شود و در شهرهای گرمسیر که الگو بالاتر است، می‌تواند ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای مشترکان درآمد ایجاد کند.

کاهش تعداد مشترکان پرمصرف برق

وزیر نیرو اضافه کرد: البته طبق قانون، ما مکلف هستیم مصارف بالای مشترکان را نیز محدود کنیم. این نوید را می‌دهم که از ماه بهمن و با اجرای مصوبه هیأت وزیران برای غیر یارانه‌ای کردن برق مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف، تعداد این مشترکان کم شده است، اما قانون سر جای خودش هست و حکم می‌کند این مصارف را با قیمت‌های پلکانی و بالاتر از الگو دریافت کنیم و اگر مصارف از الگو خیلی تجاوز کرد، تأمین برق مشترکان پرمصرف را محدود خواهیم کرد.

محرابیان در عین حال روند تقاضای برق را افزایشی عنوان کرد و ادامه داد: از ماه بهمن که مصوبه دولت اجرا شده است، ۱۰ درصد رشد مصرف داشته‌ایم، اما عمده نگرانی ما معطوف به ماه‌های گرم سال است.

 دو رویکرد دنیا در مدیریت اوج بار

وی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری ظرفیت نیروگاهی خود را برای روزهای اوج مصرف طراحی نمی‌کند؛ در همه کشورها در زمان اوج تقاضای برق، مصرف تعدیل می‌شود، برخی کشورها محدودیت تأمین برق می‌دهند، اما اغلب نرخ برق را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که خود صنایع و مصرف‌کنندگان در اوج بار، برق را مصرف نکنند و مصرف در این زمان برای‌شان فاقد توجیه اقتصادی باشد.

وزیر نیرو بار دیگر تأکید کرد: ناترازی ما ناترازی زیادی است که از گذشته به دولت به ارث رسیده است. تلاش ما این است که این ناترازی را رفع کنیم و حرکت جهادی باید آن قدر ادامه یابد که دیگر در کشور ناترازی تأمین برق نداشته باشیم.

 

منبع: روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها