|
کدخبر: 145910

عدم صادرات مازوت شایعه یا واقعیت؟

علی ربیعی اظهار کرد: مساله آلودگی هوا و محیط زیست در جلسه یک شنبه در دستور کار دولت قرار داشت ودر این جلسه علل مختلف آلودگیها و میزان تاثیر هر یک از آنها مورد بحث قرار گرفت.

انرژی عدم صادرات مازوت شایعه یا واقعیت؟

سخنگوی دولت ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم موضوع سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماریهای واگیردار و کرونا، و چه در مقابله با آلودگیهای محیط زیستی یکی از مسائل مهم بوده است. خوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان ایرانی هم به وجود آمده است؛ دغدغه سلامت شهروندان، دغدغه دولت هم هست و از این رو محیط زیستِ بهتر، مسئلهی مهم دولت هم هست.

وی تاکید کرد: محیط زیستِ بهتر نیازمند تلاش همگانی است. با صرفِ سیاستگذاری بدون رفتارهای سلامت¬محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحرکات نظامی این روزهای طرف آمریکایی در منطقه، شما احتمال شروع یک نزاع جدی را می دهید یا خیر، گفت: با بیان اینکه عده‌ای در آمریکا علاقه‌مند به ماجراجویی نظامی به منظور منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از مسائل داخلی این کشور و شکست‌های انتخاباتی هستند. بسیار بعید می‌دانم که دولت آمریکا نسبت به نیات قاطع و توانایی بازدارندگی و تلافی ایران دچار اشتباه در محاسبه شود. ما به روشنی به آنها گفته‌ایم که مستقیم و غیرمستقیم آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما اگر خطای فاحشی از جانب آمریکا رخ دهد، از امنیت و منافع حیاتی خود با قدرت کامل دفاع خواهیم کرد.

 وی ادامه داد: شایعات اخیر ریشه در رفتارهای نمایشی و جنگ روانی کسانی علیه ایران و مردم منطقه دارد که از هیاهوهای رسانه‌ای آن سود می برند. البته این موضوع مسئله تازه‌ای نیست و سالهاست که با شدت و ضعف‌های مختلف همچنان ادامه دارد. موکداً تکرار می‌کنم ما بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، همه اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا را در منطقه به دقت زیر نظر داریم و لذا این شایعات را موجب هیچ سطحی از نگرانی نمی‌دانیم. تاکید می‌کنم قاطعانه به هر ماجراجویی پاسخ داده می شود و از منافع و امنیت ملی کشورمان دفاع خواهیم کرد.

مصرف انرژی بالاست نمی توانیم خاموشی نداشته باشیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره رابطه سوزاندن مازوت‌ و آلودگی هوای تهران گفت: خیلی خوب است که مسئله سلامت از دغده های امروز مردم است. همه ما مردم و دولت زیر یک آسمان هستیم؛ آلودگی هوا دغدغه همه ما است .

ربیعی توضیح داد. هر سال در این فصل با پیدایش پدیده وارونگی هوا با مشکل رو به رو می‌شویم . این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده از جمله سبک زندگی مردم در مصرف انرژی . مصرف انرژی بالاست و ما عدم خاموشی را هم نمی توانیم داشته باشیم. این مصرف زیاد انرژی از جمله مصرف گاز در کلانشهر ها موجب نگرانی هاییی شده است . اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به نیروگاه و صنایع نمی رسد و اولین اثرش می شود خاموشی.

سخنگوی دولت ادامه داد: از دهم اذر ۱۵ درصد مصرف گاز افزایش پیدا کرده است. بالا بودن دستگاه های گرمایشی یکی از علت‌های مهم است. با مقداری صرفه جویی در مصرف گاز ما ناچار به قطع گاز نیروگاه ها نمی شدیم. فراموش نکنیم که هم باید سیاست گذاری را درست انجام دهیم و هم انضباط محیط زیستی را افزایش دهیم. اگر الگوی مصرف را اصلاح نکنیم گاز تامینی نیروگاه ها با مشکل رو به رومی شود.

 وی گفت: حدود ۱۲۹ نیروگاه فعال هستند در مواقع اضطراری فقط ۶ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم صادرات مازوت هم شایعه بوده است. نیروگاه های تهران و برخی کلان شهرهای دیگر از مازوت استفاده نمی کند. نیروگاه هایی استفاده می کنند که جهت وزش باد در آنجا به صورتی است که مردم را آزار نمی دهند. این امر هم موقت است تلاش زیادی می کنیم بتوانیم گاز رسانی را به جهتی ببریم که همین چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند.

ربیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع مثل سیمان که آلاینده‌زا بودند فعلا تعطیل شدند. در تهران ۱۱ مرکز آلاینده‌زا تعطیل شد. تردد کامیون های عمر بالای ۲۰ سال و موتورسیکلت های بدون معاینه فنی و خودروهای دودزا هم ممنوع شد. اما مهم ترین اقدام این است که خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم. دولت هم دنبال اجرا کردن سیاست‌ها در این حوزه است. مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند. ادارات هم نیمه تعطیل هستند. چند وزیر هم در این زمینه با هم همکاری نزدیک دارند تا بتوانند در مجموعه نیرو گاه ها هم تصمیات پیشگیرانه و هم تصمیمات فنی بگیرند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر