|
کدخبر: 145818

ناهماهنگی عجیب دولت و بانک مرکزی

عبدالله مهاجر دارابی – رییس اتاق بازرگانی ساری

تمام صادرکنندگان کشور در صددند تا با فعالیت اقتصادی و تجاری خود قدمی سازنده برای کشور بردارند. اما متاسفانه سیاست های غلط بانک مرکزی در شرایط کنونی مسیر را به سمتی برده که صادرکنندگان رغبتی نسبت به امر صادرات رغبت ندارند. میزان محدود صادراتی که امروزه انجام می شود نیز صرفا به دلیل تعلق خاطر صادرکنندگان به کشور است.

عبدالله-مهاجر-دارابی

متاسفانه ناهماهنگی عجیبی میان دولت و بانک مرکزی مشاهده می شود. بانک مرکزی در تصمیم گیری های خود به گونه ای عمل می کند که گویی حکومتی جداگانه از دولت است. دولت چندی پیش ابلاغیه ای را در خصوص یکی از چالش های کشور صادرکرد ولی در کمال ناباوری دقیقا فردای همان روز بانک مرکزی بخشنامه جدیدی بر خلاف ابلاغیه دولت منتشر کرد! تا زمانی که این چنین شرایطی در فضای تجاری و اقتصادی کشور و همچنین نهادهای سیاست گذار وجود دارد، نباید انتظار افزایش صادرات داشت.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات و چالش های موجود در این مسیر است. خود بانک مرکزی نیز بر این امر واقف است که تمام راه های نقل و انتقال پول به کشور به دلیل تحریم های ظالمانه ای که به کشور تحمیل شده است، بسته هستند. با این حال بانک مرکزی بخش خصوصی را مکلف به بازگرداندن ارز صادراتی می کند. دولت در این زمینه اقدام مناسبی انجام داد و با مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره و مهلت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را افزایش داد و همچنین شیوه واردات در برابر صادرات را مطرح کرد. بانک مرکزی در واکنش به این موضوع بخشنامه ای کاملا مغایر با تصمیم دولت صادر کرد. به عقیده من بانک مرکزی یا از روی عمد این اقدامات را انجام می دهد یا به صورت کارشناسی نشده به موضوع صادرات و تجارت کشور نگاه می کند.

بنده بر این باور هستم که بانک مرکزی باید تمرکز بیشتری بر امر تجارت داشته باشد. همچنین این نهاد سیاست گذار باید مشاوره های تخصصی از بخش های مختلف مخصوصا بخش خصوصی دریافت کند و اگر این مشاوره ها به نفع فضای اقتصادی کشور بود در اولویت فعالیت های خود قرار دهد. بانک مرکزی باید به سمتی حرکت کند که تفکر عقلایی و منطقی داشته باشد. نگاه جزیره ای بانک مرکزی موجب خواهد شد که عملکرد بخش خصوصی کشور روز به روز محدود تر شود.

امیدواریم بانک مرکزی واقعیت ها را بپذیرد و با کمک گرفتن از بخش خصوصی موفق شویم که مشکلات موجود را رفع بکنیم.

نویسنده: عبدالله مهاجر دارابی
  • حسن ارسالی در

    به نظر من پایه همه این تورم بانک مرکزی است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها