|
کدخبر: 195237 نسیم حکم آبادی

کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

هر خانه باید یک مزرعه باشد!

افراد می‌توانند با پرورش گیاه و توسعه کشاورزی در فضا و محیط زندگی خود به رشد این صنعت در حد توان خود کمک کند. روش‌های مختلفی برای کشت محصول وجود دارد که در این بین می‌توان به کشت هیدروپونیک اشاره کرد.

انرژی هر خانه باید یک مزرعه باشد!

کشاورزی شهری موضوع جدیدی است که در پی آن کشاورزان سعی می‌کنند از تمام فضاهای منزل، شهر و محیط زندگی خود جهت کشت محصول استفاده ‌کنند. جمعیت در حال افزایش است و موضوع غذا در تمام فرهنگ‌ها و کشورها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و امنیت غذایی در گرو توسعه کشاورزی است.

محمد سلیمی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: کشت هیدروپونیک دسته‌ای از کشت‌های گلخانه‌ای و بدون خاک محسوب می‌شود. این نوع کشت انواع مختلفی اعم از آب‌کش، هواکش و هیدروپونیک بسته دارد که در ایران نیز انجام می‌شود. کشت محصولات درختی و باغی از طریق کشاورزی هیدروپونیک توجیه‌پذیر نیست و اگر طرح خوبی اجرا شود اغلب گیاهان به خصوص صیفی‌جات و سبزیجات و حتی علوفه‌ای را می‌توان از طریق این نوع کشت به عمل آورد. درحال‌حاضر محصولی که در ایران در این نوع کشت موفق تولید شده است، شاخه بریده‌ها در دسته گیاهان زینتی و دیگری صیفی‌جات مانند خیار و بادمجان ازجمله محصولاتی هستند که از طریق کشت هیدروپونیک به خوبی تولید می‌شوند.

کشاورزی_شهری

بدون خاک کشاورزی کنید!

وی افزود: همانگونه که گفته شد کشت هیدروپونیک نیاز به بستر خاکی ندارد و مزایای بسیار زیادی دارد. ازجمله ویژگی‌های خوب این نوع کشت می‌توان به عدم وجود آلودگی، قابل کنترل بودن محیط، رشد بهتر گیاه بر اساس میزان کوددهی اشاره کرد، اما نسبت به کشت‌های خاکی هزینه بیشتری دارند. یکی از مشکلات این نوع کشت این است که هنوز افراد متخصصی در کشور وجود ندارند که محصول را از طریق کشت هیدروپونیک به عمل آورند و در مقابل تضمین داشته باشند که به عنوان مثال فلان عنصر کودی زیاد نشود. چراکه اگر میزان عنصر کودی در محصولات غذایی از یک حدی بیشتر شود، به جای فایده به انسان ضرر می‌رساند. به عنوان مثال افزایش میزان اوره و نیتروژن موجب بروز مواد مضر در میوه می‌شود.

محمد_سلیمی

این کارشناس کشاورزی در ادامه تاکید کرد: کشاورزی شهری نوع دیگری از کشاورزی به حساب می‌آید که شامل دو مقوله فضای سبز و محصولات تولیدی می‌شود و این نوع کشاورزی نیز می‌تواند به صورت هیدروپونیک انجام شود. کشاورزی شهری درون شهر انجام می‌شود اما کشاورزی از نوع هیدروپونیک داخل و خارج بودن آن از بافت شهری تفاوتی ندارد. درحال‌حاضر در کلان شهرها معضلی به نام باغ ویلا بیداد می‌کند که نوعی نیاز کاذب ایجاد شده و اغلب املاکی‌ها زمین‌های کشاورزی را تصاحب کرده‌اند و با ساختمان‌سازی سودهای کلان را به جیب می‌زنند.

هر خانه یک باغچه کشاورزی!

سلیمی ابراز کرد: در تمام کلان شهرها این معضل وجود دارد و آخر هفته‌ها اطراف و حاشیه شهرها با ترافیک سنگینی مواجه می‌شوند. در این بین برای حل این نوع مشکلات چاره‌ای اندیشیده شد و به این نکته پی برده شد که افراد در کنار ساختمان خود به یک باغچه نیاز دارند. بر این مبنا طرحی ارائه شد که در سطح شهرها زمین‌های خالی وجود دارد که در اختیار شهرداری‌ها و سازمان‌های مختلف است که اگر این زمین‌ها که در محله‌های مختلف وجود دارند در اختیار مردم همان محله قرار گیرد، در همان منطقه کشاورزی انجام می‌شود. در این صورت میزان آب کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین هزینه‌های کشاورزی به حداقل می‌رسد و علاوه بر این موارد موجب به وجود آمدن باغ محل‌هایی می‌شود که مردم بتوانند در آنجا جمع شوند و علاوه بر کشاورزی اوقات بیکاری خود را بگذرانند و میزان ترافیک شهری و حاشیه شهرها نیز به حداقل خواهد رسید. برای چنین طرح‌ها و فضاهایی نیز می‌توان از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی استفاده کرد که با ساکن شدن در چنین محله‌هایی می‌توان از دانش آنها نیز بهره جست و از هدر رفت منابع طبیعی نیز جلوگیری به عمل می‌آید. اکنون این نوع طرح در شهری مانند مشهد در حال پیاده‌سازی و اجرا است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها