|
کدخبر: 163527

برنامه ریزی برای ساخت پتروپالایشگاه در مسجدسلیمان

وزیر نفت گفت: سازوکاری همانند خرید تضمینی گندم در بخش کشاورزی را در قالب خرید تضمینی محصولات صنعتی آغاز می کنیم و در هفته‌های آینده اولین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات منعقد خواهد شد.

انرژی برنامه ریزی برای ساخت پتروپالایشگاه در مسجدسلیمان

 بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ با سازندگان داخلی و قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ سفید، اظهار داشت: امسال با تدبیر مقام معظم رهبری با نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی، ها نامگذاری شده و ما هم از روز اول کاری سال کمیته‌ای تشکیل دادیم تا در شرکت‌های زیرمجموعه همه پای کار بیایند؛ همچنین چهاردهم فروردین ماه نیز جلسه دیگری با حضور مدیران راشد صنعت نفت کشور برگزار شد و برنامه و مسئولیت های هر شرکت را برای تحقق این شعار در وزارت نفت تعیین کردیم که این برنامه ها و وظایف، در روزهای آینده به همه شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: امضای قراردادهای ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور با سازندگان داخلی به عنوان بخشی از اقدامات وزارت نفت برای پشتیبانی از تولید داخل انجام می‌شود که البته طرح جمع آوری گازهای همراه نفت و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون پیش‌تر آغاز شده، طرح‌های امروز بخشی از برکات این طرح بیش از یک میلیارد یورویی جمع آوری گازهای همراه نفت و داخلی کردن ساخت الکتروکمپرسورهای این طرح است.

وزیر نفت با بیان اینکه "بنده همیشه از سوختن گازهای همراه میادین نفتی ناراحت بودم"، گفت: در واقع وقتی گازهای همراه می‌سوزد و هدر می‌رود بدین معناست که دلار و طلا می‌سوزد و ثروت ملی هدر می‌رود و با ایجاد آلودگی زیست محیطی مردم خوزستان نیز دچار رنجش می‌شوند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا اینگونه نیست که مناطق نفت‌خیز آنها هوایی پر از دود داشته باشد، در حالی که اگر شما با هواپیما به سمت خوزستان حرکت کنید، از آلودگی هوا در ارتفاعات بالا متوجه خواهید شد که این استان خوزستان است.

زنگنه با بیان اینکه "یکی از اولویت‌های رهبر انقلاب نیز در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهور ابلاغ شده، جمع‌آوری گازهای همراه و جلوگیری از سوزانده شدن آنها بوده"، گفت: اولین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با آن پتروشیمی مارون ساخته شد که یکی از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است.

وی ادامه داد: برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد، اما با توجه به اقداماتی که در دستور کار است، تا پایان سال ۱۴۰۰ سوختن گازهای همراه نفت به حداقل ممکن می رسد و این مهم در سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه "ایده جمع‌آوری گازهای همراه و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند طرح مهمی بود که بسیاری از کارشناسان بر روی آن کار کردند"ف گفت: تغییر پارادایم در وزارت نفت مبنی بر اینکه NGLها بخشی بالادستی نیستند و ما می‌توانیم آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم در ایجاد NGL ۳۱۰۰، NGL ۳۲۰۰ و پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس نقش مؤثری داشت.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما این است که در کنار این طرح‌ها با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از توانمندی داخلی هر چقدر بتوانیم میزان ساخت داخل در این پروژه‌ها را افزایش دهیم؛ پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت نفت مربوط به ماشین‌های دوار است که شامل الکتروموتورها، پمپ، کمپرسورها و توربین‌های گازی است که در مراسم امروز دو توربین‌ساز و کمپرسورساز بزرگ کشور حضور دارند.

زنگنه با بیان اینکه "امروز ما از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازند و دیگر بدین صورت نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایند و ما را توانمند کنند"، گفت: ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت هستند و فقط باید به آنها سفارش بدهیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌حل‌های ما برای حمایت از ساخت داخل تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت بود؛ بدین صورت که سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی آنها انجام شود و دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و کارفرمایان از او تجهیزات را نخرند، بلکه با ایجاد این ساختارها، خودِ وزارت نفت جدای از کارفرماها حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی خواهد بود و سازوکار این روش همانند خرید تضمینی گندم در بخش کشاورزی است که ما آنرا در قالب خرید تضمینی محصولات صنعتی آغاز می کنیم و در هفته‌های آینده اولین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات منعقد خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه "هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره-جاسک تماما ایرانی نیست"، گفت: در دو یا سه هفته آینده اولین نفت را وارد خط لوله گوره-جاسک می‌کنیم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم در شرایط تحریم زیاد حرف بزنیم و بهتر است بیشتر عمل کنیم؛ امروز شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا از لحاظ تکنولوژی جلوتر هستند.

وزیر نفت از برنامه ریزی برای ساخت یک پتروپالایشگاه در مسجدسلیمان خبر داد و گفت: درباره مسجدسلیمان ما در حال پخت و پز طرحی هستیم که پیمانکار و سرمایه‌گذار برای آن پیدا کنیم؛ مسجدسلیمان هنوز نفت زیادی برای تولید دارد و اما آنچه مهم است تولید نفت نیست، بلکه مهمتر از آن افزایش ضریب بازیافت است که این موضوع نیاز به تکنولوژی دارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها