|
کدخبر: 141223

صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰ چگونه محقق می‌شود؟

به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، وزیر نفت گفته است که در صورت رفع تحریم میزان صادرات نفت که در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده محقق خواهد شد.

انرژی صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰ چگونه محقق می‌شود؟

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه بعد از ظهر امروز (شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی کارشناسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: براساس اظهارات آقای زنگنه با فرض رفع تحریم‌ها مشکلی در صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز نخواهیم داشت.

وی افزود: همچنین طبق اظهارات آقای زنگنه، رشد اقتصادی کشورهای عضو اوپک‌ پلاس از منفی ۶.۷ به مثبت ۲.۵ افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت نیز بیشتر خواهد شد.

پیش از این پیش‌بینی صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با انتقاد برخی از نمایندگان مواجه شده بود.

خدابخشی با اشاره به نشست صبح امروز (شنبه) کمیسیون‌ برنامه و بودجه با حضور معاونان وزیر اقتصاد و امور دارایی، اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور و میراشرفی رئیس کل گمرک برای بررسی میزان درآمدهای مالیاتی و اوراق در بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: براساس گزارش اکرمی از ابتدای امسال تاکنون به میزان حدود ۴۱ هزار و هفتصد میلیارد تومان به طلبکاران اوراق تحویل داده شده و ۹۰ هزار میلیارد تومان اوراق هم فروخته و نقدا پرداخت شده است یعنی مجموعا ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تاکنون از طریق اوراق در بودجه ۱۳۹۹ تامین مالی انجام شده است.

وی افزود: معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در خصوص میزان انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۰ هم گفت، قرار است سال آینده ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شود که نسبت به بودجه سال ۹۹ که ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده، ۴۲ درصد رشد داشته است. همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق هم برای فروش نفت در نظر گرفته شده است.

خدابخشی ادامه داد: در سال ۹۹، ۵۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، در سال آینده بیش از ۸۲ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ باید ۹۴ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲، ۹۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳ باید ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: میراشرفی رئیس کل گمرک هم در این جلسه گزارشی از میزان درآمدهای گمرکی ارائه کرد که براساس آن در سال ۱۳۹۸، ۴۴ میلیارد دلار و امسال به طور متوسط روزانه ۹۸ میلیون دلار واردات انجام شده که تا پایان امسال برآورد می‌شود، حجم واردات به ۳۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق ورودی و ۵ هزار میلیارد تومان هم در بحث تخفیفات و معافیت‌ها که مجموعا ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای گمرکی خواهد بود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: براساس اعلام میراشرفی ۴۲ میلیارد دلار درآمدهای پیش‌بینی شده در سال آینده از واردات است که از این میزان ۸ میلیارد دلار برای کالای اساسی و ۳۴ میلیارد دلار کالاهای غیراساسی که عمدتا مواد اولیه تولید هستند، در نظر گرفته شده است. همچنین درباره ریز اقلام مربوط به درآمدهای گمرکی اعلام کرد، ۲ هزار میلیارد تومان با تعرفه ۸۵ درصد و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودرو در سال آینده پیش‌بینی شده است که مجموعا ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمدهای گمرکی در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به طرح نظرات نمایندگان درباره مباحث مالیاتی و اوراق منتشر شده تصریح کرد: نمایندگان اعلام کردند، ضرورتی ندارد برخی کالاهای وارداتی مانند موارد مربوط به خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود و باید ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خودرو که مبنای محاسبه حقوق ورودی است، حذف و قیمت آن واقعی شود و در صورت انجام این موضوع بیش از ۵ هزار میلیارد تومان منابع جدید از طریق واردات خودرو تامین می‌شود.

خدابخشی اضافه کرد: بررسی‌ها در بحث درآمدهای مالیاتی و حقوق گمرکی نشان می‌دهد، میزان درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات توسط مردم بیشتر از آن چیزی است که دولت در لایحه ۱۴۰۰ پیش‌بینی و ذکر کرده است یعنی برآوردها نشان می‌دهد، مالیات‌های پرداختی مردم بیش از ۲۲۵ هزار میلیارد تومانی است که دولت در بودجه سال آینده قرار داده و بنابراین تاکید کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات این است، باید میزان مالیات پرداختی مردم به صورت شفاف در بودجه سال ۱۴۰۰ قید شود.

وی در پایان گفت: همچنین کارگروهی در این کمیسیون برای بررسی موارد مربوط به حقوق ورودی کالاهای مختلفی که قرار است نسبت به آنها تجدید نظر شود، تشکیل شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر