|
کدخبر: 174000

ابتکارات جدید ایران برای همکاری در اوپک

زمانی نیا با تأکید بر همکاری اعضای اوپک برای تامین عرضه پایدار و باثبات انرژی گفت: در شرایط کرونا، اقدامات مهمی از سوی کشور‌های عضو اوپک با همکاری تولیدکنندگان غیراوپک برای ایجاد امیدواری در بازار نفت انجام شده است.

انرژی ابتکارات جدید ایران برای همکاری در اوپک

امیرحسین زمانی‌نیا در افتتاحیه یکصد و پنجاه و هشتمین نشست هیئت‌عامل اوپک (OPEC Board of Governors) با یادآوری شرایط دشوار صنعت نفت جهان در سال ۲۰۲۰۰، اظهار کرد: اقدام‌های مهمی از سوی کشور‌های عضو اوپک با همکاری تولیدکنندگان غیراوپک در سال ۲۰۲۰۰ و در قالب بیانیه همکاری برای ایجاد امیدواری در فضای نگران‌کننده و دشوار ناشی از پیامد‌های شیوع کرونا برای بازار و صنعت نفت انجام شده است.

وی تأکید کرد: اتحاد، تعهد و عزم راسخ کشور‌های عضو اوپک منجر به بروز سطح جدیدی از احترام و شخصیت برای این سازمان در سطوح عالی‌رتبه سیاست‌گذاری و در میان طیف گسترده‌ای از بازیگران صحنه انرژی جهان شده است.

نماینده ایران در هیئت‌عامل اوپک با بیان اینکه با وجود پرسش‌های پیش روی ما، تقاضا برای انرژی در جهان همچنان ادامه خواهد یافت و برخورداری از سبد متنوع و پایدار انرژی برای پاسخگویی به تقاضای جهان مورد نیاز خواهد بود، تصریح کرد: در نتیجه این امر، وظیفه سازمان ما مشابه آن چیزی است که در زمان تاسیس اوپک در سال ۱۹۶۰ با آن مواجه بودیم؛ همکاری با یکدیگر برای تأمین عرضه پایدار و باثبات نفت به نفع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و به‌طور کلی اقتصاد جهان است.

زمانی‌نیا از تلاش‌های ماگلویره مانیه آکو، نماینده گابن در هیئت‌عامل اوپک در دوره ریاست در سال ۲۰۲۰ و همچنین از زحمات خستگی‌ناپذیر محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل و کار مثال‌زدنی کارکنان دبیرخانه در جهت موفقیت سازمان اوپک قدردانی کرد.

یکصدو پنجاه و هشتمین نشست هیئت‌عامل اوپک (OPEC Board of Governors) دیروز (چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) با حضور نمایندگان کشور‌های عضو اوپک آغاز شد و امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) به کار خود پایان می‌دهد. نشست افتتاحیه بیش از چهارساعت‌ونیم به درازا کشید.

امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت‌عامل اوپک که برای مذاکرات برجام در وین به سر می‌برد با حضور در مقر دبیرخانه سازمان اوپک ریاست این نشست ویدئوکنفرانسی را بر عهده داشت. این نخستین نشست هیئت‌عامل اوپک در سال ۲۰۲۱ است.

در این نشست موضوعاتی مانند تصویب متن دستور نشست گذشته، پیگیری اجرای تصمیم‌های نشست قبل هیئت‌عامل و تصمیم‌های اجلاس کنفرانس اوپک، گزارش‌های مالی سال ۲۰۲۰، برنامه کاری و بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۲، گزارش دبیرکل از آخرین اقدام‌ها و فعالیت‌های دبیرخانه در فاصله اجلاس قبل هیئت‌عامل (آذر ۱۳۹۹) تاکنون و دیگر موضوعات تحقیقاتی و اداری دبیرخانه که دستور کار مصوب هیئت‌عامل اوپک است به ترتیب مطرح و از دبیرخانه خواسته شد گزارش‌های مربوطه در هر بخش ارائه شود.

اعضای هیئت‌عامل اوپک در ادامه این نشست به بیان نظرات، ملاحظات و پیشنهاد‌های خود پرداختند که مقرر شد دبیرخانه اوپک اقدام‌های لازم متناسب با نظرات و ملاحظات ارائه شده از سوی اعضای هیئت‌عامل را در دستور کار قرار داده و هیئت‌عامل اوپک را از نتایج اقدام‌ها مطلع کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر