|
کدخبر: 190703 نسیم حکم آبادی

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

هشدار برای کشاورزان!

الگوی کشت لازمه عملیات کشاورزی است و کشاورز باید تمام حواس خود را به اخبار هواشناسی بدهد تا با اطلاعات بلند و مدت و کوتاه مدت برای انواع عملیات برنامه ریزی کند و در غیر این صورت با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

انرژی هشدار برای کشاورزان!

سازمان هواشناسی یار دیرینه کشاورزان بوده و است که سعی دارد با ارائه گزارش‌های به موقع و درست به کمک کشاورزان بیاید تا زمان آبیاری، کوددهی و برداشت به صورت تقریبی در زمان مناسب انجام شود تا محصولات کشاورزی در از خطر نابودی در امان بمانند.

احد وظیفه در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: کشاورزی مجموعه‌ای از عملیات آبیاری، کاشت، داشت و برداشت است که طبق یک برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد به طوریکه کشاورز برنامه کوتاه مدت دارد که مشخص می‌کند در طول یک هفته چه زمانی و چند مرتبه باید آبیاری را انجام دهد و یا اینکه برنامه نگهداری از مزرعه مانند سمپاشی و کوددهی را نیز درنظر دارند. این هدف‌گذاری‌های کوتاه مدت تا زمان برداشت محصول ادامه دارد و در این مدت کشاورز باید عملیات مختلفی از آبیاری گرفته تا سمپاشی را جهت حفظ محصولات خود اعمال کند. هر کدام از این عملیات‌ها یک بازه زمانی دارد، به عنوان مثال اگر یک محصول خاصی در یک مزرعه کاشته شده برای عملیات ابیاری آن باید به این نکته توجه کرد که در آن هفته آیا بارندگی وجود دارد یا خیر، به عبارت بهتر کشاورز باید با توجه به گزارش‌های هواشناسی و نزولات جوی برنامه آبیاری خود را تعیین کند و به هنگام بارش از آبدهی به مزرعه خود جلوگیری کند.

احد_وظیفه

وی افزود: بحث دمای محیط موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد و تعیین بازه دمایی در یک هفته طبق گزارش‌های اعلام شده برای یک کشاورز از ضروریات است. هر چه هوا گرم‌تر باشد دفعات آبدهی بیشتر و در فواصل کمتری صورت می‌گیرد. پیش‌بینی‌های هواشناسی در باز های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت یک سری گزارش‌ها و اطلاعاتی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و آن ها می‌توانند بر اساس این اطلاعات برای زمان آبیاری و سایر عملیات برنامه‌ریزی کنند. در این بین توجه به وزش باد از اهمیت جدی برخوردار است، به هنگام وزش باد سمپاشی نباید صورت گیرد چراکه باد موجب پخش شدن سم می‌شود. بنابراین کشاورز منتظر روز و ساعتی می‌ ماند که بادی نوزد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: اگر قرار است کوددهی صورت گیرد باید زمانی که بارندگی وجود دارد و آفتاب شدید نیست، انجام شود. در واقع این اطلاعاتی است که یک کشاورز نیاز دارد که سازمان هواشناسی با پیش بینی هایی ک انجام می‌دهد این اطلاعات را در اختیار کشاورزان و مزرعه‌داران قرار می‌دهد. گفتنی است که در بازه‌های زمانی بلند مدت به عنوان مثال سه ماهه یا ماهانه دقت پیش‌بینی روزانه و هفتگی را ندارد اما در مجموع به کشاورز کمک می‌کند تا چشم‌اندازی کلی از وضعیت جوی داشته باشد. زمانی که کشاورزی یک محصول خاص را کشت کرده است پیش‌بینی های سه ماهه آینده به او کمک می‌کند که اطلاعات کافی از نرمال و یا غیرنرمال بودن میزان بارندگی در سه آینده را کسب کند و با کشاورز با استفاده از این اطلاعات حجم عملیات خود را تنظیم می‌کند.

وظیفه ابراز کرد: به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود که در پاییز بارندگی کمتر از میزان نرمال است و کشاورز از این اطلاعات استفاده می‌کند و سطح کشت خود را به نوعی تنظیم می‌کند و نوع بذر را تعیین می‌کند که کمترین میزان آسیب را متحمل شود. در مواقعی که بارندگی زیاد پیش‌بینی می‌شود کشاورز باید مساحت بیشتری را برای کشت انتخاب کند چراکه بارندگی به میزان کافی جهت آبیاری زمین وجود دارد. در واقع این نوع پیش‌بینی ها که در حد هفته و ماه است برای عملیات روزانه کشاورزان مفید بوده و پیش‌بینی های چند ماهه نیز شرایط را به صورت کلی برای کشاورز توصیف می‌کنند و الگوی کلی است که کشاورز بتواند بیشترین سود و کمترین آسیب را داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: الگوی کشت باید به صورت دقیق رعایت شود چراکه در صورت عدم اجرا محصولی که شرایط خاصی دارد طبق موقعیت جوی برنامه ریزی نمی‌شود. به عنوان مثال در یک دوره خشکسالی برنج کاشته شود به آب کمتری دسترسی داریم و برنج که یک محصول آب بر است نابود خواهد شد و یا برعکس اگر در سال پربارانی کمترین میزان برنجکاری انجام شود سود لازم عاید کشاورز نخواهد شد. بنابراین کشاورز باید هوشیار باشد و بر اساس اطلاعات کوتاه و بلند مدت هواشناسی برای عملیات خود برنامه ریزی کند تا کمترین آسیب را ببیند.

ارسال نظر