|
کدخبر: 188669 نسیم حکم آبادی

یک فعال محیط‌ زیست در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

ایران به سومالی تبدیل خواهد شد؟

دست‌ درازی و دخالت انسانی موجب شده موقعیت طبیعت دست خوش دگرگونی شود و با استفاده از راهکارهای اشتباه تا چندین سال آینده از یک ایران آباد کشوری با اقلیم خشک و بی‌آبی باقی خواهد ماند.

انرژی ایران به سومالی تبدیل خواهد شد؟

یکی از سیاست‌ های موثر جهت جلوگیری از بروز خشکسالی، کشت گیاه و افزایش پوشش گیاهی است تا به این وسیله آب‌ های سطحی توسط ریشه گیاهان به عمق زمین نفوذ کنند و به مرور زمین سطح آب‌ های زیرزمینی نیز افزایش یابند و برای آیندگان نیز ذخیره آب فراهم شود.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: میزان آب از حدود ۴۰ سال گذشته تا کنون تغییری نکرده اما جمعیت به بیش از دو برابر رسیده، در واقع جمعیت از ۳۴ میلیون نفر به ۸۳ میلیون نفر رسیده است، بنابراین میزان آب کمتری به ازای هر نفر وجود دارد. در وهله دوم موضوع دست درازی‌ ها به طبیعت به میان می‌آید که موجب شده منابع آبی تقسیم شود، به عنوان مثال آبرسانی و آبکشی از خلیج‌فارس تا استان‌ های یزد، کرمان و سمنان همیشه موضوع آب را تحت تاثیر قرار داده است که در این خصوص موضوعات سیاسی نیز دخیل بوده است و این گونه دست‌ انداز‌ها موجب کاهش آب شده است.

اسماعیل_کهرمی

وی افزود: آب رودخانه‌های زهره و کرخه را به هم متصل شده و از استان خوزستان دور شده‌اند این در حالی است که با معضلی به نام خشکی دست و پنجه نرم می‌کند. به دلیل اینکه طرح‌های استخراج نفت در هورالعظیم که توسط چینی‌ ها انجام می‌ شد ارزان‌ تر بود، مسئولان مربوطه بر این اساس حاضر به خشک شدن این منطقه شدند. در طبیعت اگر دریاچه‌ ای در حال خشک شدن باشد و کمی آن طرف‌ تر سفره‌ های آب زیرزمینی باشد، به دلیل خشک شدن این سفره‌ ها نمی‌ توان آب را به دریاچه رساند. در دشت عباس حدود ۷۰ هزار هکتار برنج کاری انجام می‌ شود و به ازای هر هکتار چیزی حدود ۳۵۰ متر مکعب آب مصرف می‌ شود. این آب وارد این شالی زارها می‌ شود و از طرفی تبخیر شده و از طرف دیگر توسط ریشه گیاه آب به سمت عمق حرکت می‌ کند و در واقع آب از دست رفته است.

سیستم آبرسانی غلط است

این فعال محیط‌ زیست ابراز کرد: در نتیجه این گونه دخالت‌ های انسانی طبیعت در حال خشک شدن است. اگرچه چنانچه بارندگی و سیستم آبرسانی ایران همانند قبل بود به راحتی می‌ توانستیم این جمعیت را پوشش دهیم اما متاسفانه دست درازی‌ ها موج این مصائب شده است. علاوه بر این میزان آب پشت سدها حدود ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. گرمی هوا، بارش اندک، دخالت انسان و همچنین کاهش شدید سطح آب سفره‌ های آب زیرزمینی اگر با این روند ادامه داشته باشد قطعا ایران تا چند سال آینده به سومالی تبدیل خواهد شد.

کهرمی ابراز کرد: پیش‌ بینی وضعیت آب و هوا بیش از دو هفته امکان‌ پذیر نیست. گاهی اوقات پیش‌ بینی‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود و دلیل آن بود که سیستم جوی ایران از طریق خلیج‌ فارس به اقیانوس اطلس منتقل می‌شد و ایران به آب و هوای اروپایی متصل شد و بنا براین یک مرتبه شاهد تحول عظیمی شدیم و آب بیشتری به‌دست آمد. کانادا یکی از پر آب‌ ترین کشورها به حساب می‌ آید و با این وجود همچنان به تصحیح الگوی مصرف آب تاکید می‌ شود و مردم را به این امر با انواع راه‌ ها تشویق می‌ کنند و با شعار آب هست اما کم است همچنان صرفه‌ جویی را در دستور کار خود قرار داده‌ اند. این در حالی است که میزان مصرف آب در ایران چندین برابر کشور آلمان است. هر شهروند تهرانی روزانه ۳۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند، بنابراین صرفه‌جویی نخستین راهکار مقابله با پدیده خشکسالی است.

ممانعت از کشت گیاهان آب‌بر

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در چندین سال گذشته به مرور زمان پوشش گیاهی در کشور از بین رفته است و چندین برابر ظرفیت هر منطقه بز و دام وجود دارد. زمانی که آب روی سطح زمین قرار می‌ گیرد، جریان آن شدت می‌ یابد و با شستن خاک موجب فرسایش خاک می‌شود و یک قطره چنین آبی به زمین نفوذ نمی‌کند.

کهرمی در پایان یادآور شد: در نتیجه مرتع کاری می‌ توان راهکار بعدی مقابله با خشکسالی در ایران باشد. در ادامه مرتع کاری باید به سفره‌ های آب زیرزمینی دست درازی صورت نگیرد تا ریشه گیاهان آب را به سمت عمق زمین هدایت کنند و با بالا آمدن سطح آب زیرزمینی باید نوع کشاورزی را نیز تغییر داد و به عبارت بهتر در ایران نباید از محصولاتی که آب بر هستند استفاده کرد. اکنون در ۱۲ استان برنج کاری انجام می‌شود و باید حداقل برای پنج سال آینده محصولاتی که آب کمتری مصرف می‌کنند کاشته شود تا مشکل آب کشور حل شود و تا ۱۰ سال آینده که قطعا جمعیت کشور به ۹۰ میلیون نفر خواهد رسید نیز آب تامین شود.

  • ناشناس ارسالی در

    کاشکی امثال شما مسول بودید نه چنتا پشمال و دستمال به دست انگل صفت بیسواد

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولين جز جگر بزنند ما بهشون اعتماد كرد يم مملكت عزيزمون رو دستشون داديم بي كفاي تهاي بي وجدان

  • ناشناس ارسالی در

    این همه کارشناسان محیط زیست هشدار دادن و لی دولت کلیدسازمگه گوش کرد!؟

ارسال نظر