|
کدخبر: 193580

وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامه ای برای مدیریت خشکسالی دارد؟

وزیر پیشنهادی نیرو برای مدیریت تنش آبی اتخاذ رویکرد «افزایش تاب آوری» و «پایداری خدمات یکپارچه آب شرب» را در دستور کار خود قرار داده است.

انرژی وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامه ای برای مدیریت خشکسالی دارد؟

تنش آبی به وضعیتی اطلاق می شود که میزان مصرف آب در یک شهر از تولید آن پیشی گرفته و براین اساس تامین آب نیاز به تلاش بیشتر و همراهی مردم دارد.

«علی اکبر محرابیان» وزیر پیشنهادی نیرو درباره تنش آبی در برنامه خود عنوان کرده است که مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور با رویکرد «افزایش تاب آوری» و «پایداری خدمات یکپارچه آب شرب» انجام خواهد شد.

وی در این برنامه اعلام کرده: برای رفع کامل تنش آب شرب در شرایط مشابه سال آبی جاری(در حال حاضر ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند و به ۸ هزار روستا به صورت آبرسانی سیار خدمات ارائه می‌شود) از طریق افزایش ظرفیت تامین و تولید آب به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال با تکمیل و بهره برداری از ۲۹ طرح آبرسانی و تصفیه خانه‌های آب و حفر و تجهیز چاه‌ها و سامانه‌های ذیربط اقدام خواهد شد.

مدیریت مصرف به منظور صرفه جویی به میزان ۲۰۰  میلیون مترمکعب در سال و افزایش آن به ظرفیت منابع آبی با نصب تجهیزات کاهنده مصرف، انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی گسترده، اعمال تعرفه های پلکانی برای مشترکان خارج از الگو و شناسایی و رفع انشعاب‌های غیرمجاز به میزان سالانه ۱۰۰ هزار فقره از دیگر برنامه های اعلامی وزیر پیشنهادی نیرو است.

محرابیان خاطرنشان کرده است که بازسازی و ارتقا تاسیسات به منظور کاهش هدر رفت و صرفه جویی ۲۰۰ میلیون متر مکعبی منابع آبی از طریق اصلاح و بازسازی ۱۴ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب، ارتقا کیفی آب شرب از طریق پایش و مدیریت کیفیت منابع تامین، بهبود کیفیت آب شرب و افزودن منابع تامین آب کنار گذاشته به ظرفیت تامین آب موجود با اجرای یک هزار و ۲۰۰ پروژه در ۱۵۵ شهر و ۹۱۶ روستا در ۳۱ استان کشور به ظرفیت ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال و از طریق ارتقا تصفیه خانه آب از نوع متعارف برای حذف آلاینده های مورد نظر، به کارگیری سامانه های تصفیه خانه انتخابی برای تامین آب مورد نیاز، اختلاط منابع آب موجود با منابع آب جدید، جایگزینی منابع تامین آب جدید، توسعه و بهبود تجهیزات آزمایشگاهی سنجش کیفیت آب از دیگر اقدام‌هایش برای مقابله با تنش آبی خواهد بود.

همچنین افزایش توان ذخیره سازی آب از طریق احداث و بهره برداری از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب مخازن جدید ذخیره آب شرب در شهرها و روستاهای سراسر کشور، پایدار سازی تامین برق تاسیسات از طریق خرید و نصب ۶۰۰ مگاوات و نیز افزایش توان آبرسانی سیار با خرید هزار دستگاه تانکر آبرسانی سیار از جمله برنامه‌هایی است که انتظار می رود با اجرای آنها مساله تنش آبی مدیریت شود.

 علی اکبر محرابیان در سال ۱۳۴۸ به دنیا آمده و مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است.

محرابیان در سال ۱۳۸۶ (دولت نهم) بعد از برکناری علیرضا طهماسبی، سرپرست و سپس، وزیر صنایع و معادن شد.

محرابیان در شهریور ۱۳۸۸ به کابینه دوم احمدی نژاد نیز با عنوان وزیر صنایع و معادن راه یافت و تا سال ۱۳۹۰ که این وزارتخانه با وزارت بازرگانی ادغام شد، عهده دار این مسوولیت بود.

برخی از سوابق اجرایی علی اکبر محرابیان شامل مشاور رئیس جمهوری و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم، طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه است.

همچنین وی رئیس و نماینده رییس جمهوری اسبق در ستاد تبصره ۱۳، نماینده ویژه رئیس جمهوری در کارگروه مسکن کشور، عضو شورای عالی فنی کشور بوده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها