|
کدخبر: 144987

طلای سیاه گران شد

در حالی که مقررات قرنطینه به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا سبب فلج شدن فعالیت‌های اقتصادی و کاهش تقاضای جهانی برای نفت شده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی شاهد اندکی افزایش بود اما سال ۲۰۲۰ را با بیش از بیست درصد افت به پایان برد.

این در حالی است که به دلیل کاهش تولید توسط تولیدکنندگان بزرگ، قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا نسبت به رقم‌های ثبت شده در ماه آوریل دو برابر شده است.خبرها در مورد توزیع واکسن کرونا نیز به ترمیم قیمت نفت در سه ماهه پایانی سال کمک کرد و موجب شد تا قیمت نفت به بالاترین رقم در طی حدود ۱۰ ماه گذشته برسد.

در پایان آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۰، قیمت نفت برنت با ۱۷ سنت افزایش به ۵۱ دلار و ۸۰ سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز در پایان معاملات روز گذشته با ۱۲ سنت رشد به ۴۸ دلار و ۵۲ سنت رسید. قیمت نفت برنت و نفت خام امریکا در سال گذشته میلادی به ترتیب شاهد ۲۱.۵ و ۲۰.۵ درصد کاهش بود.

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در سال گذشته و وقوع جنگ قیمت بین عربستان و روسیه قیمت نفت در ماه آوریل به کف خود رسید. در این سال همچنین برای نخستین بار قیمت نفت خام امریکا به منفی ۴۰ دلار و ۳۲ سنت رسید و نفت برنت رقم ۱۵ دلار و ۹۸ سنت را تجربه کرد که از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون بی‌سابقه بود.

اما از ماه آوریل به بعد قیمت‌ها شروع به ترمیم کرد و با اعلام تولید واکسن کرونا رشد قیمت شتاب بیشتری به خود گرفت.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در موسسه اگین کپیتال گفت: «نیمه نخست سال به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها و سپس ترمیم قابل توجهی که داشت قابل توجه و بی‌سابقه بود.»

هرچند قیمت‌ها در طی دو ماه گذشته روندی رو به رشد داشته، اما برقراری مقررات جدید قرنطینه و کشف نوع جدید ویروس کرونا سبب شده تا بار دیگر چشم‌انداز ترمیم تقاضای جهانی نفت آسیب جدی ببیند. نظرسنجی جدید رویترز نشان می‌دهد که به اعتقاد تحلیلگران قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ رشد چندان زیادی نخواهد داشت.

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها