|
کدخبر: 137938

۸ پیش‌بینی عجیب از آینده بازار نفت

کرونا و کاهش تقاضای نفت ناشی از آن موجب شده تا پیک (اوج) تقاضای نفت از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد بسیار نزدیک‌تر احساس شود.

انرژی ۸ پیش‌بینی عجیب از آینده بازار نفت

 پیشرفت خودروهای الکتریک و حرکت به سمت انرژی‌های پاک پیش از این هم منجر به تجدیدنظر اساسی شرکت‌های نفتی از آینده مصرف شده بود. در حالی که اتفاق نظری روی زمان فرارسیدن اوج تقاضای نفت وجود ندارد، اما حداقل تعدیل شدن پیش‌بینی‌ها می‌تواند معنای مشخصی داشته باشد و روی برنامه‌های شرکت‌های نفتی برای کشف و توسعه منابع جدید اثر بگذارد. در این مطلب برآورد موسسات بزرگ از زمان عبور مصرف نفت از اوج خود آورده شده است.

بی‌پی: ۲۰۱۹

بی‌پی در سناریوی اصلی خود پیش‌بینی کرده کرونا مصرف نفت را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳ میلیون بشکه در روز و پس از آن تا ۲۰۵۰ میلادی، ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. در دو سناریوی بدبینانه این شرکت گفته شده ممکن است تقاضا سال گذشته سقف خود را دیده باشد؛ در سناریوی سوم اما زمان به اوج رسیدن مصرف حول و حوش سال ۲۰۲۳ برآورد شده است

اکینور: ۲۰۲۷-۲۰۲۸

شرکت نفت و گاز نروژی اکینور انتظار دارد تقاضای جهانی نفت تا حدود ۲۰۲۷-۲۰۲۸ به اوج برسد که دو-سه سال نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش یافته است. طبق سناریوی اصلی اکینور، تقاضای نفت به ۹۹.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰، و به ۸۴ میلیون بشکه در روز در ۲۰۵۰ می‌رسد.

برنشتاین انرژی: ۲۰۲۵-۲۰۳۰

تحلیلگران برنشتاین می‌گویند پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای رشد تولید ناخالص داخلی به معنای است که تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۲۳ دوباره به سطوح سال ۲۰۱۹ یعنی حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. آنها می‌گویند تقاضای نفت به اوج نرسیده، اما چندان دور هم نیست. انتظار می‌رود تقاضا تا حدود سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به اوج نرسد.

رایستاد انرژی: ۲۰۲۸

 رایستاد انرژی، بزرگترین شرکت مستقل مشاوره انرژی در نروژ تقاضای جهانی نفت را در سال ۲۰۲۸ در سطح ۱۰۲ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند که نسبت به پیش‌بینی قبلی بیش از ۱۰۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ تجدید نظر شده است. آنها علاوه بر اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت کرونا بر اقتصادها، تغییرات رفتاری ناشی از آن را میراثی برای بازار نفت می‌دانند.

آژانس بین‌المللی انرژی: در ۱۰ سال آینده

می‌گوید این مسئله درحال‌حاضر در اقتصادهای پیشرفته جدی است، اما با افزایش ۹ میلیون بشکه در روزی مصرف در اقتصادهای در حال توسعه بین سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۳۰، تا حدی جبران می‌شود. فاتح بیرول، مدیر ارشد IEA، به رویترز گفته دوره رشد تقاضای نفت در ۱۰ سال آینده به پایان می‌رسد، اما با توجه به عدم تغییر چشمگیر در سیاست‌های دولت‌ها، من نشانه روشنی از پیک نفت نمی‌بینم. همچنین احیای اقتصاد جهانی به زودی تقاضای نفت را به سطوح قبل از کرونا باز می‌گرداند.

گلدمن ساکس: پس از ۲۰۳۰

این بانک می‌گوید افزایش اتومبیل‌های برقی‌، انرژی‌های تجدیدپذیر و بازیافت پلاستیک تقاضای طلای سیاه را کاهش می‌دهد، اما رشد کشورهای در حال توسعه اوج آن را تا پس از سال ۲۰۳۰ به تعویق خواهد انداخت. انتظار نمی‌رود که تقاضای جهانی نفت قبل از سال ۲۰۳۰ در شرایط پایه به رشد اقتصادی بنیادی، جمعیت در بازار در حال ظهور و قیمت نسبتاً پایین نفت منجر شود. رشد جمعیت در بازارهای نوظهور و قیمت‌های نسبی پایین نفت هم در این مسئله نقش خواهند داشت.

اوپک: حدود ۲۰۴۰

اوپک در مهرماه برای نخستین بار تخمین خود را از پیک تقاضای نفت عنوان کرد. برآورد شده تقاضا طی دو سال آینده بهبود یابد و تا سال ۲۰۴۰ در وضعیت نسبتا ثابتی بماند. انتظار می‌رود در بلندمدت شاهد رشد ۱۰ میلیون بشکه‌ای تقاضا در روز طی بلندمدت باشیم؛ به طوری که از ۹۹.۷ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به اوج ۱۰۹.۳ میلیون بشکه‌ای در ۲۰۴۰ برسد و سپس به ۱۰۹.۱ میلیون بشکه در روز تا ۲۰۴۵ کاهش یابد. نکته حائز توجه اما آن است که سطح پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۴۰ یک میلیون بشکه کمتر از تخمینی بود که اوپک یک سال پیش زده بود.

شل: عدم تخمین

رویال داچ شل از تخمین اوج تقاضا خودداری کرده است؛ اما بن ون بردن، مدیرعامل شرکت در امسال به خبرنگاران گفت «ممکن است به دلیل کرونا هم‌اکنون نیز به اوج تقاضا رسیده باشیم. احیای تقاضا زمان زیادی خواهد برد، اگر اصلا اتفاق بیفتد.»

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها