|
کدخبر: 247674

قیمت نفت به ۱۸۵ دلار می رسد؟

قیمت نفت از هر بشکه ۱۳۸ دلار رد شده و پیش بینی می‌شود در طی هفته ها و ماه های آینده به قیمت بالاتر هم برسد. قیمت نفت در بازار جهانی چگونه پیش بینی می‌شود؟

تحلیلگران بانک “جی پی مورگان” آمریکا پیش بینی کرده اند در صورت ادامه وضعیت کنونی قیمت نفت در بازار جهانی در سال جاری میلادی به ۱۸۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به نقل از سی ان ان، به دلیل تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی و در حالی که ایالات متحده و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند، قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسید.

گفت‌وگوها برای احیای برجام به دنبال درخواست روسیه برای تضمین آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بر سر مناقشه اوکراین با آن روبه‌رو است به تجارتش با تهران لطمه نمی‌زند، در بلاتکلیفی فرو رفته است. در کنار روسیه، چین هم درخواست مشابهی مطرح کرده است.

“آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در پاسخ به خواسته های روسیه گفت که تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین هیچ ارتباطی با توافق هسته ای احتمالی با ایران ندارد.

بلینکن در عین حال گفت، ایالات متحده و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید برای اعمال تحریم نفتی روسیه در حال هماهنگی با کمیته های اصلی کنگره است.

قیمت نفت برنت روز یکشنبه به بالاترین سطح از زمان سال ۲۰۰۸ رسیده وبه بالای بشکه ای ۱۳۰ دلار رسیده است.

“آمریتا سن” یکی از بنیانگذاران یک اندیشکده مطالعات انرژی در آمریکا گفت: “ایران تنها عامل و چشم انداز نزولی واقعی بر بازار نفت بود، اگر اکنون توافق با ایران به تعویق بیفتد، می‌توانیم خیلی سریع‌تر به کف مخازن برسیم، به خصوص اگر بشکه‌های روسیه برای مدت طولانی خارج از بازار باقی بمانند.”

تحلیلگران بانک ” جی پی مورگان” آمریکا این هفته پیش بینی کرده اند که قیمت نفت در سال جاری ممکن است به ۱۸۵ دلار در هر بشکه برسد.

روسیه حدود ۷ میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های پالایش شده صادر می کند که این میزان ۷ درصد از عرضه جهانی است.

تحلیلگران “بانک آمریکا” می گویند اگر بیشتر صادرات نفت روسیه قطع شود، ممکن است روزانه بازار جهانی نفت ۵ میلیون بشکه یا بیشتر کسری داشته باشد و این بدان معناست که قیمت نفت دوبرابر شده و از ۱۰۰ دلار به ۲۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گفته تحلیلگران، ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته ای، چند ماه طول می کشد تا جریان صدور نفت خود به بازار جهانی را احیا کند.

گروه اوراسیا اعلام کرده درخواست‌های جدید روسیه از آمریکا درباره برجام می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را مختل کند، اگرچه هنوز شانسی ۷۰ درصدی برای دستیابی به توافق باقی مانده است.

“هنری روم” از اندیشکده اوراسیا در این باره می گوید:” روسیه ممکن است قصد داشته باشد از ایران به عنوان راهی برای دور زدن تحریم های غرب استفاده کند. تضمین کتبی که به روسیه اجازه می دهد این کار را انجام دهد احتمالاً فراتر از چیزی است که واشنگتن می تواند در بحبوحه یک جنگ تمام عیار در اوکراین ارائه دهد.”

 

منبع: عصر ایران

ارسال نظر