|
کدخبر: 262249 نیما مجدی

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

بازی نیمه تمام ایران در صادرات گاز

یک کارشناس ارشد صنعت نفت و انرژی معتقد است: «ایران در صادرات گاز نیازمند سرمایه گذاری خارجی و حمایت بخش خصوصی دارد و دولت به تنهایی نمیتواند در این زمینه موفق باشد».

انرژی بازی نیمه تمام ایران در صادرات گاز

رقابت بین دارندگان بزرگ ذخایر گاز طبیعی در جهان، اگرچه در قواره رقابت آن‌ها در بازارهای نفت خام نیست، اما روسیه، به‌عنوان یک قدرت بزرگ گازی، طی ماه های گذشته با تهدید توقف صادرات از سوی اتحادیه اروپا مواجه شد اما گویا این تهدیدها در صادرات ذخایر گازی روسیه تاثیر نداشته و همچنان طلایه دار بازارهای بین المللی است، این در حالی است ایران هم به عنوان رقیب روسیه رتبه دوم در دنیا را به خود اختصاص داده است اما به گفته یک کارشناس حوزه انرژی، ایران توانایی استفاده از منابع طبیعی خود را در حال حاضر دارا نیست.

ایران، با در اختیار داشتن ۳۳.۴ تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی، در کنار روسیه یکی از دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان است. روسیه با انحصار بازار مصرف گاز اروپا نه تنها به‌عنوان وسیله کسب درآمد و اندوختن ثروت که به‌عنوان اهرم کارآمد در عرصه سیاست خارجی نیز بهره می‌گیرد، اما ایران به برکت بی‌تدبیری و اتخاذ سیاست‌های مخرب برای تأمین مصرف داخلی، تولیدکننده کوچک‌تری است.

درباره وضعیت تولید، بهره برداری و صادرات با دکتر نرسی قربان گفتگویی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.با گسترش نیوز همراه باشید.

نرسی قربان، کارشناس مسائل نفت و انرژی در گفتگو با گسترش نیوز افزود: « با توجه به روند رو به رشد تقاضای گاز طبیعی، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز طبیعی از ۲۴۹۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۰۲ به حدود ۴۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۲۰ برسد.»

وی درباره وضعیت صادرات گاز گفت: « در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین و دومین ذخایر گازی را داراست و اما برای بهره برداری فقط می تواند پاسخگوی نیاز داخل باشد و امکان صادرات وجود ندارد».

ایران؛ پتانسیل صادرات را داراست

این کارشناس ارشد صنعت نفت و انرژی با اشاره به این که ۸ فاز پروژه پارس جنوبی پتانسیل صادرات را دارا است ادامه داد: «با این وجود هنوز ملزومات صادرات گاز به صورت کامل فراهم نشده زیرا هنوز در کشور قانون صحیحی برای صادرات گاز وجود ندارد و خصوصی‌سازی در این صنایع صورت نگرفته است.»

نرسی قربان در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع گاز، موثر خواهد بود ادامه داد: « قوانین جدید، ابداع روش‌های مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی و جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج و آموزش نیروی انسانی متخصص از جمله ملزومات توسعه صنایع گاز کشور است که باید مورد توجه واقع شود.»

وی در پاسخ به این سوال که، آیا امکان خروج انحصار دولت از صنعت گاز امکان پذیر است گفت: « خصوصی سازی در صنعت گاز هم همچون سایر صنایع است و به کندی انجام می شود اما چیزی که نباید فراموش کنیم  که بخش پایین دستی در دست بخش خصوصی است اما بخش بالادستی کاملا در دست  و در انحصار دولت است و شرایط به شکلی نیست که بتوان به بخش خصوصی واگذار کرد».

نرسی-قربان

نرسی قربان با اشاره به این که  از لحاظ ذخایر گازی دومین رتبه در دنیا را دارا هستیم ادامه داد: «بدون شک ذخایر گازی  ایران، یکی از مهمترین ذخایر دنیا است و باید برای صادرات آن میلیاردها دلار سرمایه گذاری در زمینه تولید، مایع سازی و خطوط انتقال لوله  انجام شود این در حالی است که این سرمایه گذاری ها انجام نشده و شرایط سرمایه گذاری توسط دولت نیز فراهم نیست ».

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ۷۵ درصد از کل انرژی ایران شامل گاز است ادامه داد: « برای صادرات گاز، فقط به صورت مایع یا لوله انتقال گاز امکان پذیر است که در حال حاضر زمینه های لازم  در  ایران فراهم نیست».

موانع صادراتی تیشه به ریشه گاز

این کارشناس صنعت نفت و گاز از مهمترین موانع صادرات تحریم و کمبود سرمایه گذاری ها دانست و ادامه داد: « تحریم و مشکلات سرمایه گذاری از مهمترین موانع صادرات گاز است به شکلی که برای صادرات،‌ رقم سرمایه گذاری ها بسیار بالا بوده و دولت به تنهایی از پس آن بر نخواهد آمد در نتیجه باید بخش خصوصی و شرکای خارجی در این حوزه ورود کنند».

نرسی قربان در پاسخ به این که آینده گاز دنیا را با توجه به بحران بین روسیه و اوکراین چگونه ارزیابی می‌کنید افزود: « مصرف گاز در دنیا به شکل صعودی است چرا که پادزهری نسبت به زغال سنگ محسوب می شود این در حالی است که اگرچه اتحایه اروپا بارها از تحریم گاز روسیه خبر می دهد اما جایگزین مناسب پیدا کردن کمی زمان بر خواهد بود و در مدت کوتاه امکان پذیر نیست».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها