|
کدخبر: 209017

سال آینده منتظر خاموشی باشیم؟

معصومی، عضو هیات مدیره سندیکای برق با بیان اینکه سال آینده خاموشی ها ادامه دارد، گفت: طبق برنامه ششم توسعه قرار بود که ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط وزارت نیرو ایجاد شود اما محقق نشد.

برخلاف وعده های داده شده از طرف مسئولین وزارت نیرو، فعالین صنعت برق می گویند خاموشی ها در سال های آینده هم ادامه خواهد داشت.

سیدفریدالدین معصومی عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به خاموشی های امسال گفت: پیش بینی می شود که این خاموشی ها سال آینده هم ادامه پیدا کند.  چرا ایجاد ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاهی که وزیر وعده کرده دست کم ۳.۵ سال( ۲ سال برای بخش گازی و ۱.۵ سال برای بخش بخار آن) زمان می برد  و نمی توان به این ظرفیت برای عبور از کسری برق سال آینده دل خوش کرد.

او همچنین با اشاره به مشکلات تامین مالی فعالان صنعت برق، طلب این هلدینگ را از وزارت نیرو حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا زمانی که منابع تامین مالی آن مشخص نشود، برای اجرای پروژه های جدید ورود پیدا نخواهیم کرد.

در حالیکه از دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان طلب داریم، پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی هم متوقف شده است

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه ما طرحی ارائه کردیم که بتوانیم بحران صنعت برق را حل کنیم، اظهار داشت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت، تاکید بر روی نیروگاه‌های خورشیدی بوده چرا که ما به لحاظ انرژی خورشیدی، مزیت نسبی داریم ضمن اینکه زمان احداث آن کوتاه است اما به درستی استفاده نمی‌کنیم.

به گفته این فعال صنعت برق، چنانچه بخش خصوصی ورود کند، در کوتاه مدت به راحتی مشکل برق کشور حل خواهد شد زیرا زمان پیک تولید برق خورشیدی و همچنین نیاز به مصرف برق در تابستان است که این نیروگاه‌ها در آن زمان امکان تولید دارند.

توقف پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی

او با بیان اینکه ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما عدم تسهیلات ارزان‌ قیمت است ضمن اینکه صندوق توسعه ملی نیز پولی برای در اختیار گذاشتن ما ندارد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق تاکید کرد: قطعا بخش خصوصی تمایل دارد که در حوزه تجدید پذیر ها ورود کند اما با اتفاقی که در PPA رخ داده هیچ فعال بخش خصوصی به این حوزه ورود نخواهد کرد و بسیاری از کسانی که وارد عرصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر نشده‌ اند، کار را متوقف خواهند کرد.

بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصادی  قرار بود که ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق وزارت نیرو با عقد قرارداد ECA ایجاد شود. اما این اهداف اصلا محقق نشده است

ضریب تحقق برنامه ششم توسعه تقریبا صفر است

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده در کشور گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصادی  قرار بود که ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق وزارت نیرو با عقد قرارداد ECA ایجاد شود. میزان تحقق این هدف گذاری در کشور تقریبا صفر یا نزدیک به صفر بوده است.

معصومی در توضیح ادعای خود گفت : در طول دولت گذشته ۱۳ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است. اما برخلاف تصور همه این ظرفیت ایجاد شده مربوط به برنامه پنجم توسعه اقتصادی بوده  و ربطی به برنامه ششم ندارد. به عنوان مثال نیروگاه های بهبهان و قشم دو  مورد از نیروگاه های زیر مجموعه هلدینگ غدیر است که در این دولت مورد بهره برداری رسیده اما مربوط به برنامه پنجم توسعه اقتصادی بوده است.

لغو مجوز فروش برق تشویقی

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق  با اعلام اینکه ما بزرگترین مجموعه نیروگاه خورشیدی کشور را دارا هستیم، یادآور شد: سعی کردیم با استفاده از فناوری، هزینه‌ ها را کاهش دهیم به طوری که در افق ۱۰۴۰ که وزارت نیرو بنا دارد ۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر وارد شبکه برق کند ما نیز نقش داریم.

این فعال صنعت نیروگاهی با انتقاد از لغو مجوز فروش برق تشویقی تاکید کرد: اگر برنامه‌ ریزی شده که سالانه ۲۵۰۰ مگاوات برق تجدید پذیر وارد مدار شود، باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود. ما نامه‌نگاری‌هایی کردیم که اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسئولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود.

صادرات انحصاری شده و نه تنها در این زمینه رشد نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته‌ ایم. نتیجه این شده که کشور عربستان وارد مذاکره با عراق برای صادرات برق شده و حتی بازارهای ترکیه، افغانستان و عمان را از دست دادیم.

بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم

 او با اشاره به مشکلات فعالان صنعت برق ادامه داد :  نرخ ارز در کشور مدام در حال افزایش است، صادرات انحصاری شده و نه تنها در این زمینه رشد نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته‌ ایم، به طوری که در تابستان امسال ۱۷۰ مگاوات برق وارد کردیم و نتیجه آن این شده که کشور عربستان وارد مذاکره با عراق برای صادرات برق شده و حتی بازارهای ترکیه، افغانستان و عمان را که آمادگی دریافت برق از ما داشته را از دست دادیم. علاوه بر آن به لحاظ سیاسی نیز ضربه خوردیم.

نیروگاه ۱۰ مگاواتی کوشک فردا وارد مدار می شود

معصومی در ادامه با اشاره به پروژه نیروگاه کوشک یزد که فردا وارد مدار می‌شود، ادامه داد: این پروژه باکیفیت‌ترین نیروگاه کشور است که عملیات اجرایی آن اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شد و ابتدای تیر ماه امسال به شبکه برق متصل شد. این نیروگاه ۱۰ مگاواتی یکی از بهترین‌ نیروگاه‌ ها به لحاظ فنی بوده و بابت آن ۵ میلیون یورو هزینه شده است.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها