|
کدخبر: 151293

صعود قیمت نفت در پی کمبود عرضه

قیمت نفت پس از نخستین کاهش هفتگی متوالی که از اکتبر داشت، تحت تاثیر محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان که به دورنمای منفی تقاضای کوتاه مدت واکنش نشان دادند، در معاملات روز دوشنبه آسیا بالا رفت.

انرژی صعود قیمت نفت در پی کمبود عرضه

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در مارس با ۰.۴ درصد افزایش، به ۵۲ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل، با ۰.۶ درصد افزایش، به ۵۵ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید.

یک نماینده اوپک پلاس که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد اوپک و متحدانش برآورد کرده‌اند که تا ۹۹ درصد محدودیت عرضه توافق شده را در ژانویه به اجرا گذاشته‌اند. در این بین، شرکت شورون اعلام کرد پیش از برنامه‌اش برای افزایش تولید شیل، منتظر خواهد ماند تا روند همه گیری کووید ۱۹ و برنامه اوپک پلاس مشخص شود.

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در ژانویه پایینتر از حد مطلوب بود و نشان داد تلاشها برای مهار شیوع کووید ۱۹ در حال تاثیر گذاشتن روی بزرگترین اقتصاد آسیاست. یک مشاور سلامت ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا هشدار داد نوع ویروس کرونا که در انگلیس شیوع پیدا کرده، احتمالا نوع متداول در امریکا خواهد شد و ممکن است به ممنوعیت تجمعات منجر شود.

دورنمای تقاضا که با محدودیت عرضه جبران شده و افزایش سرمایه‌گذاری در کالاها باعث شد نفت طی چند هفته گذشته در محدوده ۵۲ دلار در هر بشکه معامله شود. مشکلات توزیع واکسن در اتحادیه اروپا، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که قیمت معاملات تحویل فوری فاقد جهت است اما منحنی معاملات آتی نشان می‌دهد که بازار متعادلتر می‌شود. تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند بازیابی تعادل بازار نفت همچنان بالاتر از حد انتظار این گروه مالی بوده است و انتظار می‌رود ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ وجود داشته باشد در حالی که پیشتر این کمبود ۵۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها