|
کدخبر: 151097

ماجرای ارزهای بلوکه شده نفتی از زبان زنگنه

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیشب باحضور در برنامه «تیتر امشب» خبر از اتفاقی داد که در دوره جدید تحریم‌ها رخ داد. زنگنه گفت: «در این دوره ما طلبی نداریم و طلب‌ها برای دوره پیش از تحریم‌هاست، زیرا آنها در سیستم‌های رسمی بوده و باقی‌مانده است.»

انرژی ماجرای ارزهای بلوکه شده نفتی از زبان زنگنه

زنگنه از چهار کشوری نام برد که در برآوردهای قبلی از میزان ارز بلوکه شده ایران، تنها نام سه کشور مشابه دیده می‌شد؛ عراق، کره جنوبی و ژاپن که پیشتر نام آنها را می‌دانستیم و امارات که هنوز رقم ارز بلوکه شده در آن مشخص نیست. پیشتر رویترز در گزارشی ارزهای بلوکه شده ایران در سال‌های اخیر که ناشی از فروش نفت بوده را ۳۶میلیارد دلار برآورد کرده بود.

ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهای کره جنوبی ۷ میلیارد دلار، عراق ۶ میلیارد دلار، چین ۲۰ میلیارد دلار، ژاپن ۱.۵ میلیارد دلار و لوکزامبورگ ۱.۶ میلیارد دلار برآورد شده است که البته جای امارات در آن خالی است. رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز در واکنش به این پرسش که رقم این طلب چقدر است، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

اینکه ایران چگونه پول نفت را به کشور بازگردانده هنوز روشن نیست و تنها به ماجرای افشای مبادله طلا در مقابل بنزین صادراتی به ونزوئلا می‌توان اشاره کرد که پس از مدتی مقامات ایرانی نیز بر آن صحه گذاشتند. به نظر می‌رسد ایران در نهایت از دوره قبلی تحریم‌ها و احتمال بلوکه شدن ارز حاصل از صادرات نفت درس گرفته و این‌بار تلاش کرده به هر طریق ممکنی، عوائد حاصل از فروش نفت را در همین دوره تحریم، وارد کشور کند.

نکته آن است که زنگنه از نام بردن از چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهایی که حجم بالایی از منابع ارزی ایران در آن بلوکه شده، نامی نبرد. این البته به نظر سیاست جدیدی است که ایران در قبال چین به کار گرفته است. پیشتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در اکتبر اعلام کرد ایران دارایی بلوکه‌شده‌ای در چین ندارد و ایران هر زمان که نیاز باشد می‌تواند این دارایی‌ها را برداشت کند. نکته آن است که خرداد ۹۶ نیز صادرکنندگان پتروشیمی نیز خبر از ارزهای بلوکه شده در چین دادند که سبب شد علی طیب‌نیا، وزیر امور خارجه وقت به‌منظور مذاکره برای حل مشکل، راهی چین شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها