|
کدخبر: 212916

احتمال بازگشت خاموشی ها در فصل زمستان

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه نگرانی شدیدی بابت خاموشی زمستان داریم، اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید گاز افزایش نیافته اما مصرف ۸ درصد افزایش یافته و اولویت نیز تامین گاز خانگی است بنابراین ما باید مخازنمان را پر نگه داریم.

محسن طرزطلب در نشست حاشیه‌ای بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی برق، درباره احتمال خاموشی در فصل زمستان اظهار داشت: ما در حال حاضر توان تولید ۵۳ هزار مگاوات برق را داریم بنابراین امکان عدم تامین نیاز منتفی است اما وقتی مصرف گاز بالا می‌رود مجبور می‌شویم از سوخت مایع استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نگرانی ما این است که اواخر آذر، دی و بهمن ماه شدت سرما به حدی باشد که نتوانیم سوخت مایع نیروگاه‌ها را تامین کنیم بنابراین طبق برنامه اکنون در حال پر کردن مخازن هستیم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی افزود: برنامه این است که مصرف را مدیریت کنیم و سقف سوختی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، به نحوی مدیریت شود که صنایع را خاموش نکند.

طرزطلب با بیان اینکه نقطه بحرانی ما مناطق شمال و شمال شرق کشور است، تاکید کرد: البته مخازن در این مناطق وضعیت مناسبی دارد و در طول سال چند بار پر و خالی می‌شود. سال گذشته ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مصرف کردیم که از این میزان ۹ میلیارد لیتر گازوئیل و ۵ میلیارد لیتر مازوت بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا جهت عدم خاموشی یادآور شد: تلاش می‌کنیم در فصل زمستان از نیروگاه‌هایی که راندمان بالا دارند و سوخت کمتری مصرف می‌کنند استفاده کنیم. تعمیرات اساسی را زودتر اجرا کنیم و همچنین اگر شرایط زیست محیطی اجازه دهد از سوخت مازوت استفاده کنیم تا مشکلی جهت تامین برق پیش نیاید.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در ادامه گفت: اکنون به صورت هفتگی با پالایش و پخش، شرکت گاز و محیط زیست جلسه داریم و موضوع تامین سوخت به صورت روزانه رصد می‌شود.

طرزطلب با بیان اینکه با کنترل مصرف گاز خانگی می‌توانیم زمستان را سپری کنیم، بیان داشت: تنها در این صورت است که مجبور به اعمال محدودیت نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه روزانه معادل ۲۲۵ میلیون متر مکعب سوخت نیاز داریم تا مشکلی برای تامین برق ایجاد نشود، افزود: سال گذشته ۱۹۳ میلیون متر مکعب معادل سوخت تامین شد که این رقم امسال افزایش یافته اما در عین حال امسال نمی‌توانیم از نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده کنیم. نیروگاه اتمی بوشهر هم تا دی ماه خاموش است. عدم استفاده از این دو بخش نیروگاهی، میزان مصرف سوخت را ۱۴ میلیون متر مکعب افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه در سال جاری میزان مصرف ۱۰ درصد رشد داشته، خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته مخازن سوخت ۷ درصد بیشتر پر شده و برنامه این است که تا پایان آبان مخازن پر شود اما این بدان معنا نیست که با پر شدن مخازن و تامین گاز، مشکلی پیدا نکنیم.

طرزطلب یادآور شد: با رویه کنونی آذر را سپری می‌کنیم اما ممکن است دی و بهمن به مشکل بخوریم.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز مشکل، سعی کردیم مخازن شمال و شمال شرق پر باشند. تبادل انرژی را هم افزایش دهیم. همچنین شرکت گاز به دنبال ذخیره‌سازی است. در هر حال تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده که مشکلی پیش نیاید.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی افزود: نگرانی ما این است که مصرف‌کنندگان خانگی و عمومی، افزایش مصرف گاز داشته باشند چرا که میزان تولید و مصرف خانگی مشخص است و چنانچه میزان مصرف افزایش یابد، کسری سوخت شامل نیروگاه‌ها می‌شود و در نتیجه ما باید کسری را با سوخت جایگزین مدیریت کنیم.

طرزطلب ادامه داد: اگر میزان مصرف گاز که سال گذشته حدود ۶۸۰ میلیون متر مکعب بود، افزایش یابد ما باید کمبود گاز را با سوخت مایع جبران کنیم. چنانچه میزان مصرف گاز یک هفته ادامه پیدا کند طی این مدت تمامی مخازن ما خالی می‌شود.

وی حجم مخازن نیروگاه‌ها را ۳ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: این ظرفیت برای مواقعی است که کل گاز کشور قطع شود. در این صورت ما فقط ۱۵ روز امکان تامین برق شبکه را با سوخت مایع خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه نگرانی شدیدی بابت خاموشی زمستان داریم، اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید گاز افزایش نیافته اما مصرف ۸ درصد افزایش یافته و اولویت نیز تامین گاز خانگی است بنابراین ما باید مخازنمان را پر نگه داریم.

طرزطلب با بیان اینکه در هر حال برنامه ما این است تا خاموشی نداشته باشیم، تاکید کرد: واحدهای سیکل ترکیبی از ابتدای آذر ماه وارد مدار می‌شوند. تبادل انرژی جنوب به شمال افزایش خواهد یافت اما در عین حال اگر مصرف بخش خانگی بالا برود مجبوریم برای صنایع محدودیت اعمال کرده و در نیروگاه‌ها به سمت سوخت دوم برویم، هرچند تلاش ما این است که این اتفاق نیفتد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر