|
کدخبر: 216449

قطعی برق زمستانه در راه است

در حالی که هنوز یک ماه به شروع زمستان مانده رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران هشدار داده که تنها ١٠ روز ذخیره مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها وجود دارد و با اولین موج سرما گاز نیروگاه ها قطع می‌شود. آیا خاموشی برق در زمستان امسال جدی‌تر از سال ۹۹ است؟

علی کلاهی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران صبح امروز در توییتی هشدار داد که تنها ۱۰ روز ذخیره مازوت در نیروگاه‌ها داریم و در زمستان هم با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم. او گفته برای اولین بار پس از پایان جنگ شاهد خاموشی در زمستان خواهیم بود.

هفته گذشته هم برخی گزارش‌های پراکنده از خاموشی در چند نقطه از تهران خبر داده بود. به نظر می‌رسد، سریال خاموشی‌ها قرار است آغاز شود.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با تمام شدن تابستان خاموشی‌ها هم به پایان برسد. سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل توانیر دلیل خاموشی‌ و کمبود برق در تابستان را استفاده زیاد مردم از کولر و ماینرهای غیرمجاز می‌دانستند و وعده داده بودند اگر تابستان تمام شود، بار شبکه کم می‌شود و خاموشی نداریم.

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفته با ورود موج سرما خاموشی‌ها بیشتر می‌شود. اما گزارش‌های مردم از آغاز خاموشی در برخی نقاط خبر می‌دهد. یعنی در حالی که هنوز استفاده از وسایل گرمایشی زیاد نشده، خاموشی‌ها شروع شده.

حالا نگرانی این است که با کاهش دما و آغاز سرمای بیشتر، قرار است با قطع مکرر برق مواجه شویم؟

برق ایران در فصل سرما از طریق گاز تامین می‌شود. اما ایران با کمبود گاز مواجه است. یعنی دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان، امسال با کمبود گاز مواجه شده است!

سال گذشته وزیر نفت گفته بود تحریم راه صادرات را بسته و ایران نه می‌تواند گاز بیشتری تولید کند و نه مازوت کمتری. در نتیجه تولید گاز را کاهش داده و به جای آن، مازوت می‌سوزاند.

اما حالا رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید که ذخیره مازوت نیروگاه‌ها فقط به اندازه ۱۰ روز است. یعنی در صورت قطع برق و خاموشی، صنایع امکان سوزاندن مازوت را هم ندارند.

اما سال گذشته اعلام شده بود که ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه مازوت اضافه دارد و تحریم مانع صادرات آن است. اما چه شده که امسال ایران حتی با کمبود مازوت مواجه است و در صورت قطع برق، صنایع حتی امکان سوزاندن مازوت را ندارند؟

سال گذشته کمبود برق باعث قطع برق اتوبان‌ها و گذرگاه‌های شهری شد که مردم به آن اعتراض کردند و دولت در نهایت مجبور شد برق صنایع را قطع کند. اما در آن شرایط صنایع توانستند با سوخت مازوت تولید را پیش ببرند. اما اگر امسال حتی مازوت هم وجود نداشته باشد مشخص نیست سرنوشت این صنایع چه می‌شود؟

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها